نگاهی به شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران

فلسفه ایجاد شبكه شهرهای خلاق پرورش ایده هاست

فلسفه ایجاد شبكه شهرهای خلاق پرورش ایده هاست

پرسی بلاگ: اولین دوره طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر  ایران با همت معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و تابحال بیشتر از هفتصد طرح و ایده در آن ثبت شده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، اولین دوره طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران با همت معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تیرماه كلید خورده است و تابحال بیشتر از هفتصد طرح و ایده از سی و یك استان كشور و سیصد و سی و نه شهرستان و دو منطقه آزاد به دبیرخانه ارسال شده است. در ادامه و در گفت و گو با دبیر علمی جشنواره و تنی چند از مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی به گذرا به این رقابت خواهیم داشت.
فلسفه شهر خلاق پرورش ایده هاست
محمدحسین خوشنویس دبیر علمی طرح شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اظهار داشت: «فلسفه ی شهر خلاق بر این اصل بنا شده است كه فضایی برای جذب و پرورش ایده ها و نوآوری های همگان باید باشد و بتواند از خلاقیت همه ی افراد چه افراد خاص مانند هنرمندان، دانشمندان، نویسندگان و چه سایر افراد بهره برد. در این شهر، «خلاقیت» هویت اصلی توسعه ی پایدار شهری محسوب می شود. می توان خلاقیت را تماشای پدیده ها از دریچه ای نو و غیر معمول دانست، درنوردیدن راهی تازه یا پیمودن یك راه طی شده قبلی به طرزی نوین. مانند تمام خصایص مثبت بشری این خاصیت نیز برای ظهور و رشد و نمو خود علاوه بر استعداد ذاتی نیازمند فضا و محیطی مناسب برای رشد است. خلاقیت، خصوصاً به واسطه ی صنایع فرهنگی و هنری، می تواند ضمن كمك به توسعه فرهنگی در شكل گیری سبك زندگی منحصربه فرد ایرانی نقش آفرین باشد. اما خلاق بودن فقط به مدلول پرداختن به امر جدید نیست. مرور و ارزیابی همه ی امكانات به روش انعطاف پذیر، وجهی از خلاقیت است. تاریخ و خلاقیت می توانند شركای بزرگی باشند و اغلب دستاوردهای بزرگ تلفیقی از امر جدید و قدیمی هستند.»
خوشنویس همین طور اظهار داشت: با عنایت به تنوع گسترده فرهنگی در ایران و وجود بسترهای مناسب، توجه به اقتصاد فرهنگی می تواند بعنوان منابع جدید كارآفرینی بطور مستقیم برای فارغ التحصیلان رشته های فرهنگی و هنری و بطور جنبی برای خیلی از رشته های تحصیلی دیگر باشد. اقتصاد فرهنگ بطور مؤثری در ایجاد نشاط و ایجاد و تحكیم هویت فرهنگی تأثیرگذار است و هنگامی كه جامعه به سمت نشاط حركت نماید امید به وجود آمده و همان جا است كه خلاقیت به ظهور می رسد. كنون كه در برنامه های توسعه به این مهم توجه شده و به درون زایی اقتصاد كشور با نگاه به داخل و ظرفیت و توان داخلی اشاره رفته است، لازم است مدیران و برنامه ریزان بطور جدی، با نگاه استراتژیك و طبعاً آینده نگرانه برنامه های عملیاتی را با رویكرد آمایشی تدوین كنند. گام اول این مسیر شناسایی داشته ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل انسانی و طبیعی در مناطق مختلف كشور است.
خراسان شمالی پیشگام در موسیقی و تئاتر
حسین فرخنده مدیركل فرهنگ وارشاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز درباره اجرای این طرح در استان مطبوع خود اظهار داشت: به رغم محرومیت استان خراسان شمالی آثار و محصولات فرهنگی و هنری در سبد مصرف مردم همیشه بالا بوده و این نشانگر آماده بودن و همراه بودن جامعه با توسعه فرهنگ و هنر است. ظرفیت های استان خراسان شمالی در حوزه موسیقی و تئاتر را كم نظیر است. موسیقی مقامی در استان خراسان شمالی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده، اما تغییر ذائقه مردم به سمت موسیقی پاپ، سبب انزوای موسیقی مقامی شده است. با برنامه ریزی های انجام شده و لطمه شناسی های صورت گرفته این هنر كهن بازیابی خواهد شد. همچون برگزاری برنامه شب های موسیقی ایران و تركمنستان به میزبانی خراسان شمالی با استقبال گسترده مردم روبرو شد و نشان داد كه مشاركت های فرهنگی و استفاده از اشتراك های فرهنگی، فضا را برای بازیابی هنرهای كهن فراهم می آورد.
این مقام مسئول همین طور اظهار داشت: استان خراسان شمالی با قرار گرفتن در راه زوار حضرت ثامن الحجج فرصتی كم نظیری برای بسط و تقویت زیرساخت های گردشگری در استان است. سالانه تعداد زائرانی كه از این استان می گذرند به 20 میلیون نفر می رسد و این فرصت بسیار مناسبی برای این استان است تا با برنامه ریزی در این عرصه بتواند در پویایی فرهنگ وهنر و اقتصاد خراسان شمالی نقش مثمر ثمری را ایفا كند. شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با تاكید بر ساختارمندی، اصلاح مداوم ابهام ها و نگاه فرادستی می تواند موثر باشد و همین طور تبادل تجربیات میان شهرهای خلاق فرهنگ وهنر در این شبكه به استان ها كمك می نماید تا برنامه های شان را با خطای كمتر و تجربه بیشتری اجرایی كنند.
استقبال 20 شهر زنجان از شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر
فاطمه كرباسی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار داشت: بیست شهر با ارسال طرح آمادگی خودرا برای پیوستن به شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر اعلام نمودند. همین تعداد طرح از شهرهای زنجان بعنوان شهر خلاق شعر و هنرهای صناعی و سنتی، شهر ابهر بعنوان شهر خلاق موسیقی، شهر خرمدره بعنوان شهر موسیقی عاشیقی، شهر قیدار بعنوان شهر ادبیات داستانی و تعزیه، شهر سلطانیه بعنوان هنرهای تجسمی، شهر چورزق بعنوان شهر موسیقی و هنرهای صناعی و سنتی و شهر آببر بعنوان شهر غذا تكمیل و به دبیرخانه شبكه شهرهای خلاق ارسال شده است. همین طور از شهرهای ماهنشان، ایجرود، هیدج، صائین قلعه، قیدار، زنجان، گرماب، نیك پی و ارمغان خانه هم طرح هایی ارسال شده است. كمك به برنامه ریزی برای توسعه پایدارشهری، جلب مشاركت مبتنی بر رویكرد فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق فرهنگی استان و كشف، جذب و پرورش فعالیت ها و پشتیبانی از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش و پایدار بومی از الویت های ما برای اجرای این طرح در استان زنجان است. توجه به پروژه های كوچكی كه در طول زمان مستمر مانده اند در این طرح جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص خواهد داد.
تعزیه با قدمت صد و بیست سال میان ایده های شهرهای خلاق
محمد جوروند، مدیر كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز درباره این اتفاق فرهنگی تازه عنوان داشت: در استان خوزستان نوزده شهر و روستا و مجموعا سی و هشت طرح شركت كرده است. در این میان تئاتر و تئاتر خیابانی، موسیقی محلی و شعر بیشترین موضوعات را به خود مختص كرده است. همین طور تعزیه، یكی از باقدمت ترین آیین های استان، در بین این طرح ها حضور دارد. مردم هر شهر در همه ی زمینه ها خلاقیت ندارند، در برخی از شهرها شعر جریان تاریخی و بنیادی دارد اما امكان دارد نمایش یا صنایع سنتی رایج نباشد. مثلا در شهرستان شوش دانیال در استان خوزستان، تعزیه صد و یست سال قدمت دارد و در ماه محرم داستان عاشورا از زمان ورود حر به میدان تا شهادت امام حسین (ع) به نمایش درمی آید. تعزیه كه یكی از آیین های سنتی و فرهنگی است سال ها اجرا می شد و با اجرای طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، موجب شد تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. یكی از خاصیت های مهم استان خوزستان تنوع قومی و زبانی و فرهنگی است. لرهای بختیاری و لرهایی كه ریشه در لرستان دارند، عرب ها، ذزفولی ها، شوشتری ها و بهبهانی ها با فرهنگ های متفاوت از اقوام این استان هستند كه سبب شده تا در طول سال ها رسوم و آیین های گوناگون و متنوعی در كنار هم شكل بگیرد.
حضورپررنگ شهر ملی سفال میان شهرهای خلاق
در همین زمنیه محمد علی جعفری معاون هنری و سینمایی اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز خبر داد: در استان اصفهان بیست و چهار شهر و شهرستان به جز یك شهر و مجموعا پنجاه و هشت طرح در بین شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حضور دارد و دومین استانی است كه در كشور بیشترین مشاركت را داشته است. بخش زیادی از طرح های استان اصفهان درمورد صنایع دستی بوده است. بعضی از شهرستان ها مركز مهمی برای صنایع دستی محسوب می شوند، بعنوان مثال هنر قلم زنی در شهرستان نجف آباد نیز رواج دارد و استادان برجسته ای در این زمینه فعالیت می نمایند. فریدون شهر نیز در حوزه ی بافت های سنتی فعال است. شهرضا مدتی است كه شهر ملی سفال نامیده شده است. قبل از این نگران بودیم كه جوانان به این صنعت سنتی وارد نشوند اما خوشبختانه جوانان تحصیل كرده و علاقمند از رشته های گوناگون مانند گرافیك از ساخت ظروف سفالی استقبال خوبی كرده اند و در حال یادگیری و فعالیت در این زمینه هستند. برای توجه هرچه بیشتر به این هنر، در سال های گذشته در شهرضا تشكل مردم نهاد نیز با در همین حوزه تشكیل دادیم.


منبع:

1398/07/28
16:41:01
5.0 / 5
4609
تگهای خبر: آثار , انسانی , جشنواره , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ