دبیر علمی كتاب سال مطرح كرد؛

باید در سیاست های جوایز کتابی کشور تجدیدنظر شود

باید در سیاست های جوایز کتابی کشور تجدیدنظر شود

به گزارش پرسی بلاگ حمید پارسانیا در آیین اختتامیه سی ونهمین جایزه کتاب سال ایران اظهار داشت: جوایز کتابی در کشور با هم تداخل دارند و لزوم بازبینی در خوزه سیاستگذاری این جوایز وجود دارد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، آئین پایانی سی ونهمین جایزه کتاب سال و بیست ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز سه شنبه ۲۴ اسفند با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، دبیر علمی سی ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، احمدعلی حیدری، دبیر علمی بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اعضای هیأت علمی، داوران، برگزیدگان و ناشران آثار برگزیده این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، در تالار وحدت اجرا شد.
جایزه های کتابی کشور تداخل دارند
حجت الاسلام پارسانیا در این مراسم اظهار داشت: علم انکشاف حقیقت است و صیدی است که نصیب انسان می شود و افاضه ای است بر سینه آدمیان از ناحیه حق. حضور علم در عرصه فرهنگ و ورود او به تمدن حفظ و انباشتش از مسیر کتابت است و از این طریق هویت بین الاذهانی پیدا می کند. تا فرهنگ هویت پیدا نکند، تمدن شکل نمی گیرد.
وی اضافه کرد: این دو جایزه که یکی از آنها مربوط به حوزه جمهوری اسلامی است و دیگری ناظر به تلاش هایی بین المللی است، پاسداشت حریم فرهنگ ایرانی – اسلامی چه درون مرزها و چه خارج از مرزهاست. کتاب هایی که عرصه بین الملل در موضوع فرهنگ ما منتشر می شوند، نشان دهنده واقعیتی است که فرهنگ ایرانی – اسلامی پیدا کرده است.
پارسانیا افزود: کتاب سال در سه حوزه تألیف، ترجمه و احیا متون برگزار می گردد و در سال قبل بیش از ۵۲ هزار جلد اثر چاپ اول روانه بازار اندیشه ایران شده بود. توزیع این کتاب ها در زمینه های مختلف متفاوت بوده است. برخی نکات نیز در داوری ها اعمال و بعنوان مثال رشته های فلسفه و روانشناسی تفکیک شدند. اما به نطر می رسد که باید برای طبقه بندی علوم و کتاب ها باردیگر اقدام نماییم. قاعدتاً مراکزی که سیاستگذاری کلان می کنند باید برنامه ویژه ای برای حوزه هایی که به این طبقه بندی می پردازند، داشته باشند و به کار آنها رسمیت بدهند.
دبیر علمی سی ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از روند برگزاری مراحل داوری این جایزه پرداخت و اظهار داشت: از میان کلیه کتاب های پخش شده، ۱۲ هزار عنوان کتاب به داوری ها رسید و ۵۹۲ داور در دو مقطع به داوری کتاب ها پرداختند. ۲۵۷ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند و در این مرحله ۱۷ کتاب بعنوان آثار برگزیده و ۵۸ کتاب هم بعنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند. در جایزه جهانی کتاب نیز ۹۷ اثر با ۲۲ داور مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت پنج کتاب بعنوان آثار برگزیده معرفی گشتند.
پارسانیا در آخر اظهار داشت: جایزه های کتاب جمهوری اسلامی ایران یک تکثری دارد و باید باردیگر در آنها بازاندیشی کرد. قسمتی از این جوایز برای وزارت علوم است و بخشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. این جوایز با هم تداخل دارند و بنا بر این بازاندیشی در سیاستگذاری این جایزه ها نیازی ضروری می باشد.
سال ۱۴۰۱ سال خودکفایی در زمینه ملزومات صنعت نشر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانان آئین اختتامیه سی ونهمین دوره جایزه کتاب سال و بیست ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بود. اسماعیلی در قسمتی از سخنان خود اظهار داشت: دولت مردمی از شروع سکانداری خود باوجود این که حوزه مطالبات مردم بیشتر اقتصاد و معیشت بود، کوشش کرد تا پا به پای بهبود مشکلات اقتصادی به حوزه های فرهنگ و هنر هم توجه جدی داشته باشد. بنا بر این از شروع دولت تا حالا شاهد ارتقای این حوزه ها و تلاشی چشم گیر هستیم.
وی اضافه کرد: در صنعت نشر کشور و حوزه کتاب کارهای متنوعی در طول این مدت کوتاه انجام گرفت. یکی از دستورهای ویژه رییس محترم جمهور کوشش برای خودکفایی در صنعت نشر و تولید کاغذ بوده است. تمامی تلاش خودرا به کار بسته ایم در سال ۱۴۰۱، تا هشتاد درصد در تولید کاغذ به خودکفایی برسیم. تلاش همکاران من این است که هر کاری را که برای تولید ارزان کتاب نیاز است، انجام دهند.
اسماعیلی افزود: دولت سیزدهم کار بزرگی را در مهار کرونا انجام داد. زمانی که دولت مردمی استقرار پیدا کرد، روزانه بیش از هفتصد نفر از جان های عزیزی ایرانی بر اثر کرونا از دست می رفتند، اما با کار جهادی دولت سیزدهم این مقدار کاهش شایان توجهی پیدا کرد. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کردیم تا در فضای کرونائی کارهای فرهنگی و هنری تعطیل نشود. دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب انجام شد و بیش از یک میلیون سیصدهزار کتاب بفروش رسید و به رایگان به روستاها و شهرهای مختلف ارسال شد. اتفاقی کم نظیر بود. با تمهیدی که در ستاد کرونا اندیشیده شده، ان شالله التعالی اردیبهشت سال آینده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بصورت حضوری برگزار خواهیم کرد.


منبع:

1400/12/24
13:41:32
5.0 / 5
753
تگهای خبر: آثار , بازار , بین المللی , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ