صبح امروز جمعه؛

شاپور جورکش درگذشت

شاپور جورکش درگذشت

پرسی بلاگ: شاپور جورکش شاعر، مترجم و منتقد ادبی بامداد امروز جمعه 6 مرداد در 73 سالگی از دنیا رفت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، شاپور جورکش شاعر، مترجم و منتقد ادبی بامداد امروز جمعه از دنیا رفت.
وی از ۱۰ روز پیش به سبب مشکلات ریوی با هوشیاری پایین در بیمارستانی در شیراز بستری بود. اما از دو روز پیش وضع بهتری داشت و دکترها گفته بودند می تواند دوره نقاهت را با دستگاه اکسیژن در خانه بگذراند اما بامداد امروز جمعه ۶ مرداد در ۷۳ سالگی از دنیا رفت.
شاپور جورکش شاعر، مترجم، منتقد و پژوهشگر ادبی و نمایشنامه نویس، متولد ۱۰ بهمن ۱۳۲۹ در شهرستان فسا در فارس بود.
او تحصیلات خودرا تا دریافت مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز ادامه داده بود و مدتی تا سال ۱۳۵۸ در دانشگاه تدریس می کرد. همین طور گروه ترجمه شیراز را تأسیس کرده و در آن جا فعال بود.
معروف ترین کتاب شاپور جورکش «بوطیقای شعر نو» نام دارد که با نگاهی تازه شعر و شاعری نیما یوشیج را بررسی می کند. این کتاب توسط انتشارات ققنوس انتشار یافته و از کامل ترین کارها در حوزه شعر نیما یوشیج است. کتاب «زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت» نیز از کارهای شاخص حوزه هدایت پژوهی است که در سال ۷۴ توسط نشر آگه به چاپ رسیده است.
جورکش همین طور دو منظومه شعر با اسامی «هوش سبز» (انتشارات نوید) و «نام دیگر دوزخ» (انتشارات آگه) به چاپ رسانده است. «دموکراسی و هنر»، «درآمدی تاریخی بر نظریه های ادبی از افلاطون تا بارت»، «پست مدرنیسم» و «خفیه نگاری خشونت در سرزمین آدم لتی ها» از دیگر آثار این شاعر، منتقد ادبی و مترجم هستند.
برنامه مراسم خاکسپاری پیکر و خاکسپاری شاپور جورکش متعاقباً اعلام خواهد شد.

1402/05/07
09:57:19
5.0 / 5
236
تگهای خبر: آثار , بیمارستان , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ