رسولی مطرح كرد؛

شاهنامه کاملا تاریخ محض است

شاهنامه کاملا تاریخ محض است

به گزارش پرسی بلاگ، دبیر همایش بزرگمهر حکیم اظهار داشت: بر طبق پژوهش های گوناگون و مختلفی که صورت گرفته، بطور قطع به یقین ثابت شده شاهنامه بطورکامل تاریخ محض است و در تاریخ بودنش هیچ شک و تردیدی نمی توان داشت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، محمد رسولی دبیر همایش بزرگمهر حکیم در حاشیه برگزاری این رویداد که عصر شنبه ۲۵ فروردین در تالار خیام خانه اندیشمندان با موضوعیت کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان بزرگمهر حکیم برگزار گردید، اظهار داشت: این همایش برای روشن کردن بخش مهم و حساسی از تاریخ ایران در دوره ساسانیان و با حضور بالاترین اساتید دروس تاریخ از دانشگاه های مهم و معتبر کشور، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ و صاحبنظران ارشد کشور هم راه است.
وی اضافه کرد: بزرگمهر حکیم به عنوان یک شخصیت برجسته و فیلسوف و متفکر دوران باستان، که از سخنان حکمت آمیز او نیز مطالبی بجای مانده، نقش مهمی در تاریخ ادب و فرهنگ ایران دارد و یکی از شخصیت های مهم در شاهنامه است. در ارتباط با وی در طول تاریخ بحث های زیادی بین محققین و پژوهشگران مطرح بوده و برخی بر این باور بودن که اصولاً بزرگمهر حکیم در تاریخ وجود نداشته و این شخصیت ساخته و پرداخته ذهن شاعر یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
این شاهنامه پژوه نواندیش اظهار داشت: برمبنای پژوهش های گوناگون و مختلفی که صورت گرفته، بطور قطع به یقین ثابت شده است که شاهنامه بطورکامل تاریخ محض است و باتوجه به این مهم که قسمت های آخر شاهنامه مربوط به سلسله ساسانیان است و در تاریخ بودنش هیچ شک و تردیدی نمی توان داشت، روشن می شود که بزرگمهر حکیم یک شخصیت واقعی و ویژه در تاریخ ایران زمین است.
رسولی اظهار داشت: بطور قطع بررسی وجود این شخصیت بنام ما را به بسیاری از مسائل همچون شکل و شمایل، و ساز و کار حکومت در دوران باستان و دیگر موارد مهم رهنمود می کند، به عنوان مثال پادشاه وقت از اشخاصی مانند بزرگمهر حکیم که جز دانشمندان، ادیبان و صاحب نظران بودند به عنوان رییس انجمن مشورت گیرندگان از او استفاده می نماید.
وی افزود: به تعبیری بزرگمهر رییس انجمن مشورت دهنده به پادشاه بوده است، ضمن این که ایشان یک شخصیت بزرگ و برجسته بوده که آثار این حکیم را در سخنانی که از وی بجای مانده می توان پیدا کرد. به همین دلیل بررسی و شناخت بیشتر این شخصیت تاریخی بسیار راهگشا و مؤثر خواهد بود.
این استاد ادب و فرهنگ اظهار داشت: بطور قطع برگزاری این همایش با حضور افراد برجسته و صاحب نظر یک نگاه جدید، ویژه و پژوهشی و علمی به شخصیت بزرگمهر حکیم خواهد داشت که دستاورد آن به شکلی خواهد بود که یک روزنه جدیدی به روی کل تاریخ ایران باستان بر ما گشوده می شود و ضمناً قسمتی از شاهنامه که به بزرگمهر حکیم پرداخته مدنظر قرار خواهد گرفت.
همایش بزرگمهر حکیم با محوریت کتاب بزرگمهر حکیم نوشته محمد رسولی اجرا شد.

1403/01/26
15:32:45
3.3 / 5
315
تگهای خبر: آثار , كتاب , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
علی:
درود بر بانیان چنین برنامه هایی که در این اوضاع وانفسای فرهنگی به فکر ایران و تمدن و فرهنگ آن هستند. دکتر محمد رسولی شاهنامه شناس بزرگ دوران و تاریخدان گمنام این سرزمین است. سلام بر او و همه ی فرزندان راستین ایرانزمین.
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ