توسط نشر ققنوس؛

ویتگنشتاین و روان درمانی چاپ شد، واژه چگونه سبب سردرگمی می گردد

ویتگنشتاین و روان درمانی چاپ شد، واژه چگونه سبب سردرگمی می گردد

به گزارش پرسی بلاگ ترجمه كتاب ویتگنشتاین و روان درمانی نوشته جان هیتون توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «ویتگنشتاین و روان درمانی» (از پارادوكس به حیرت) نوشته جان هیتون اخیرا با ترجمه مشترك پرویز شریفی درآمدی و لیلا طورانی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این كتاب در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است.
یكی از خاستگاه های نگارش این كتاب، آخرین سال حضور نویسنده در كالج ترینیتی كمبریج است. او می گوید دانشجوی رشته پزشكی بودم و در سال آخر می خواستم فلسفه بخوانم. از آن جا كه به دنبال معافیت موقت از خدمت سربازی بودم، به من گفتند كه برای تحصیل فلسفه معافیت صادر نمی گردد. اما می توانستم روان شناسی بخوانم كه آن روزها بخشی از علوم اخلاق بود. وی همینطور اشاره می كند «به من گفتند كه علاقه به فلسفه از علایم اولیه اسكیزوفرنی است و باید فلسفه را رها كنم، همینطور یكی از روانكاوها به من اظهار داشت كه ویتگنشتاین دیوانه بوده، هرچند كاملا مشخص بود كه از ویتگنشتاین هیچ نمی داند جز این كه فیلسوف بوده است.» مخاطب كتاب «ویتگنشتاین و روان درمانی» مطالبی درباره چگونگی تولید خیالات باطل توسط سردرگمی درباره كاركرد واژه ها خواهد خواند.
هانس گئورگ گادامر یكی از چهرهای مهمی است كه روی نویسنده این كتاب تاثیر داشته و مطالعه آخرین نوشته های ویتگنشتاین را به او سفارش كرده است. هیتون می گوید در دهه ۱۹۸۰ دریافتم كه برخی فیلسوفان تحلیلی، تحت تاثیر ویتگنشتاین، به مبحث درمان علاقه مند می شوند. در مورد خودم، پیتر هكر و پیتر وینچ راهگشایم بودند. از آن زمان تاكنون، متون زیادی درباره رساله ویتگنشتاین و روان درمانی تدوین شده است و من از نویسندگان بسیاری كه كمكم كرده اند سپاسگذارم.»
كتاب پیش رو، ۷ فصل اصلی دارد كه عناوین شان به ترتیب عبارت است از: «مقدمه»، «پارادوكس ها»، «علم گرایی»، «منطق و معنا»، «آغاز یادگیری»، «خود و من»، «اعتماد و تردید». در این فصول درباره نظریه روانكاوی، میل، معنا، معنا-ابژه ها، ذهن، واقعیت فرویدی، خودآگاهی، مالیخولیا، عشق، رویا، پارادوكس فرگه، پارادوكس یاس، اپوریا، علم گرایی، نگرش بی طرف، روان شناسی گرایی و... بحث می گردد.
هیتون می گوید در گفتگو درمانی نشان می دهیم كه افراد تصویرهای مبهمی از منطق و استدلال برای خود بوجود آورده اند، چراكه تفكر از نظر آنها منحصرا جنبه مقابله ای پیدا كرده و به صورت مسئله موافقت یا مخالفت درآمده است. ازاین رو جای تعجب نیست اگر تلاش كنند از قید آن آزاد شوند. ما با پیروی از ویتگنشتاین و سایرین توجه خویش را به این مورد معطوف كرده ایم كه چگونه یاد می گیریم معنا و منطق را تشخیص دهیم. اگر به روشی بسیار غیرمنطقی بزرگ شده باشیم، امكان دارد تصاویری از منطق برای خودمان به وجود بیاوریم و آنها را باور نماییم. تصویر منطق به مفهوم شناختن و تصدیق آن نیست. تصاویر را خودمان خلق می نماییم، و این تصاویر صرفا می توانند محدودیت های منطق و استدلال را نشان دهند. بنابراین ایده منطق به ایده ای مقابله ای تبدیل می گردد.
در بخشی از این كتاب می خوانیم:
منطق عبارت است از مطالعه خصوصیت های منطقی جملات و روابط منطقی آنها. منطق بررسی اعتبار استدلال است، یعنی آنچه مباحثه یا احتجاج را منطقا محكم و قانع كننده می كند. رابط منطقی بر مبنای طرحواره ها یا اشكال منطقی تعریف می شوند؛ مثلا، انواع مختلفی از حروف و علایم كه نه درست هستند و نه نادرست، اما می توان آنها را تفسیر كرد. این اشكال منطقی، طرح یا نقشه ای از مبحث خاص جملات فراهم می كنند. منطق به هیچ مبحث خاصی نمی پردازد، چون با این طرحواره های تهی سر و كار دارد كه چارچوبی برای استنتاج های معتبر هستند.
نكته مهمی كه ویتگنشتاین در بحث از منطق به آن اشاره می كند این است كه حقایق منطقی همان گویانه هستند، درستی و صدق آنها ضروری می باشد و ربطی به این كه دنیا چگونه است ندارد. ازاین رو عبارت «اگر A آن گاه A» نوعی همان گویی است. این قبیل اظهارات هم در این مقوله می گنجند: «هر جزء بخشی از چیزی است»، «دنیا همه آن چیزی است كه هست»، «من ذهن دارم»، «یك اسم به معنای یك شیء است». همه این موارد فاقد تباین و تقابل هستند. اگر بگویم «من ذهن ندارم» چه معنایی از آن دریافت می شود؟ در مقابل، همه جمله های تجربی متضمن دو حالت هستند: هم حالتی كه گزاره صحیح است و هم حالتی كه گزاره نادرست است.
همان گویی ها منطق جهان را به نمایش می گذارند. همان گویی ها واقعیت مربوط به جهان یا زبان نیستند؛ آنها را صرفا می توان عرضه نمود، اما نمی توان بازنمایی، اثبات یا بیان كرد. حقیقت نمادگرایی را باید به نمایش گذاشت، نه آن كه بیان كرد؛ این حقیقت باید نشان داده شود، نه آن كه گفته شود. منطق ماهیت نمادگرایی را نه توصیف می كند و نه اطلاعاتی درباره آن می دهد.
این كتاب با ۲۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان انتشار یافته است.

1397/10/30
13:21:05
5.0 / 5
4601
تگهای خبر: ترجمه , تولید , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ