مدیرعامل كانون همبستگی فرزندان شاهد با مهر مطرح كرد

آگهی درباره سكولار شدن فضای راه پیمایی اربعین

آگهی درباره سكولار شدن فضای راه پیمایی اربعین

به گزارش پرسی بلاگ مدیرعامل كانون همبستگی فرزندان شاهد اظهار داشت: باید در راه و مسیر پیاده روی اربعین به تكریم مقام شهدا بپردازیم، هر كسی نباید با هویت شخصی اش در این راه قدم بگذارد و بی تفاوت از این مساله بگذرد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، آرام آرام صدای زنگ قافله عاشقان حسینی به گوش می رسد، یاران دل از دنیا كنده مهیای ضیافتی عظیم می شوند، ضیافتی به وسعت همه تاریخ، در مسیری نورانی كه گویی جاده بهشت است، خوشا آنان كه در این جاده بهشتی منتهی به نور به كسوت خادمی مشغول اند، و چه خرسند آنان كه مدال پر افتخار خادم الشهدایی بر سینه دارند، شهدایی كه اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا بودند !به تعبیر شهید آوینی «یاران پای در راه نهیم كه این راه رفتنی است و نه گفتنی».
كانون همبستگی فرزندان شاهد در این راه و حركت فعالیت های فرهنگی و طرح هر فرد نائب الزیاره یك شهید را راه اندازی كرده و ۳ سال است كه در پیاده روی اربعین در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت دارند. حسین عامریان مدیرعامل كانون همبستگی فرزاندن شاهد در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت پیاده روی اربعین حسینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار نمود: ۳ سال متوالی است كه طرح زیارت به نیابت شهدا در راه پیاده روی اربعین را اجرا كرده ایم كه هدف ما گسترش فرهنگ ایثار و شهادت میان مردم است و اینكه از فرصت بزرگی همچون پیاده روی اربعین در این راستا استفاده نمائیم.
او درباره اهداف این كانون در امتداد ابعاد فرهنگی پیاده روی اربعین اشاره كرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چند بُعد دارد، اینكه نیاز امروزه جهان اسلام است ما باید از ظرفیت شهدا برای آینده خودمان استفاده نمائیم و نكته دیگر اینكه این مسیر وجب به وجب و گام به گام خون هایی ریخته شده است كه بتواند امن و باز باشد تا بتوانیم هم اكنون این قدرت نمایی را در جهان داشته باشیم كه امت شیعی و مسلمان در كنار یكدیگر جمع شوند و توطئه های دشمنان را دفع كنند.
هر فرد نائب الزیاره شدن یك شهید
مدیرعامل كانون همبستگی فرزندان شاهد با اشاره به این مساله كه باید از ظرفیت پیاده روی اربعین در امتداد تقویت جبهه مقاومت بهره ببریم، اظهار داشت: ما تا به امروز از ظرفیت اربعین آن گونه كه باید و شاید استفاده نكردیم و از بیشتر ظرفیت های فرهنگی غافل شده ایم. باید در این راه و مسیر به تكریم مقام شهدا بپردازیم هر كسی نباید با هویت شخصی اش در این راه قدم بگذارد و بی تفاوت از این مساله بگذرد.
عامریان درباره طرح و شعارشان درباره هر زائر نائب الزیاره یك شهید، اظهار نمود: اساسا شهدا زنده اند و افراد زیادی راه و مسیر آنان را ادامه می دهند و شهدا را شریك در صواب و حركت پیاده روی شان قرار می دهند، البته تمام این طرح ها می تواند مصداق فرمایش امام (ره) باشد كه فرمودند: «شهدا امام زادگان عشق هستند.»
ما تا به امروز از ظرفیت اربعین آن گونه كه باید و شاید استفاده نكردیم و از بیشتر ظرفیت های فرهنگی غافل شده ایم.
او افزود: فعالیت های ما در این ۳ سال اجرای طرح نائب الزیاره بودن هر زوار در این راه كه پا می گذارد نیست كند، شهید مورد علاقه اش را انتخاب نماید و هر عملی كه انجام می دهد در امتداد اهداف و آرمان های شهیدان باشد و هر ثوابی كه انجام می دهد را تقویم شهدا كند. طی این ۳ سال ۵ موكب و غرفه ایجاد كردیم كه از فرودگاه امام خمینی(ره) تا شلمچه این موكب ها وجود داشت، كارت هایی را با نام و عنوان شهدای كشورمان و دیگر كشورهای مختلف همچون حشدالشعبی، یمن، نیجریه، آذربایجان و... به ۵ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، تركی و اردو چاپ كردیم و بعنوان هدیه به زوار تقدیم كردیم.
مسلمانان همه كشورها در كنار هم پشت جبهه مقاومت هستند
عامریان درباره فعالیت هایشان با دیگر كشورهای مسلمان اظهار داشت: در سال قبل فعالیت ما با حشدالشعبی عراق بود كه آنها تیزرهایی را آماده كرده بودند و كارتهایی را چاپ كرده بودند، البته موكب اصلی ما را نهادهای جبهه های مقاومت قرار داده اند. همین طور یكی از پیام های ما این است كه ما همه پشت جبهه مقاومت هستیم نه پشت مرزها بلكه همه با هم در كنار یكدیگر هستیم و شهدای آنها شهدای كل مسلمین هستند.
او درباره استقبال مردم از این فعالیت ها و طرح نائب الزیاره بودن هر فرد برای یك شهید اشاره كرد: سالهای اولیه شروع این فعالیت برای مخاطبان كمی گنگ بود اما به حمدلله طی این ۳ سال جای خودرا میان مردم باز كرد و برای بسیاری از زوار جزء اعمال اربعین بشمار می رود كه از بدو حركت نیت می كنند و نائب الزیاره یكی از شهیدان می شوند و این مساله تبدیل به گفتمان در پیاده روی اربعین حسینی شده است.
هدف ما در راه پیمایی اربعین حسینی بیشتر پرداختن به سوژه فرهنگی و حول محور شهدا و بحث نیابت از آنان اس
عامریان با اشاره به طرح نیابت شهدا و نام گذاری یك موكب به همین نام بیان كرد: هدف ما بیشتر پرداختن به سوژه فرهنگی و حول محور شهدا و بحث نیابت از آنان است.
همچنین فضای موكب را به نحوی درست كردیم كه زوار پیام ما را می شنوند، مجسمه شهیدان شاخص كشورها را ساختیم، استودیو برای خبررسانی ایجاد كردیم. سال قبل حدودا ۳۰ كانتر داشتیم كه زوار شهید مورد علاقه شان را انتخاب می كرد، البته نرم افزار آفلاین وجود دارد كه بیشتر نام شهدا در آن است و هر فرد می تواند نائب شهدا شوند، همین طور چاپ نیابت شهدا به صورت رایگان برای كارمندان دولت صورت می گیرد و برایشان ارسال می نماییم، به صورتی هر كارمند نائب یك شهید كارمند است.
به گفته مدیرعامل كانون همبستگی فرزندان شاهد، امسال خدام از همه كشورهای اسلامی همچون حزب الله، زینبیون، فاطمیون، حشدالشعبی و یمن... هستند و به هر كدام یك غرفه دادیم كه به ترویج طرح نیابت شهدا و معرفی شهدا در گروه مقاومتی كه هستند، می پردازند. امسال فعالیتمان با موسسات شهید عراق بیشتر و پررنگ تر خواهد بود و ده روز مانده به پیاده روی فعالیتمان را آغاز می نماییم.
او افزود: با عنایت به فعالیت های فرهنگی كه انجام می دهیم همین كه زوار كشورهای مختلف مشاهده می كنند مجاهدات فرزندانشان و آزادی خواهی آنان توسط كشورهای دیگر دیده می شود قوت قلبی برایشان خواهد بود. ما پس از پیاده روی اربعین به خانواده شهیدان اعلام می نماییم كه نیابت بچه های شهیدشان انجام شد.
عامریان اظهار داشت: همین طور پارینه به نمایندگی از مقام معظم رهبری حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از موكب ما بازدید داشتند و بعنوان طرح برتر فرهنگی اربعین تقدیر كردند و هدیه ای به موكب دادند كه برای ما خیلی با ارزش و مهم می باشد.
پیادهروی اربعین استراتژی فرهنگی است نه تنها پذیرایی و اسكان دادن
او درباره برنامه های كانون همبستگی فرزندان شاهد اظهار نمود: البته برنامه ما محدود به پیاده روی اربعین نیست بلكه اربعین شروع و سرچشمه فعالیت های ما است كه برای فرهنگ ایثار و شهادت انجام می دهیم، برنامه ها بیشتر متمركز بر حوزه خدمات اجتماعی و لطمه های اجتماعی است حتی برنامه هایمان برای زلزله زدگان پل دختر با عنوان هر خشت به نیابت از شهدا را داشتیم و برنامه ها و فعالیت های دیگر كه جهت استفاده نام و یاد شهدا داریم. بیشتر اهتمام داریم در فضای اجتماعی بحث الگوگیری از شهدا را داشته باشیم كه البته در سال كارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی آن انجام می دهیم.
عامریان نسبت به بعضی از بی توجهی ها و غفلت مسئولان و متولیان فرهنگی اشاره كرد: البته من نقدی به نهادها، مسئولان و متولیان در حوزه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دارم و برایشان ابراز تاسف می كنم كه فرصت ویژه پیاده روی اربعین را در فعالیت های سطحی همانند پذیرایی و موكب و اسكان خلاصه كردند، با عنایت به اینكه انبوه زوار از دیگر كشورها در این راه و حركت حضور دارند باید از این فرصت برای انتقال گفتمان و مفاهیم انقلاب اسلامی استفاده نمائیم كه مسئولیت این امر هم بر عهده وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و... است.
می بینیم كه مسئولان از فعالیت فرهنگی جا مانده اند. پیاده روی اربعین تنها خرما و چایی دادن نیست در صورتیكه از صدر تا ذیل تمركز بر پذیرایی و اسكان است.
او در ادامه اضافه كرد: بجای اینكه دغدغه مسئولان استفاده از فرصت اربعین و جهت دهی در این راستا باشد بیشترین دغدغه و تمركزشان بر روی پذیرایی و اسكان شده است، كه حتی از زوایایی هم این مساله مورد نقد مقام معظم رهبری بوده است، برای اینكه می بینیم كه مسئولان از فعالیت فرهنگی جا مانده اند. پیاده روی اربعین تنها خرما و چایی دادن نیست در صورتیكه از صدر تا ذیل تمركز بر پذیرایی و اسكان است.

عامریان درباره عدم حمایت مسئولان از طرح هر فرد نائب الزیاره یك شهید، اظهار داشت: طرحی كه ما اجرا می نماییم با عدم حمایت مسئولان است البته فعالیت های فرهنگی دیگر را حمایت حمایت می كنند ولی ما را خیر! به اعتقاد من این عدم حمایت فرصت سوزی است برای اینكه فرصتی به وجود آمده اما آنچنان كه باید و شاید قدر ندانسته ایم.
او اظهار نمود: من تعبیری از كلید واژه های مسجد سكولار و حوزه سكولار مقام معظم رهبری دارم كه البته نمی دانم تعبیرم تا چه اندازه درست و دقیق است به اعتقاد من، فضایی كه در پیاده روی اربعین ما كه مدعی گفتمان انقلاب اسلامی هستیم وجود دارد، یك فضای سكولار است، فرقی میان اربعین ما با پیاده روی شیعه انگلیسی وجود ندارد و ما هیچ برنامه فرهنگی و انقلابی را تعریف نكردیم نتیجه این می شود كه تمركز و اهتمام مسئولان این است كه موكب بزرگتر درست كنند و غذاهای بیشتری بدهند تا بیشتر خودنمایی كنند، گویی مسئولان به خواب رفتند. اما ما با تمام قدرت برای شهیدان كار می نماییم و مطمئنم شهیدان زنده اند و ما را در این راه یاری می كنند خون شهدای زیادی در گفتمان انقلاب اسلامی و مسیر انقلاب ریخته شده كه هر چقدر مسئولان خودشان را به خواب بزنند كارها و فعالیت ها روی زمین نمی ماند.


منبع:

1398/07/17
14:09:50
5.0 / 5
4761
تگهای خبر: اجتماعی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ