با حضور رضا امیرخانی؛

کابل ۱۴۰۰ نقد و بررسی گردید

کابل ۱۴۰۰ نقد و بررسی گردید

به گزارش پرسی بلاگ، کتاب کابل ۱۴۰۰ عصر روز گذشته پنجشنبه ۲۷ مهر با حضور رضا امیرخانی نقد و بررسی گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب کابل ۱۴۰۰ نوشته تقی اخلاقی با حضور رضا امیرخانی روز گذشته پنجشنبه ۲۷ مهر نقد و بررسی قرار گرفت.
تقی اخلاقی نویسنده ای اهل افغانستان است که قریب ۱۸ سال در ایران زندگی کرده و حالا ساکن آلمان است. رمان «کابل ۱۴۰۰» از او اخیرا انتشار یافته که نگاهی نقادانه به فرهنگ جامعه ی افغانستان دارد.
پس از حمله آمریکا به افغانستان و استقرار دولت مرکزی، نهادهای بین المللی مختلفی در این کشور شکل گرفتند. داستان رمان کابل ۱۴۰۰ در یکی از همین نهادها که توسط آلمان ها تأسیس شده، می گذرد. راوی باسواد است و زبان خارجه می داند، اما بعنوان صفاکار یا همان نظافت چی در این مؤسسه مشغول به کار شده. چون که شغل دیگری برایش در کار نیست. تراژدی از همین جا شروع می شود.
راوی در مؤسسه و شهر می چرخد و هر آن چه می بیند و می شوند را روایت می کند. از زنی که در انفجاری دنبال تکه های بدن همسرش می گردد، از همکاری که از محل کار چند بسته کاغذ می دزدد و از همکاری آلمانی که در چند لحظه قبل از کشته شدن توسط طالبِ انتحاری، سفره ی دل باز می کند.
راوی قصه کابل ۱۴۰۰ قضاوت گر نیست. او هر آنچه در اطرافش در جریان است، بازگو می کند. خرده روایت هایی که در پایان می تواند تصویری از حقیقت جاری در افغانستانِ سالهای منتهی به بازگشت طالبان را در دست خوانده قرار دهد و به او کمک نماید که بفهمد چرا طالبان این چنین آسان و بی دردسر بازگشت؟
کابل ۱۴۰۰ رمانی ساده است. بین واژه های فارسی، تعدادی کلمات شیرین جاری در گویش افغانستانی هم به کار رفته که خواندن کتاب را خواستنی تر می کند. در پایان کتاب هم، لیستی از این واژگان آمده که در پایان قابل مشاهده می باشد.
گزارش نقد و بررسی این کتاب متعاقبا منتشر می شود.

1402/07/28
18:37:31
5.0 / 5
235
تگهای خبر: بین المللی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ