با همكاری وزارت بهداشت و پژوهشكده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی انجام شد؛

ارزشیابی اجرای برنامه خودارزیابی و خودمراقبتی میانسالان کشور

ارزشیابی اجرای برنامه خودارزیابی و خودمراقبتی میانسالان کشور

پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اجرای طرح مشترکی با دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برنامه خود ارزیابی و خودمراقبتی میانسالان برای اجرا در سطح کشور را مورد ارزشیابی قرار دادند.



به گزارش ایسنا، دکتر فرزانه مفتون، مسئول طرح درراین زمینه اظهار نمود: «برنامه خود ارزیابی و خودمراقبتی» توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای اجرای آزمایشی عرضه شده است. در این برنامه "خود ارزیابی و خودمراقبتی در زمینه شیوه زندگی، سلامت قلب و عروق، خطر سرطان ها و سلامت روان" آموزش داده شده است. گروه سلامت جامعه پژوهشکده علوم بهداشتی بعنوان ارزیاب خارجی، ارزشیابی این برنامه را در 10 شهرستان، توسط دانشگاههای علوم پزشکی انجام داده است.

مدیر گروه سلامت جامعه پژوهشکده علوم بهداشتی اضافه کرد: این طرح با بررسی وضعیت قبل و پس از آموزش گروه های هدف در برگیرنده گروه مداخله و گروه شاهد، اطلاعاتی را در اختیار قرار داده است که به کمک آن میتوان نحوه استمرار برنامه و هم نحوه گسترش آنرا در سطح کشور مشخص نمود.

وی تصریح کرد: خودمراقبتی، اقدامات و فعالیتهای آگاهانه، اکتسابی و هدف داری است که افراد به منظور حفظ حیات، تأمین و ارتقای سلامت خود و خانواده شان انجام می دهند و در آن افراد از دانش، مهارت و توان خود بعنوان یک منبع استفاده می نمایند تا مسئولانه از سلامت خود مراقبت کنند. خودمراقبتی جایگزین مراقبت تخصصی و سازمانی نیست، بلکه مکمل آن و یکی از عوامل تعیین کننده میزان و چگونگی استفاده از آن است. نتایج خودمراقبتی برای افراد بیمار شامل کاهش علایم و عوارض بیماری است و در مورد افراد سالم جلوگیری از مبتلا شدن در بسیاری موارد و تشخیص زودرس در سایر موارد نتایج ارزشمند ای است که حاصل می شود.

دکتر مفتون تاکید کرد: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که این برنامه طراحی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نتایج ارزشمندی دست یافته است. با عنایت به این که مطالعه بگونه ای طراحی شده که شامل دو گروه مداخله و شاهد است، در گروه مداخله، برنامه آموزش های خودمراقبتی عرضه شده و در گروه شاهد این آموزش ها عرضه نشده بودند. اطلاعات و عملکرد افرادی که در گروه مداخله بودند، به صورت بارزی نسبت به گروه شاهد بالاتر بوده است به صورتی که در زمینه شیوه زندگی، برخی شاخص ها تا بیشتر از 90 درصد وضعیت مطلوب را نشان می دهد؛ همینطور در گروه مداخله در مورد بیماری های مختلف وضعیت اطلاعات و عملکرد مطلوب تر است.

در گروه مداخله، شاخصهای در ارتباط با خودمراقبتی در زمینه بیماری های قلب و عروق بسیار بالاتر شده اند. در مورد سلامت روان هم شاخصهای خودمراقبتی به وضعیت بسیار خوبی تغییر یافته است. در مورد سرطان ها، آموزش های مربوط در زمینه سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان بوده است که تأثیر برنامه آموزشی در همه زمینه ها بارز است، ولی نتایج نشان داده است که ضمن این که آموزش های خودمراقبتی سرطان دهانه رحم و پستان باید ادامه یابد، اما سرطان روده بزرگ همچنان احتیاج به تاکید و آموزش های بیشتری دارد. در مورد روش آموزش نکته جالب توجه این است که چون مطالعه بررسی اثرات برنامه پس از اجرای برنامه و در شرایط همه گیری کرونا بوده است، تغییر نظرات افراد گروه هدف به سمت افزایش آموزش های فردی از راه اینترنت و مجازی بوده است؛ در صورتی که پیش از همه گیری کرونا، افراد گروه هدف تاکید بیشتر بر کلاس های گروهی و آموزش از طریق نزدیک داشتند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دکتر مفتون پیشنهاد کرد، با عنایت به استعداد و توانمندی افراد جامعه در خودارزیابی و خودمراقبتی که در این طرح مشهود است، میتوان هماهنگ با عرضه خدمات مراکز تخصصی با افزایش ظرفیت خودارزیابی و خودمراقبتی جامعه در جهت کنترل همه گیری کرونا اقدامات موثری انجام داد.







منبع:

1400/05/18
10:06:07
5.0 / 5
1061
تگهای خبر: آموزش , بیماری , خدمات , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ