ادبیات دیگران؛

لیست نهایی جایزه بیلی جیفورد

لیست نهایی جایزه بیلی جیفورد

به گزارش پرسی بلاگ، داوران جایزه بیلی جیفورد ۶ اثر با ارزش و جاه طلبانه را در لیست نهایی این جایزه معرفی کردند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از گاردین، در رقابت برای دریافت جایزه ۵۰هزارپوندی بیلی جیفورد که برای تجلیل از ادبیات غیرداستانی اهدا می شود، لیست نهایی متشکل از ۶ کتاب منتشر گردید.
کتاب هایی در رابطه با تغییرات آب و هوایی، چین، سیستم خدمات درمانی بریتانیا، انقلاب های اروپا، باله و موسیقی به لیست نهایی جایزه بیلی جیفورد ۲۰۲۳ جای گرفتند.
فردریک استودمن، سردبیر ادبی فایننشال تایمز که ریاست هیات داوران سال جاری را برعهده دارد، اظهار داشت: این لیست دربرگیرنده آثار نگارشی باارزش و کاملا جاه طلبانه در رابطه با هنر، موسیقی و تاریخ و هم متمرکز بر روزنامه نگاری تحقیقی بسیار شجاعانه است. او این لیست را یکشنبه به صورت زنده در جشنواره ادبیات چلتنهام اعلام نمود.
نیمی از این نویسندگان این لیست با نخستین کتابشان این موفقیت را کسب کرده اند. هانا بارنز با نخستین کتابش «زمان فکر کردن: داستان درونی فروپاشی خدمات درمانی تاویستوک برای کودکان» در این لیست قرار گرفت که به آن چه منجر به بسته شدن تنها کلینیک تخصصی کودکان دوجنسیتی در بریتانیا شد، می پردازد. به قول استودمن، رویکرد بارنز به این مورد آرام، سنجیده و دقیق بود.
دومین نویسنده نوقلم این لیست جرمی آیکلر با کتاب «بازتاب زمان: جنگ جهانی دوم، هولوکاست و موسیقی به یادماندنی» است که به چگونگی تبدیل شدن آهنگسازانی مانند ریچارد اشتراوس و دیمیتری شوستاکوویچ به آهنگسازانی جهانی با استفاده از تجربیات شان از جنگ جهانی دوم می پردازد.
تانیا برانیگان، نویسنده گاردین هم با نخستین کتاب خود، «حافظه سرخ: زندگی کردن، به یاد آوردن و فراموش کردن انقلاب فرهنگی چین»، که کاوشی در تاثیر ماندگار آن دوره از راه روایت شاهدان زنده است، به لیست نهایی راه پیدا کرد.
طولانی ترین کتاب این لیست با ۸۹۶ صفحه کتاب کریستوفر کلارک با عنوان «بهار انقلابی: مبارزه برای جهانی جدید ۱۸۴۸-۱۸۴۹» است که در رابطه با قیام هایی است که اروپا را تغییر داد. استودمن گفت کلارک مثل یک فرشته می نویسد.
دومین کتاب طولانی لیست با ۷۸۴ صفحه، نوشته جنیفر هومنز با عنوان «آقای بی: قرن بیستم جورج بالانچین» زندگینامه یکی از بنیانگذاران هنر باله در شهر نیویورک است.
ششمین کتاب لیست، «آب و هوای آتش: داستانی واقعی از جهانی گرم تر» نوشته جان ویلانت به بررسی ویرانی آتشسوزی های مدرن و تاریخ صنعت نفت می پردازد.
داوران از میان فهرستی که دربرگیرنده نام ۱۳ کتاب بود، این ۶ کتاب را برگزیدند. سال جاری از بین ۲۶۵ کتاب انتشار یافته بین یکم نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ نامزدهای اولیه انتخاب شدند.
این جایزه به دنبال انتخاب بهترین آثار غیرداستانی است و شرکت در آن برای نویسندگان با هر ملیتی آزاد است.
برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی پنجشنبه ۱۶ نوامبر در مراسمی در موزه علوم معرفی خواهد شد. هر یک از نویسندگان لیست نهایی ۵۰۰۰ پوند دریافت خواهند کرد.
سال پیش کاترین راندل با کتاب «فوق بی نهایت: دگرگونی های جان دان» برنده این جایزه شد.


منبع:

1402/07/18
11:41:50
5.0 / 5
230
تگهای خبر: آثار , جشنواره , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ