رصد آسیبهای اجتماعی محلات

رصد آسیبهای اجتماعی محلات

رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه نیاز بود رصد صحیحی را نسبت به لطمه های اجتماعی در سطح کشور داشته باشیم که هم در سطح کشوری،  هم در سطح استانی و هم در سطح شهرستانی این کار در قالب پیمایشهای مختلف و همچنین مطالعات مختلف صورت گرفته اظهار داشت: جای خالی بررسی محله محور لطمه های اجتماعی و رصد محله محور آسیبهای اجتماعی خالی بود که با راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی در سطح محلات در 2527 نقطه توانستیم به این مهم دست پیدا نماییم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، وحید قبادی دانا در آئین افتتاح دبیرخانه رصد لطمه های اجتماعی و رونمایی از اطلس لطمه های اجتماعی، ضمن تبریک هفته بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی بعنوان سازمان تخصصی و حمایتی در زمینه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و سالمندان فعال بوده است. همین طور اهتمام کرده است درحوزه آسیبهای اجتماعی نقش خودرا ایفا کند.
وی افزود: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ویژه ایشان بر ۵ لطمه اصلی اجتماعی، سازمان نیز هم و غم خودرا در جهت پیش گیری از وقوع این آسیبها و همین طور مدیریت و کنترل لطمه ها به کار گرفته است. نیاز بود که رصد صحیحی را نسبت به لطمه های اجتماعی در سطح کشور داشته باشیم که هم در سطح کشوری، هم در سطح استانی و هم در سطح شهرستانی این کار در قالب پیمایشهای مختلف و همین طور مطالعات مختلف صورت گرفته، انجام شد. جای خالی بررسی محله محور لطمه های اجتماعی و رصد محله محور آسیبهای اجتماعی خالی بود که با راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی در سطح محلات در ۲۵۲۷ نقطه توانستیم به این مهم دست پیدا نماییم.
قبادی دانا تصریح کرد: باتوجه به این که جنس لطمه و نوع لطمه و عوامل خطر و عوامل محافظت کننده لطمه در هر منطقه می تواند متفاوت باشد، اگر بتوانیم محله به محله و بر طبق مدیریت مورد، لطمه های اجتماعی را تک به تک رصد و بتوانیم عوامل خطر و عوامل محافظت کننده آنرا احصا نماییم، می توانیم قدم مهمی را در این راستا برداریم اما علت ایجاد آسیبهای اجتماعی متنوع و متکثر است. علل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می تواند موجب شود و طبیعتا در پیش گیری از لطمه های اجتماعی تمام دستگاهها، نهادها و مجموعه ها دخیل و سهیم هستند.
رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در رابطه با بحث کنترل لطمه های اجتماعی اظهار نمود: سازمان بهزیستی باید طبق قانون اقدام نماید و دستگاههای مختلفی در حوزه هایی که سازمان مسئول است باید همراهی و یاری کنند.
قبادی دانا اضافه کرد: در بحث کودکان کار و خیابان همکاران مدل مناسبی را بر طبق لطمه شناسی کارهای گذشته طراحی کردند و در شهر تهران اجرا شده است. طبق آمار موجود از ۹۴۹ نفری که در سطح شهر تهران ساماندهی شدند، بیش از ۸۰ درصد آنها افغانستانی و بخش دیگر پاکستانی هستند.
وی در بخش دیگری اضافه کرد: بر طبق اسکن عنبیه اطلاعات بیومتریکشان ثبت شده است.
قبادی اظهار داشت: در رابطه با موضوع رصد علاوه بر مطالعات، پیمایش ها و فراتحلیل و همین طور برآورد جمعیت پنهان که در مطالعات مختلف انجام شده، سامانه های ثبتی مانند اورژانس ۱۲۳ و مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ که مشاوره روانشناسی رایگان را انجام می دهد که در سازمان بهزیستی وجود دارد می تواند اطلاعاتی ذی قیمتی را در رابطه با موضوع رصد در اختیار قرار دهد. همین طور مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی نیز می تواند اطلاعات و رصد محله محور را نیز انجام دهد.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه در کنار هم قرار گرفتن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و مجموعه های پزشکی قانونی و سایر مجموعه هایی که در زمینه آسیبها فعال می باشند در کنار اطلاعات استخراج شده سازمان بهزیستی می تواند اطلاعات کاملی را برای فعالیت مناسب برای ما بوجود آورد، اظهار داشت: طبیعتا اگر مسئله کودک دارای اعتیاد بدون سرپرست در استانی مانند استان سیستان و بلوچستان از مسایل آسیبهای اجتماعی باشد ممکنست این لطمه در استانی مانند استان یزد چندان مشکل نباشد و در اولویت قرار نگیرد، بدین سبب باتوجه به محدودیت منابع نیاز است که منابع بهینه صرف شود و اقدامات موثر باشد و بتوانیم بازخورد مناسبی را از اقداماتی که صورت می گیرد داشته باشیم.
رییس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره رصد معلولیت ها نیز بیان کرد: در رابطه با موضوع پیگشیری از معلولیت ها، توانبخشی آنها و توانمندسازی خانواده ها و هر اقدام دیگری که قرار باشد در رابطه با معلولیتها صورت گیرد، جای رصد وقوع معلولیتها خالی است که با شروع به کار این دبیرخانه بصورت ملی در ستاد بهزیستی کشور و همزمان در دبیرخانه های استانی این امکان را می دهد که بتوانیم در رابطه با معلولیت های مختلفی که پیش روی ماست، برآورد لازم را داشته باشیم.
وی افزود: بطور مثال ناگهان می بینیم در روستایی در خراسان شمالی تعداد افراد نابینا افزایش می یابد و خانواده های مختلف در آن روستا فرزند نابینا به دنیا می آورند. این مساله نیاز دارد که مداخلات موثری در آنجا صورت گیرد و مشاوره ژنتیک در آنجا صورت گیرد. بررسی سکانس ژنی در خانواده های مقیم در آن روستا صورت گیرد و بتوانیم هرچه سریعتر جلوی تولد افراد نابینای مکرر را با پیشگیری ها بگیریم.
وی ادامه داد: غربالگری شنوایی برای متولدین جدید در سطح کشور انجام می شود که هر سال حدود یک میلیون نفر مورد غربال شنوایی قرار می گیرند و اگر نیاز باشد ارجاع می شود و اقدامات موثر صورت می گیرد، این که ببینیم ترند ایجاد ناشنوایی در مناطق مختلف به چه صورت است یا در رابطه با موضوع نابینایی و غربالگری تنبلی چشم که هرساله بین دو تا سه میلیون نفر کودکان بین سه تا ۶ ساله مورد بررسی قرار می گیرند که این کار در گذشته در مهدهای کودک انجام می شد و امسال در مراکز خدمات بهزیستی در نقاط مختلف شکل خواهد گرفت. استخراج این اطلاعات و آنالیز و تحلیل این اطلاعات می تواند کمک شایان توجهی را در پیشگیری و مداخله در رابطه با معلولیت های مختلف انجام دهد.




منبع:

1400/04/28
19:42:58
5.0 / 5
1078
تگهای خبر: اجتماعی , خدمات , طراحی , مشاوره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ