پاتریك رینگن برگ به مهر گفت:

از راهنمای فرهنگی مشهد به سفرنامه های مستشرقان از این شهر رسیدم

از راهنمای فرهنگی مشهد به سفرنامه های مستشرقان از این شهر رسیدم

پرسی بلاگ: ایران شناس سوئیسی می گوید كه در زمان پژوهش برای نگارش راهنمای فرهنگی مشهد به اهمیت سفرنامه های مستشرقان از این شهر پی برد و پژوهشی را در آن سفرنامه ها شروع كرد.




پاتریك رینگن برگ، ایران شناس سوئیسی به خبرنگار مهر اظهار داشت: در همكاری هایی كه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتم، قرار بود كه یك راهنمای فرهنگی برای شهر مشهد بنویسم. كتاب «راهنمای فرهنگی ایران» من هم كه پیشتر انتشار یافته بود در بین اروپایی ها شهرت بسیاری پیدا كرد.
وی اضافه كرد: در حین كار متوجه شدم كه می توان با یك نگاه خارجی و «دیگری» مشهد الرضا را تحلیل كرد. بنابراین به سفرنامه های مستشرقان و دیگر اروپایی هایی كه از مشهد بازدید كردند و سفرنامه نوشتند، رجوع كردم كه نتیجه ان كتاب «سفرنامه مشهد» شد كه از سوی انتشارات شمع و مه در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این كتاب هم مانند دیگر تالیفاتم به زبان فرانسه است.
رینگن برگ افزود: در دوره صفویه كسانی چون آدام اولئاریوس به مشهد سفر كرده و سفرنامه نوشتند، اما حجم سفرهای اروپایی ها به مشهد در دوره قاجار بیشتر می گردد و انگلیسی ها در این میان مقام اول را دارند. می توان اظهار داشت كه در این كتاب مشهد تا دوره قبل از پهلوی اول به تصویر كشیده می گردد.
این ایران شناس و پژوهشگر هنر اسلامی همینطور با اشاره به این نكته كه مخاطب با مطالعه كتاب «سفرنامه مشهد» به شناختی جامعه شناسانه از این شهر پیدا خواهد كرد، اظهار داشت: در سفرنامه ها نكات جامعه شناختی مهمی مطرح می گردد كه در كتاب من هم تحلیل شده اند. اینكه شهر مشهد چگونه بود؟ زندگی مردمان بر چه مداری می گذشت؟ وضعیت معماری و ساختمان های حكومتی و مسكونی چگونه بود؟ به آداب زیارت چگونه اشاره شده است؟ ساختمان معماری حرم چه خصوصیت هایی داشت و... یك فصل هم به خانم های مشهد، آشپزخانه و آداب غذایی اختصاص دارد.
رینگن برگ در انتها اظهار داشت: با مطالعه این كتاب می توان سفرنامه های مستشرقان را هم راحت تر خواند و در هر صفحه ارجاعات و رفرنس های زیادی به منابع دیگر وجود دارد. همینطور در این كتاب تصاویر قدیمی خیلی از مشهد درج شده اند و برای آنكه مخاطب درباره وضعیت فعلی مناطقی از شهر كه در آن سفرنامه ها به آنها اشاره شده، تصاویر جدید از مشهد هم به كتاب اضافه شده اند.
پاتریك رینگن برگ ایران شناس سوئیسی، مدرس دانشگاه لوزان و پژوهشگر معماری و هنرهای سنتی است. «نقش آرایه ها در هنر اسلامی» و «حرم امام رضا در مشهد» از دیگر كتاب های انتشار یافته اوست.
همچنین كتاب «جهان رمزواره هنر اسلامی» رینگن برگ در نوزدهمین جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ بعنوان اثر برگزیده انتخاب گردید.

1397/07/19
13:59:11
0.0 / 5
4534
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ