توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران زمین در رابطه با طاهریان و آل بویه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران زمین در رابطه با طاهریان و آل بویه

به گزارش پرسی بلاگ، کتاب اولین دولت های ایرانی بعد از اسلام؛ طاهریان تا آل بویه نوشته محسن جعفری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «نخستین دولت های ایرانی بعد از اسلام؛ طاهریان تا آل بویه» نوشته محسن جعفری اخیرا توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب پنجمین عنوان از مجموعه «تاریخ ایران زمین» است که این ناشر چاپ می کند که تابحال کتاب های «ایران در سپیده دمان تاریخ»، «هخامنشیان فرمانروایان جهان باستان»، «اشکانیان؛ فرمانروایان فراموش شده» و «ساسانیان فرمانروایان ایرانشهر» در چارچوب آن انتشار یافته اند.
طرح اولیه مجموعه یاد شده شامل ۱۰ عنوان کتاب کم حجم بوده که تاریخ ایران را از دوران قبل از تاریخ تا انقلاب مشروطه را پوشش دهند. هدف اصلی از نگارش و انتشار مجموعه «تاریخ ایران زمین» هم اینست که پلی بین علاقه مندان غیردانشگاهی و کتاب های پژوهشی دانشگاهی، تاریخ خوانی و تاریخ دانی باشد. محسن جعفری می گوید مشکلاتی همچون وجود کتاب های زیاد شبه تاریخی سبب شده اند به فکر تهیه و تدوین این مجموعه بیافتد. او می گوید صدها عنوان کتاب در رابطه با تاریخ ایران وجود دارد و هرسال ده ها عنوان کتاب تازه هم منتشر می شود اما کتاب های آسان فهم و علمی که به کار خوانندگان عادی و دانشگاهی بیایند در بازار کتاب کشور بسیار کمیاب اند.
کتاب های شبه تاریخی هم به بیان جعفری با هدف سودآوری و کیفیت پایین انتشار یافته و می شوند و نویسندگانشان اغلب تحصیلات دانشگاهی در رابطه با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند و بدون آشنایی با روش های پژوهش تاریخی فقط به قیچی کردن و چسباندن نوشته های تاریخی از هر منبع در دسترس می پردازند. در کتاب «نخستین دولت های ایرانی بعد از اسلام» صحبت از اینست که فتوحات مسلمانان در قرن هفتم میلادی از رویدادهای مهم و اثرگذار تاریخ جهان بود. آنها در مدت کوتاهی دو امپراتوری ساسانی و روم شرقی (بیزانس) را شکست دادند و از خراسان تا مراکش را به تصرف درآوردند. بعد از پیامبر، بیشتر خلیفه های عرب با سیاست کوچاندن اعراب، به سرزمین های تصرف شده و تحقیر فرهنگی شکست خوردگان زمینه گسترش زبان و فرهنگ عربی را فراهم آوردند. در نتیجه این سیاست مردم تمدن های باستانی سرزمین های پهناور بین اقیانوس اطلس تا اروندرود هویت فرهنگی کهن خویش را از دست دادند و از نظر زبانی و فرهنگی عرب شدند. ایران تنها تمدن کهنی بود که در ۲ سده نخست بعد از اسلام بخشی از قلمرو خلافت بود اما امروز بخشی از «جهان عرب محسوب نمی گردد. چون ایرانی ها پیوندهای استواری با هویت باستانی خود داشتند و فارسی زبان اداری، آموزشی و فرهنگی آنان بود. همین حقیقت سبب شکل گیری سوالات جالب و مهمی می شود؛ ازجمله اینکه چه شد ایرانی ها دین اسلام را پذیرفتند ولی زبان و فرهنگ عربی را نپذیرفتند؟ یا اینکه فرهنگ ایرانی چگونه مقابل فرهنگ عربی دوام آورد و خویش را با ارزش ها و آموزه های اسلامی سازگار کرد؟ سوالات دیگری که در این بحث به چشم می آیند از این قرارند: زبان فارسی چگونه خویش را از زیر سایه سنگین زبان عربی بیرون کشید و به یکی از زبان های ادبی مهم جهان تبدیل شد؟ و چه عوامل سیاسی و فرهنگی سبب شدند ایرانی ها ایرانی بمانند در حالیکه دیگر اقوام باستانی در عراق و سوریه و شمال آفریقا، عرب شدند؟
محسن جعفری در «نخستین دولت های ایرانی بعد از اسلام» به دنبال پاسخ به چنین سوالاتی بوده است.
کتاب پیش رو ۹ فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: «ایران زمین در قلمرو خلافت»، «طاهریان، اولین دولت ایرانی بعد از اسلام»، «صفاریان، رویگرزادگان سیستانی»، «سامانیان و رنسانس فرهنگی ایران زمین»، «زیاریان، جنگاوران ناکام»، «آل بویه، شیعیانی از دیلم»، «زبان فارسی نو (دَری)، از پیدایش تا شکوفایی»، «فرهنگ و تمدن ایرانی در دوره اولین دولت های ایرانی» و «معماری و هنر در دوره اولین دولت های ایرانی».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
این رابطه شکننده تا تصرف نیشابور و پایان کار دولت طاهری در سال ۲۵۹ ه. ق ادامه داشت. در نیشابور برخی عالمان دینی و بزرگان شهر از یعقوب فرمان خلیفه را خواستند، ولی وی در پاسخ شمشیرش را به آنان نشان داد و پاسخ داد: «امیرالمومنین را به بغداد نه این تیغ نشاندست؟... مرا بدین جایگاه هم هم این تیغ نشاند عهد من و آنِ امیرالمومنین یکی است.» (همان ۲۲۵) با این همه او می دانست با فرمان خلیفه آسان تر می تواند بر خراسان فرمانروایی کند. ازاین رو نمایندگانی به بغداد فرستاد و با توضیح ناتوانی محمدبن طاهر فرمان امیری خراسان را از خلیفه خواستند، ولی خلیفه عباسی از تایید اقدام یعقوب خودداری کرد و به او فرمان داد از خراسان عقب نشینی کند. (طبری ۱۳۸۰، ج ۱۵، ۶۴۴۰)
یعقوب اعتنایی به فرمان خلیفه نکرد و به جنگ طبرستان رفت. او بعد از ماه ها جنگ فرسایشی و بی نتیجه زخم خورده و خشمگین به خراسان بازگشت و در آن جا فهمید معتمد عباسی توطئه ای خطرناک برضد وی طراحی نموده است. کارگزاران عباسی حاجیان خراسان، ری، طبرستان و گرگان را گرد آورده و نامه ای از خلیفه برای آنها خوانده بودند که در آن تصرف خراسان را نامشروع خوانده بود و از حاجیان خراسانی خواسته بود از یعقوب بیزاری بجویند (همان، ۶۴۴۵)
این کتاب با ۱۴۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1403/01/31
13:31:20
5.0 / 5
154
تگهای خبر: آموزش , بازار , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ