کشورهای جهان از دیپلماسی فرهنگی برای رونق اقتصادشان چه کمکی می گیرند؟

کشورهای جهان از دیپلماسی فرهنگی برای رونق اقتصادشان چه کمکی می گیرند؟

پرسی بلاگ: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا در یادداشتی باتوجه به شعار سال درباره ی نقش دیپلماسی فرهنگی برای رونق تولید نکاتی را بیان نمود.



قربانعلی پور مرجان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا، یادداشت اختصاصی را با عنوان «دیپلماسی فرهنگی، اقتصاد فرهنگ و شعار سرمایه گذاری برای تولید» در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده و در این یادداشت به موضوع تحقق شعار سال ۱۴۰۴ (سرمایه گذاری برای تولید) و امکان تحقق آن از مسیر دیپلماسی فرهنگی پرداخت.
در این یادداشت آمده است؛
اگر چه شاید در نگاه نخست دیپلماسی فرهنگی به حوزه های فرهنگی، هنری، گردشگری و دیجیتال برمی گردد ولی ارتباط دیپلماسی فرهنگی با حوزه اقتصادی نیز بی ربط نیست. امروزه در روابط بین المللی، کشورها بدنبال منافع ملی خود هستند و بدین منظور سیاست خارجی خودرا بر پایه سیاست، اقتصاد، امنیت و فرهنگ پایه ریزی می کنند.
کشورهای توسعه یافته از قرن بیستم دریافته اند که بدون داشتن سیاستهای فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نمی توانند اعتماد جهان را نسبت به خود بازیابی کنند. دقیقاً به همین دلیل بود که ایالات متحده آمریکا در سالیان دهه ۱۹۳۰ برای اتخاذ یک دیپلماسی مؤثر فرهنگی در آمریکای لاتین، این حرکت را شروع کرد.
کشورهایی مانند ژاپن، کانادا، فرانسه و چین هم با سرمایه گذاری های وسیع در موضوع دیپلماسی فرهنگی، تلاش می کنند پیش از سرمایه گذاری های اقتصادی در سایر نقاط عالم و یا جذب سرمایه گذاری های کشورهای دیگر در عرصه جغرافیایی آنها وجهه مثبتی از خود در جهان نشان دهند. کشور چین با چنین نگاهی در کل دنیا به خصوص در آفریقا جای پای محکمی برای خود باز کرده است.
امروزه در دنیای روابط بین الملل نمی توان بین مرزهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی خط کشی تندی ترسیم کرد چونکه همه این حوزه ها به صورتی در رابطه با هم هستند و هر چهار پایه سیاست خارجی (سیاست، اقتصاد، فرهنگ و امنیت) برای رسیدن به منافع ملی کمک می کنند.
حال که رونق سرمایه گذاری برای تولید، شعار امسال در کشورمان شده است باید دید که چگونه دیپلماسی فرهنگی می تواند در راستای نیل به این هدف و عملیاتی سازی این شعار به کشورمان کمک نماید.
واقعیت این است که فرهنگ و آثار هنری تولید شده در ایران آنقدر پرمغز، پرمحتوا، زیبا و جهان پسند است که حتی اگر بوسیله دیپلماسی فرهنگی بتوانیم مسیر انتقال آنها را به خارج از مرزهای جغرافیایی منتقل نماییم ما برنده شده ایم.
اما موضوع که نباید از آن غفلت کرد، ارتباط بین دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی برای رسیدن به شعار رونق سرمایه گذاری برای تولید است. با وجود تکلیف همه وزارتخانه ها و سازمان ها برای تلاش جهت تحقق شعار سال، پر واضح است که نقش وزارت امور خارجه برای ایجاد هماهنگی بین متولیان فرهنگی و اقتصادی و حتی سیاسی در خارج از کشور بسیار اساسی و مهم است.
کانون مشترک برای هماهنگی بین کارشناسان اقتصادی، سیاسی و نمایندگان اقتصادی ایران در خارج از کشور سفارت ج. ا. ایران در هر کشور است. نگاه اقتصادی به فرهنگ و نگاه فرهنگی به اقتصاد در خارج از کشور و در اجرای کارهای کشورمان در خارج از مرزها برای مساعدت با رونق سرمایه گذاری یک امر ضرورت دارد.
سیاست های فرهنگی و اقتصادی کشورها و نگاه آنها به فرهنگ و اقتصاد با همدیگر گاهی متفاوت می باشد. بطورمثال در موضوع فیلم نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران، در آغاز امر فرهنگی است و در مرحله بعد اقتصادی اما در کشوری دیگر مثل کنیا در شرق آفریقا نگاه دولت به فیلم و فیلمسازی یک نگاه بطورکامل اقتصادیست و به همین علت حوزه فیلم را نه در زیر مجموعه وزارت فرهنگ بلکه در زیر مجموعه وزارت جوانان، صنایع خلاق و ورزش جای داده اند.
بنابراین در برگزاری نمایشگاه های تخصصی در خارج از کشور سفارتخانه ج. ا. ایران می تواند با ایفای نقش هماهنگ کننده پازلی را طراحی و اجرا نماید که نتیجه و خروجی آن در تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و یا ترویج تبادلات اقتصادی و مبادلات فرهنگی و اقتصادی مؤثر باشد.
بنابراین باید توجه داشت که کشورهای مختلف جهان با درجاتی متفاوت به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در کنار سایر دیپلماسی های مرسوم سیاسی و اقتصادی پی برده و هر کدام در حد توان خود برای پیاده کردن آن تمهیداتی اندیشیده اند.


منبع:

1404/03/10
07:55:04
5.0 / 5
33
تگهای خبر: آثار , بین المللی , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ