توسط نشر چشمه؛

كتاب فرشتگان پاول كله انتشار یافت، تفسیر نقاشی از فرشتگان زشت

كتاب فرشتگان پاول كله انتشار یافت، تفسیر نقاشی از فرشتگان زشت

پرسی بلاگ: كتاب فرشتگان پاوْل كِلِه نوشته بوریس فریدِوالد با ترجمه فریده فرنودفر توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «فرشتگان پاوْل كِلِه» نوشته بوریس فریدِوالد اخیرا با ترجمه فریده فرنودفر توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این كتاب بیستمین عنوان از مجموعه «درباره هنر» است كه این ناشر چاپ می كند.
این كتاب، تحلیل ۴۰ تصویر از مجموع ۱۰۰ تصویری است كه پاوْل كِلِه نقاش سویسی آلمانی خلق كرده است. بیشتر این آثار كه جزو محبوب ترین های این نقاش هستند، طی دو سال پایانی عمر ۶۱ ساله او یعنی ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۰ كشیده شده اند. این سال ها همزمان با رشد و گسترش قدرت حزب نازی در آلمان بود؛ زمانی كه پاول كله هم مبتلا به درد و رنج بیماری جسمانی بود. بدین سان این تصاویر، گواه وضعیت درونی او هستند؛ گاهی عاری از امید؛ گاهی مملو از اعتماد به نفس، گاهی شاد و گاهی هم غمگین.
خلاف تصور عمومی از فرشتگان كه موجوداتی لطیف و زیبا هستند، فرشتگانی كه پاول كله كشیده، بیشتر زشت، خشن و حتی گاهی شیطانی هستند. این مساله ظاهراً ریشه در باور این نقاش دارد كه امر الوهی و امر شیطانی، دو روی یك سكه هستند نه نفی كننده یكدیگر. در واقع او این دو را مكمل یكدیگر می دانست. كله با پناه بردن به عالم فرشتگان و بازسازی آن در چارچوب تصویر، كوشش كرد جهان موجود را برای خود و دیگر انسان های گیرافتاده در چنگال نازیسم قابل تحمل تر كند. به تصویركشیدن فرشتگان، هرچند بازنمایی واقعی از جهان سده بیستم نبود، دست كم آنرا زیباتر و مانوس تر كرد.
كتاب پیش رو، به قلم بوریس فریدِوالد مورخ هنر و نویسنده آلمانی نوشته شده كه در زمینه معماری باوهاوس، عكاسی و زندگی نامه نقاشان فعالیت می كرد. وی در كتاب «فرشتگان پاول كله» نحوه پیدایش و معنای تصاویر فرشتگان نقاش یاد شده را با عنایت به زندگی نامه اش بررسی نموده است. تفاسیری كه فریدوالد در این كتاب نمایش كرده، ابعاد دیگری از شخصیت پاول كله را نشان می دهند.
برای این كتاب مقدمه كوتاهی به قلم الكساندر كله نوه پاول كله نوشته شده است. عناوین اصلی كتاب باز به ترتیب عبارت اند از:
مقدمه مترجم، مقدمه الكساندر كله، پاول و موجودات آسمانی اش، می خواهم خدایم را ورای ستارگان جست وجو كنم، موجودی نیمه بال دار موجودی نیمه اسیر، معنای اوقات خوش، فرشته آرزویی را برآورده می كند، فرشته ای پایین می آید، م در این جا و الان قابل درك نیستم، فرشته نو، همراه با جماعت متنوع باوهاوس در وایمار، فرشته ای باوهاوسی از آسمان به زمین فرود می آید، فرشتگان محافظ، شیوه خلق یك فرشته، ابرهای تیره، فرشتگان مقرب، در باب تازه واردان داوطلبان و ناتمام ماندگان، گامی نزدیك تر به قلب خلقت، زندگی نامه، لیست تصاویر، نمایه.
در قسمتی از این كتاب می خوانیم:
در ژوئیه ۱۹۳۷ حزب نازی با قیل وقال فراوان برنامه تبلیغاتی خودرا به نام «هنر منحط» در مونیخ برگزار كرد. در این برنامه، كه به صورت نمایشگاهی سیّار طراحی شده بود و هدف آن رسواسازی هنر مدرن بود، هفده اثر از كارهای پاول كله به نمایش درآمد. قبل از آن، حدود صد اثر از كارهای او از موزه های آلمان توقیف و مصادره شده بودند. همه توان و امید پاول كله خلوت گزیده در این دوره سخت در گرو خلق آثار هنری بود. وی در ۱۹۳۴ در مورد وقایع حادث شده در آلمان به درستی نوشت: «چیزی باید بتواند رنجی را كه برای صیانت از سرزمین معنوی پدری مان می كشیم تسلی دهد (این چیز شاید نظرگاه تازه ای باشد كه ما را از تحمل این همه سنگینی و فشار رهایی بخشد) و از دل آن توان و نیروی جدیدی خلق شود.»
كله در سال ۱۹۳۸ طرحی كشید كه بخش بزرگی از آن متشكل از سطوح رنگی مستطیل شكلی بود كه با پاستل در كنار هم ترسیم شده بودند. سپس روی آن، با رنگ سیاه، نشانه های انتزاعی ضخیمی كشید كه با ظرافت بخش های دیگر تصویر در تضاد بودند! او این تصویر را فرشته مقرب (ص ۷۴) خواند. این نشانه های سیاه اَلوارمانند در آثار متاخر پاول كله به كرات دیده می شوند. این خطوط گاهی ما را به یاد حروف خط عربی و گاهی به یاد هیروگلیف های مصری می اندازند.
این كتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1398/02/25
12:35:20
5.0 / 5
4488
تگهای خبر: آثار , بیماری , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ