توسط نشر همشهری انجام شد؛

عرضه جامعه پلتفرمی در کتابفروشی ها

عرضه جامعه پلتفرمی در کتابفروشی ها

به گزارش پرسی بلاگ، کتاب جامعه پلتفرمی؛ ارزش های عمومی در جهان متصل با ترجمه پدرام الوندی و سعیدی فراهانی توسط نشر همشهری منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «جامعه پلتفرمی؛ ارزش های عمومی در جهان متصل» نوشته خوزه وان دایک، توماس پول و مارتین دی وال بتازگی با ترجمه پدرام الوندی و سعیدی فراهانی توسط نشر همشهری منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسندگان این کتاب می گویند ظهور پلت فرم های دیجیتالی می تواند به عنوان محرکی برای پیشرفت اقتصادی و نوآوری فناورانه شناخته شود. افراد حقیقی می توانند از این تحول سود زیادی ببرند چون چنین تحولی به آنها این فرصت را می دهد تا ضمن دور زدن واسطه های شرکتی یا دولتی، به راه اندازی کسب وکارها، تجارت کالا و تبادل اطلاعات به صورت برخط (آنلاین) بپردازند.
پلتفرم ها به عنوان بازتنظیم کنندگان تعاملات در حوزه های مختلف، با چالش هایی جدی با بازیگران سنتی در حوزه های مختلف دارند. این بازیگران شامل دولت ها و دستگاه های مقررات گذار، کاربران، نهادهای مدنی، فعالان اقتصادی در هر حوزه و در نهایت شهروندانی است که کارکرد پلت فرم ها بر زندگی آنها اثرگذار می باشد. فهم دقیق این چالش ها و مروری بر کوشش های انجام شده برای حل و فصل آنها ازجمله ضروریاتی است که باتوجه به توسعه بیش از پیش این پلت فرم ها، در ایران هم باید به آنها توجه گردد.
کتاب «جامعه پلتفرمی» سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شد و نویسندگانش تلاش کرده اند نگاهی همه جانبه به پلت فرم ها، پیامدها و چالش های آن داشته باشند. آنها می گویند پلت فرم ها انقلاب نمی کنند در عوض به تدریج در موسسات آفلاین و قدیمی و شیوه هایی که از راه آنها جوامع دموکراتیک سازمان دهی شده اند، نفوذ و با آنها همگرایی پیدا می کنند. بنا بر این در کتابشان از اصطلاح «جامعه پلتفرمی» بهره برده اند؛ اصطلاحی که بر رابطه ناگسستنی بین پلت فرم های آنلاین و ساختارهای اجتماعی تاکید دارد. جامعه پلتفرمی فقط تمرکز خویش را از اقتصاد به اجتماع تغییر نمی دهد. علاوه بر این، این اصطلاح به نزاعی عمیق در رابطه با منافع شخصی برابر منافع عمومی در جامعه ای اشاره دارد که بیشترین تعاملات آن از راه اینترنت به انجام می رسد.
مطالب این کتاب در ۷ فصل تدوین شده که به ترتیب عبارت اند از: «جامعه پلتفرمی به عنوان مفهومی بحث برانگیز»، « سازوکارهای پلتفرمی»، «خبر»، «حمل و نقل شهری»، «مراقبت های بهداشتی و تحقیقات پزشکی»، «آموزش و پرورش» و «اداره یک جامعه پلتفرمی پاسخگو».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
در آمستردام، برخی از سیاست گذاران استدلال کرده اند که شهر می تواند با عرضه سیستمی انعطاف پذیر برای صدور مجوز منطقه بندی از مزایای پلت فرم های آنلاین استفاده کند؛ اتفاقی که به کاهش شکاف ثروت میان شهروندان کمک می نماید. به عنوان مثال، اگر این شهر می خواهد محله های حومه ای و محروم خویش را از نظر اقتصادی ارتقا دهد، چرا محوز نود روز به میزبانان آن مناطق اعطا نمی کند و مجوز مناطق شلوغ مرکز شهر را به سی یا حتی پانزده روز محدود نمی کند؟
پیشنهاد دیگر این بود که برخی از شهرهای بزرگ نرم افزاری تهیه کنند که عملکردی مانند ار بی ان بی داشته باشد و تمام اجاره های کوتاه مدت را از راه این نرم افزار در مرکز کنترل و مدیریت شهری تنظیم کنند. به عبارت دیگر، اگر دولت های محلی نگاهی فعال و همه جانبه داشته باشند، می توانند تحقق ارزش های عمومی را از راه پلتفرمی شدن بطور جدی سازمان دهی کنند.
جامعه پلتفرمی جامعه ای تعیین شده و معین نمی باشد، بلکه آرایشی اجتماعی است که به صورت پویا درحال تکامل است؛ جامعه ای که در آن ارزش های عمومی به صورت دائم توسط بازیگران مختلف سازمان دهی می شوند. در حالت ایدئال، جامعه پلتفرمی یک قرارداد اجتماعی قابل مذاکره است که همه طرف ها را نسبت به ایجاد و اجرای آن مسئول می داند.
این کتاب با ۳۱۹ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1401/09/27
11:15:17
5.0 / 5
479
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اجتماعی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ