هشدار استانداری تهران به شوراهایی که هنوز شهردار شهرشان را انتخاب نکرده اند

هشدار استانداری تهران به شوراهایی که هنوز شهردار شهرشان را انتخاب نکرده اند

به گزارش پرسی بلاگ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران ضمن هشدار به شوراهایی که در سطح استان تهران هنوز برای انتخاب شهردار تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند، اظهار داشت: اگر ظرف مدت سه ماه شوراها برای انتخاب شهردار اقدام نکنند به قائم مقامی برابر قانون عمل می نماییم.


عبدالرضا چراغعلی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح روند انتخاب شهردار نسیم شهر و مخالفت فرمانداری بهارستان با فرد انتخابی شورا اظهار داشت: فرماندار بهارستان طبق قانون مصوبه شورای شهر نسیم شهر را باید با قوانین انطباق دهد و به سبب این که یکبار مصوبه شورا در مورد انتخاب شهردار برگشته اگر شورا اصرار کند موضوع به هیات حل اختلاف که در استانداری تهران به ریاست استاندار و دبیری معاون عمرانی تشکیل می شود؛ ارجاع داده خواهد شد.
وی ادامه داد: با اعضای شورا نسیم شهر صحبت کردم که ظاهرا بر تصمیم قبلی خود اصرار دارند، پس موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع خواهد شد.
معاون استاندار تهران درباره علت مخالفت با فرد انتخابی بعنوان شهردار توسط فرمانداری بهارستان اظهار داشت: درباره این که علت این مخالفت استعلام های چهارگانه باشد چیزی اعلام نشده و علت این مورد نیست، بلکه فرماندار روی سوابق ایشان نظر داشتند و مراجع قانونی نظارتی هم کار خودرا انجام خواهند داد. اساسا طبق قانون که صراحت دارد کلیه مصوبات شورا باید به تایید فرمانداری و کمیته انطباق برسد؛ پس انتخاب شهردار هم مستثنی نیست و کاملا در قالب قانون است که فرمانداری این مصوبه را برابر قانون انطباق دهد.
چراغعلی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا علت مخالفت با فرد انتخابی شورای نسیم شهر معاون عمرانی استاندار است؟ اظهار داشت: این حرف صحیح نیست و از اساس کذب است؛ هنوز چیزی به دست من نرسیده که طبق قانون بدانم فرد انتخابی چه کسی است. در حقیقت وقتی کارهای قانونی در فرمانداری تمام شود و دستگاه های نظارتی نظر بدهند در این مرحله مشخصات فرد به استانداری ارسال می شود، پس من هنوز فامیلی فرد انتخابی هم نمی دانم.
وی ادامه داد: در سایر موارد مشابه استان تهران هم هیچگونه دخالتی نداریم و تنها کار قانونی خودرا انجام می دهیم. افراد بعنوان شهردار توسط شوراها انتخاب می شوند و در مرحله بعد ما از آنها مصاحبه می گیریم و اگر سواد لازم را نداشته باشند برمی گردانیم و مورد تایید ما نیست. در حقیقت گزینش تخصصی انجام می شود و درباره قوانین و سابقه از آنها سوال می شود.
وی اشاره کرد: ما برابر قانون عمل می نماییم و اگر در مدت سه ماه تصمیم گرفته نشود و تعیین تکلیف انجام نشود طبق قانون عمل خواهیم کرد و به قائم مقامی استانداری عمل خواهیم کرد. همین طور به سایر شوراهایی که هنوز نتوانسته اند برای انتخاب شهردار تصمیم بگیرند هشدار لازم داده شده است. تا حالا 6 شورای شهر موفق به اتخاذ تصمیم نهایی برای انتخاب شهردار در سطح استان تهران نشده اند که امیدواریم باتوجه به اهمیت موضوع انتخاب شهردار در کوتاه ترین زمان ممکن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.
معاون عمرانی استانداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به معارفه شهرداران شهرهای گلستان و باغستان اشاره نمود و اضافه کرد: امروز معارفه شهرداران شهرهای گلستان و باغستان استان تهران که به ترتیب با حکم وزیر کشور و استاندار تهران احکامشان صادر شده صورت خواهد گرفت تا رسما کار خودرا شروع کنند.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، بنا بر قانون اساسی کشور، شورا یکی از ارکان نظام می باشد و یکی از خاصیت های خاص شهرداری ها، حضور شورای شهر در کنار شهرداری ها است. تاکید قانون اساسی به گونه ای است که از آن اجبار به وجود شورای شهر را می توان یافت. هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دار وظایف است. برمبنای ماده ۴۸ قانون شهرداری ها چنانچه استانداری یا فرمانداری یا بخشداری نسبت به مصوبات شورا اعتراض داشتند بایستی ظرف یک هفته از تاریخ اطلاع، نظر خودرا به شورا اظهار و تقاضای تجدید نظر نماید. در صورتیکه باز هم معترض ماند، معترض می تواند به وزارت کشور اعتراض خودرا ظرف ۱۵ روز عرضه نماید و این نظر بعد از ابلاغ نهایی است.




منبع:

1400/07/18
11:50:58
5.0 / 5
962
تگهای خبر: شهرداری , قوانین , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ