آغاز مذاکرات معاهده اقیانوس در سازمان ملل

آغاز مذاکرات معاهده اقیانوس در سازمان ملل

به گزارش پرسی بلاگ، دولت های عضو سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) در شهر نیویورک در ایالات متحده گردهم می آیند تا تلاش ها برای ایجاد معاهده ای را که مدت ها مورد انتظار و دست نیافتنی بود با هدف محافظت از تنوع زیستی دریایی در جهان از سر بگیرند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از شبکه الجزیره، این تلاش از سال ها پیش شروع شده است و حامیان معاهده امیدوارند که بالاخره سال جاری به هدف دیرین خود برسند.
حدودا دو سوم اقیانوس ها در جهان در خارج از مرزهای ملی کشورها و در دریاهای آزاد قرار دارد، جایی که قوانین موجود برای به حداقل رساندن تأثیرات انسانی بر آن، شکننده و نابرابر است.
هدف از نشست های سازمان ملل که از امروز شروع می شود و تا سوم مارس سالجاری میلادی (۲۰۲۳) ادامه خواهد داشت، ایجاد توافقی واحد برای حفاظت و استفاده پایدار از اکوسیستم های دریایی وسیع است.
این گفتگوها که به صورت رسمی کنفرانس بین دولتی در زمینه تنوع زیستی دریایی مناطق فراتر از صلاحیت ملی نامیده می شود، مذاکراتی را که سال قبل بدون توافق بر سر یک معاهده نهایی به حالت تعلیق درآمده بود از سر گرفته است.
"بوریس ورم"، زیست شناس دریایی در دانشگاهی در کانادا می گوید: اقیانوس، سیستم پشتیبانی از حیات سیاره ما است.
او همینطور اضافه کرد: ما احساس نمی کردیم که تاثیر زیادی روی دریاهای آزاد داشته باشیم. اما این تصور با گسترش ماهیگیری در اعماق دریا، استخراج معادن، آلودگی پلاستیکی، تغییرات آب و هوایی و سایر فعالیتهای انسانی، تغییر کرده است.
همینطور بنابر گزارش ایندیپندنت، همچون پرسش های کلیدی که در این مذاکرات در رابطه با آنها بحث خواهد شد، میتوان به سه مورد اصلی ذیل اشاره کرد:
- مرزهای نواحی تحت حفاظت دریایی را چه نهادهایی و چگونه ترسیم کنند؟
- بررسی تأثیر زیست محیطی فعالیتهای تجاری مثل استخراج معدنی و کشیترانی بر دریاها چگونه انجام شود؟
- چه نهادهایی و چگونه مقررات و قوانین مربوطه را اعمال کنند؟
نیکولا کلارک، کارشناس اقیانوس در "مرکز پژوهش پیو" در واشنگتن هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت: خوش بین هستیم که این دور از مذاکرات بالاخره ما را به معاهده برساند.
این معاهده به خودی خود مناطق تحت حفاظت دریایی را تعیین نمی کند اما نهادی برای تعیین این مناطق ایجاد خواهد نمود.
"همایش تنوع زیستی سازمان ملل" به تازگی وعده داده است که ۳۰ درصد از اقیانوس ها و سرزمین های جهان تحت حفاظت قرار گیرند. با این وجود کارشناسان می گویند که بدون دستیابی به معاهده جهانی در رابطه با اقیانوس ها، رسیدن به این هدف ممکن نخواهد شد.




منبع:

1401/12/01
12:34:02
5.0 / 5
347
تگهای خبر: انسانی , سیستم , قوانین , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ