آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر بهداشت تاكید كرد

لزوم خودكفایی در عرصه پزشكی و تولید دارو

لزوم خودكفایی در عرصه پزشكی و تولید دارو

به گزارش پرسی بلاگ آیت الله جوادی آملی با تاكید بر ضرورت خودكفایی در زمینه پزشكی بخصوص دارو، بیان كرد: ˮاعتقادˮ است كه می تواند طب را بالا ببرد. طب هیچگاه نباید خویش را به اقتصاد وابسته بداند، به فكر پول نباشید، نباید به این علت كه داروی داخلی ارزان تر از داروی خارجی است آنرا تولید نماییم و یا با این تفكر كه واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است از تولید دارو در داخل صرفه نظر نماییم، بلكه باید بزرگ تر بیندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودكفایی و استقلال» باشد نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودكفایی و استقلال به این سمت حركت نماییم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرا، آیت الله جوادی آملی در دیدار با سعید نمكی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به جایگاه رفیع علم «طب»، بیان كرد: در جریان طبابت یك كار وزین بر عهده شماست و آن این است كه حرمت «طب» را حفظ كنید و آنرا در حد بیطاری تنزل ندهید.
این مرجع تقلید افزود: از آنجائیكه مبحث علم طب «انسان» است، پاسداشت حرمت طب به این است كه انسان را حیوان ناطق ندانیم. خیلی از بیماری ها می تواند در انسان به وجود بیاید كه برای آنها نمی توان از راه آزمایش هایی كه روی موش صورت می گیرد درمانی پیدا كرد؛ بیماری هایی مانند اختلاس و احتكار و گرفتن حقوق نجومی را آزمایشگاه موش جواب نمی دهد، در نتیجه باید توجه داشته باشید شما عزیزان پزشك با «انسان» روبرو هستید و بنابراین بایستی هم حرمت طب، هم حرمت طبیب و هم حرمت انسان را حفظ كنید.
وی در بخش دیگر عنوان كرد: اغلب بیماری ها مربوط به پرخوری و بدخوری است، دین به ما گفته تا اشتها نداشتید غذا نخورید و پیش از سیر شدن كامل نیز، دست از غذا خوردن بكشید، افرادی كه در ماه مبارك رمضان غصه دار می شوند، معلوم می شود كه خویش را خوب نشناخته اند، این افراد توجه ندارند كه غذا باید در خدمت انسان باشد و نه انسان در خدمت غذا.
آیت الله جوادی آملی تصریح كرد: توجه اصلی باید به مساله بهداشت و جلوگیری از بیماری باشد تا جامعه از هزینه های درمان نجات پیدا كند.
وی با تاكید بر ضرورت خودكفایی در زمینه پزشكی بخصوص دارو، بیان كرد: "اعتقاد" است كه می تواند طب را بالا ببرد. طب هیچگاه نباید خویش را به اقتصاد وابسته بداند، به فكر پول نباشید، نباید به این علت كه داروی داخلی ارزان تر از داروی خارجی است آنرا تولید نماییم و یا با این تفكر كه واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است از تولید دارو در داخل صرفه نظر نماییم، بلكه باید بزرگ تر بیاندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودكفایی و استقلال» باشد نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودكفایی و استقلال به این سمت حركت نماییم.
آیت الله جوادی آملی افزود: ایمان، اقتضا می كند كه خودكفا باشیم؛ اینكه فرمود «حب الوطن من الإیمان» از مصادیقش همین است كه انسان به فكر خودكفایی و عدم وابستگی به بیگانه باشد، تكیه به بیگانه مانند تكیه به پای چوبین است.
وی ادامه داد: باید مانند دریا باشیم، دریا مضایقه ای ندارد كه به كسی سود برساند اما وابسته به دیگری نیست و لولوء و مرجان را با هنر خود و در دل خود می سازد، این تفكر است كه انسان را از وابستگی و حقارت نجات می دهد.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان كرد: این كشور به لطف الهی همه چیز دارد، منتها باید مسئولین، جوانان را هدایت كنند تا در راه صحیح علم و دانش قرار بگیرند.
وی تصریح كرد: فخر این كشور مردان بزرگ علمی مانند بوعلی و فارابی هستند كه نه استادی داشتند و نه كسی توان آنرا داشت كه شاگردی اینان را كند، این غرور و فرهنگ ملی ماست و این جوانان باید بدانند كه وارثان آنها هستند.
وی اظهار داشت: فهم یك ملت، پشتوانه واقعی آن ملت است و این استعداد در جامعه ما وجود دارد و ما می توانیم با پاكی و قداست روح، كشور را با عظمت اداره نماییم.



1397/11/19
02:49:38
5.0 / 5
4518
تگهای خبر: آموزش , اطلاع رسانی , بیماری , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ