۱4۰ تصادف اتوبوسی در ۹ماهه اول سال

۱4۰ تصادف اتوبوسی در ۹ماهه اول سال

به گزارش پرسی بلاگ رئیس سازمان اورژانس کشور با اعلان اینکه در 9 ماهه اول امسال تا کنون 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کرده اند اظهار داشت: در طول این مدت 580 هزار ماموریت ترافیکی داشتیم و 5۰5 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر جعفر میعادفر ضمن گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران اظهار نمود: اورژانس کشور سابقه حدودا ۴۷ ساله دارد و از سال ۱۳۵۴ در کشور تشکیل شد. این در حالیست که در زمان انقلاب حدود ۲۰ پایگاه داشتیم و فقط در چند شهر فعالیت اورژانس برقرار بود.
وی با اعلان اینکه خوشبختانه در این ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۳ هزار پایگاه فعال می باشند و ۵۰ اورژانس هوایی در کشور فعالیت و به مناطق صعب العبور امدادرسانی می کنند؛ همین طور اورژانس موتوری نیز قسمتی از خدمات شهری را انجام می دهد. درباب پاسخ دهی ۱۱۵ نیز تغییرات اساسی ایجادکردیم.
میعادفر درباب این تغییرات اظهار نمود: پرستاران و پزشکان در دیسپچ مستقر هستند و ضمن پاسخ دائم به سوالات هموطنان اقدامات مشاوره ای را نیز برعهده دارند.
رییس سازمان اورژانس کشور اظهار نمود: در سالهای قبل دیسپچ تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی افتتاح شد تا علاوه بر پزشکانی که قبل تر حضور داشتند، متخصص قلب نیز در دیسپچ حضور دارد تا اگر بیماری نیاز به اقدامات مؤثر داشته باشد بتوانیم با اتصال نوار قلب از تشخیص پزشک متخصص قلب بهرمند شویم.
وی اظهار نمود: سالانه بیش از 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود و حدود ۱۲۰۰ پایگاه اورژانس شهری و حدود ۱۷۰۰ پایگاه جاده ای هستند.
میعادفر درباب تعداد نیرو های موتورلانس اورژانس و فعالیت آنها اظهار داشت: بیشترین فعالیت اورژانس موتوری در تهران بزرگ است، اما برخی دیگر از شهرهای بزرگ هم به این نوع خدمات دهی مجهز هستند. مراحل تامین و خرید نزدیک به ۲۰۰ موتورلانس در حال انجام می باشد که آنها را در ابتدای سال ۱۴۰۱ در کلانشهر ها فعال خواهیم کرد. امیدواریم قسمتی از مدیریت زمان را که یکی از چالش های ماست برطرف شود.
میعادفر اضافه کرد: حدود ۲۰۰ دستگاه موتورلانس در تهران فعال اند که حدودا ۱۵۰ موتور همیشه فعال و ۵۰ موتور پشتیبان هستند.
وی در باره توسعه اورژانس هوایی در کشور اظهار نمود: در ابتدا که اورژانس هوایی افتتاح شد بیشتر برای پوشش حوادث ترافیکی و مناطق صعب العبور بود؛ اما حالا با تغییر چیدمان و توسعه شهرها این اورژانس بسیار موثر است، اورژانس هوایی در بحث برف و سیل و به ویژه انتقال مادران حامله نیز کمک های زیادی داشته است؛ از شروع سال تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر از مادران حامله از مناطق صعب العبور توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.
میعادفر ادامه داد داد: پیش بینی کرده ایم در ماه های آتی تا ۷۰ پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم، البته هزینه های اورژانس هوایی بالا است و نمی توانیم توقع داشته باشیم در هر شهر یک پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. اورژانس هوایی مثل اورژانس زمینی نیست و شعاع عملیاتی خاص خودرا دارد.
رییس سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: برای ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و از دولت و مجلس درخواست داریم بودجه ای برای اورژانس هوایی در نظر بگیرند.
میعادفر افزود: اورژانس از شروع سال تا کنون، یعنی در ۹ ماهه اول بیش از ۳ هزار ماموریت هوایی انجام داده است که ۶۸ درصد از ماموریت ها مربوط به حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی بوده است.
وی درباب انتقال عضو پیوندی با اورژانس هوایی اظهار داشت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضای بدن برای اهدای عضو است که از شروع سال تا کنون حدود ۵۰ پرواز برای بحث اهدای عضو انجام شده است.
رییس سازمان اورژانس کشور درباره مهم ترین چالش پیش روی اورژانس کشور اظهار داشت: در اورژانس سه چالش عمده داریم، نیروی انسانی، آمبولانس و بحث فضای فیزیکی چالشهایی است که در اورژانس با آن مواجه هستیم.
میعادفر افزود: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم چونکه نیرویی که بتواند در بخش فوریت ها فعالیت کند نداریم؛ البته امسال قرار شده است که در دانشگاه های درجه یک کشور رشته فوریت های پزشکی راه اندازی شود و مهم تر این که در شهرها نیروهای بومی جذب شوند. در بعضی از کلانشهر ها نیرو ها از سایر شهر ها می آیند و گاهی به سبب عدم آشنایی با فرهنگ یا زبان آن شهر، گرفتار چالش می شویم.
وی درباب کمبود آمبولانس نیز افزود: حدود ۴ سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم؛ ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس داریم که ۳ هزار آمبولانس آن فوق فرسوده است و بالای ۱۴ سال عمر دارد. ۲۵۰۰ آمبولانس نیز بین پنج تا ۱۰ سال عمر دارند.
رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مشکل اورژانس درباب فضای فیزیکی اظهار داشت: در کلانشهرها با مشکل جدی برای تامین پایگاه ها مواجه هستیم که قسمتی از آنرا دولت با بودجه می تواند کمک و بخش دیگر هم خیران می توانند پای کار بیایند و در کنار مدرسه و بیمارستان ساختن که بسیار هم باارزش است به ساختن پایگاه های اورژانس هم کمک کنند.
میعادفر درباب تامین اعتبار مناسب نیز اظهار نمود: مردم در اضطراری ترین زمان با اورژانس تماس می گیرند و تعداد این افراد نیز معلوم نیست. در دنیا اعتبار فوریت های پزشکی برمبنای عملکرد تخصیص داده می شود، اما در ایران اینگونه نیست که پیشنهاد می نماییم روند تخصیص بودجه اصلاح گردد.
وی با اعلان اینکه در اورژانس ۲۴ هزار پرسنل فعال می باشند که ۲۱ هزار نفر از این عدد پرسنل عملیاتی هستند اظهار داشت: سایر افراد اورژانس در دیسپچ ها حضور دارند. بدین سبب اورژانس هزینه اضافی ندارد.

وی درباب حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون اظهار داشت: خدمات اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسیناسیون نیازمند یک جهاد بود. اورژانس نیز به این نتیجه رسید که به این میدان وارد شود. تقریباً سه ماه اورژانس به بحث واکسیناسیون ورود کرد و بعد از آن که شرایط واکسیناسیون در کشور بهتر شد با کسب اجازه از وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود برگشتیم و درحال حاضر در بحث واکسیناسیون فعالیتی نداریم. البته حالا نیز اگر نیاز باشد به این بحث ورود خواهیم کرد.
میعادفر درباب آماده باش اورژانس در روز ۲۲ بهمن نیز اظهار داشت: در روز ۲۲بهمن هر برنامه ای را که ستاد کرونا و دولت در نظر بگیرند اورژانس آمادگی دارد و خودمان نیز تمهیدات لازم را پیش بینی کردیم.
وی درباب مدت زمان رسیدن به بالین بیمار یا مصدوم اظهار نمود: در شهرهای کوچک ۸ دقیقه ای و در جاده ها ۱۴ دقیقه ای به محل حادثه می رسیم؛ در ۹ ماهه اول ۵۸۰ هزار ماموریت ترافیکی داشتیم که ۵۰۵ هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم. استان تهران بیشترین حوادث ترافیکی را دارد.
وی اظهار داشت: در ۹ ماهه اول سال تا کنون ۱۴۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی بوس تصادف کرده اند و حوادث ترافیکی اصلاً شرایط مناسبی ندارد.




منبع:

1400/11/20
22:16:04
5.0 / 5
548
تگهای خبر: انسانی , بیمارستان , بیماری , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ