توسط انتشارات جوینده انجام شد؛

چاپ كتابی درمورد اخبار جعلی در دنیای خبر و رسانه

چاپ كتابی درمورد اخبار جعلی در دنیای خبر و رسانه

پرسی بلاگ: كتاب اخبار جعلی: دروغ، تحریف و توهم در روزنامه نگاری نوشته برایان مك نیر با ترجمه بهجت عباسی توسط انتشارات جوینده منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «اخبار جعلی: دروغ، تحریف و توهم در روزنامه نگاری» نوشته برایان مك نیر اخیرا با ترجمه بهجت عباسی توسط انتشارات جوینده منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این كتاب در سال ۲۰۱۸ انتشار یافته است.
پدیده اخبار جعلی همچون پدیده های امروزی است كه به خانه ها راه پیدا كرده و به دغدغه مردم تبدیل گشته است. برایان مك نیر استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه كویینزلند استرالیا با نوشتن این كتاب، این پدیده را نه چون یك مساله فرهنگی مجرد كه بعنوان پدیده ای نشأت گرفته از روندهای مهم سیاسی و اجتماعی در جوامع قرن بیست و یكم، بررسی نموده است.
متن كتاب با روایت دیالوگ جنجالی «جیم آكوستا» گزارشگر C.N.N با دونالد ترامپ در اولین كنفرانس خبری رئیس جمهور آمریكا آغاز می شود؛ كسی كه سابقه اظهارات جنجالی و اغلب توهین آمیز وی در مورد افراد، كشورها و سیاست های مختلف حتی قبل از به قدرت رسیدنش توجه رسانه ها را جلب كرده بود. وی در جریان مبارزات انتخاباتی اش بارها رسانه ها، سازمان های خبری و روزنامه نگاران را «دروغگو» و «تولیدكننده اخبار جعلی» خوانده بود. مطالب این كتاب در حجم ۲۰۰ صفحه و ۲۵ فصل گردآوری شده اند.
مك نیر معتقد می باشد پدیده اخبار جعلی در واقع نمایانگر وجود بحرانی گسترده در زمینه اعتماد به نخبگان و همچون نخبگان سیاسی و نخبگان رسانه ای شاغل در رسانه های اصلی دنیا است كه كاركنان آنها برای حفظ نقش سنتی خود در موكراسی های لیبرال دست و پا می زنند. این نویسنده، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و فلسفی پدیده اخبار جعلی، تأثیرات گرایش های سیاسی و اجتماعی جوامع در قرن بیست و یكم را باز در اوج گیری این پدیده، بررسی نموده است.
«اخبار جعلی»، «جعل در روزنامه نگاری»، «كاهش اعتماد به روزنامه نگاری» و «اخبار جعلی و فرهنگ سیاسی دموكراتیك» همچون موضوعات مهمی هستند كه نویسنده در این كتاب به آنها پرداخته است.
مترجم كتاب در قسمتی از مقدمه خود بر این اثر آورده است:
وقتی رئیس جمهور آمریكا بعنوان به اصطلاح قدرتمندترین رهبر جهان از طرف خیلی از سیاستمداران، كارشناسان و رسانه های باسابقه، رسماً به استفاده از اخبار جعلی متهم می شود و در عین حال خود او به صورت علنی رسانه های اصلی جهان را به تولید اخبار جعلی متهم می كند، می توان تا حدودی به اهمیت این پدیده نوظهور و تفاوت های اساسی آن با اشتباه در روزنامه نگاری و یا انتشار اخبار دروغ در گذشته های نه چندان دور پی برد.


منبع:

1398/02/20
13:11:47
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: اجتماعی , ترجمه , تولید , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ