معاون آسیا و اقیانوسیه مركز میراث جهانی یونسكو:
بناهای تاریخی كمتر دیده شده در جاده ابریشم مورد توجه قرار می گیرد
به گزارش پرسی بلاگ معاون آسیا و اقیانوسیه مركز میراث جهانی یونسكو اظهار داشت: وجود سایت های كشاورزی و قنات های ایران ظرفیتی در جاده ابریشم است و بناهای تاریخی كمتر دیده شده در این راه باید موردتوجه قرار گیرد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، جینگ فنگ قبل از ظهر سه شنبه در ششمین نشست كمیته هماهنگی میراث برای ثبت های زنجیره ای در كشورهای مسیر جاده ابریشم با اشاره به مطالعات موردی و موضوعی از طرف اكوموس اشاره كرد: اكوموس از سال ۲۰۰۶ در این زمینه ورود پیدا كرده است. وی با بیان این كه نخستین مطالعه موضوعی اكوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی راه ابریشم بوده است، افزود: در این زمینه مركز میراث جهانی كار هماهنگی را آغاز كرد و خواهان تحویل مستندات راه ابریشم از طرف كشورهای در راه آن شد. فینگ اشاره كرد: با چنین اقدامی بعنوان نخستین مطالعه كتابخانه ای و موضوعی كریدورها شناسایی و تحلیل مستندات شروع شد. وی با اشاره به این مساله عنوان كرد: بر اساس این مطالعات سایت های مختلف و حتی سایت ها و بناهای تاریخی كه كمتر مورد توجه بودند، مشخص شدند. معاون آسیا و اقیانوسیه مركز میراث جهانی یونسكو با اشاره به اینكه چند نكته طی این مطالعات مطرح گردیده است، تشریح كرد: ایجاد راه های بهتر برای كریدورهایی كه از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همین طور افزایش تعداد سایتها باید مدنظر باشد. اطلاعات سایت های فرهنگی و تاریخی مفقود است وی با ابراز تاسف بیان كرد: در بسیاری از موارد اطلاعات در مورد سایت های فرهنگی و تاریخی مفقود بود و اطلاعاتی وجود ندارد. فنگ در این خصوص اشاره كرد: نباید تنها جاده های اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلكه سایتها و بخش های مغفول نیز باید دیده شود. وی با اشاره به این كه بعضی از فعالیت ها و تجارت ها و تبادلات كالایی منجر به تغییر چشم اندازهای جغرافیایی شده است و باید بدان ها توجه داشته باشیم، اظهار نمود: وجود سایتهای كوچكی چون اقدامات كشاورزی و مدیریت اب و حتی قنات هایی كه در كشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند. معاون آسیا و اقیانوسیه مركز میراث جهانی یونسكو در این خصوص به ضرورت توجه به حریم پروژه های مدنظر پرداخت و اظهار داشت: باید به توپوگرافی محیط دقت كنیم و تلاش نماییم تا كریدورهای میراث در برگیرنده بناهای بزرگ و كوچك بوده و به صورتی در كنار بناهای بزرگ برج و باروها و كاروان سراها نیز دیده شوند. ضرورت ایجاد راه های بهتر برای تبادل داده ها درباب جاده هایی كه به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند فنگ در ادامه بر ضرورت ایجاد راه های بهتر برای تبادل داده ها درباب جاده هایی كه به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند، اصرار كرد و اضافه كرد: در این بین مستندسازی لازم است. وی افزود: با عنایت به علاقه ای كه كشورها برای نامزدی و امتداد جاده ابریشم دارند باید نكات مطروحه طبق مطالعه اكوموس از طرف سوزا دنیر مدنظر باشد و كشورها سایت های بالقوه خودرا اعلام كنند. فنگ بر ضرورت توجه به ارتباط جاده های زمینی و دریایی در بخش های مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: بعضی از جاده ها از طرف امپراتوری ها و تجار توانمند به وجود آمده اند و همان جاده ها محرك تجارت بوده اند بدین سان جاده های سرویس دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب