به قلم محمدرضا وحیدزاده؛

از این ستون به آن به ستون منتشر گردید

از این ستون به آن به ستون منتشر گردید

پرسی بلاگ: از این ستون به آن به ستون، مجموعه‌ی خرده روایت هایی است از سفر پیاده روی اربعین است كه در آستانه اربعین حسینی توسط اتشارات شهید كاظمی منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نویسنده‌ی این اثر، شاعری است كه حاصل تجربه های تلخ و شیرین و غریب و آشنای خودرا از چندین سفر پربركت پیاده روی اربعین گرد آورده و با نقلشان در چارچوب خاطراتی پرحلاوت، آنها را با مخاطبان خود سهیم شده است. مخاطب در این كتاب، ضمن موقعیت های مختلف و در خلال صحنه های گوناگون، همسفر راوی كتاب می شود و گام به گام با او، آنچه را در منازل مختلف این سفرها بر نویسنده‌ی كتاب رفته، به تماشا می نشیند.
نكته‌ی جالب توجه در این اثر موقعیت های مخلتف راوی در این خرده روایت هاست. او گاه در مقام خادم و گاهی در مقام مهمان، گاه در نقش مسئول كاروان و گاهی در موقعیت فعال فرهنگی، گاه بعنوان ناظر و گاهی در جایگاه سوژه روایت ها حضور دارد و این گونه زاویه های دید، بر شیرینی این خاطرات برای مخاطبان اثر افزوده است. قبل از این چند عنوان از این خاطرات توانسته برگزیده‌ی سوگواره‌ی ملی اربعین دانشگاهیان در استان ایلام شود.
در قسمتی از كتاب می خوانیم:
راننده ای كه مسیرش می خورد، ما را سوار كرد؛ بعد هم چند مسافر ایرانی دیگر را. از ترك های كركوك بود. مسافران جدید هم آذری زبان بودند. خیلی زود با هم ارتباط گرفتند و گرم صحب شدند؛ اما در اثنای گفتگو گاهی به مشكل می خوردند. در زبانِ تركی راننده، واژه های پركاربردتر عربی بود، در صورتیكه واژه های متداول ترِ زبان آذری مسافران ایرانی، فارسی. اوج این مشكل خودش را در قول و قرارهایشان بر سر مسیر و مقصد و كرایه ها نشان داد. هر دو هم زبان بودند، اما برخی چیزها را نمی توانستند به هم بفهمانند. كار به جایی رسید كه...
«از این ستون به آن ستون» با به قلم محمد رضا وحید زاده در قطع رقعی در ۷۸ صفحه و با محوریت خرده روایت های پیاده روی اربعین توسط انتشارات شهد كاظمی روانه بازرا شد.
محمدرضا وحیدزاده، متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، كارشناس زبان و ادبیات فارسی و كارشناس ارشد پژوهش هنر است. وی همینطور عضو گروه علمی ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی است. وحیدزاده منتقدی است كه در كنار شاعری به كار تحقیق و پژوهش در هنر و ادبیات معاصر نیز مشغول می باشد. او تا كنون مقالات و یادداشت های بسیاری را در موضوعات مختلف در مطبوعات منتشر نموده است. از وی همینطور دو مجموعه شعر به اسامی «اقرار» و «پیشواز» به چاپ رسیده است. اثر پژوهشی «سبك شناسی هنر انقلاب اسلامی» و سفرنامه‌ی «ماهی خوران» از دیگر آثار منتشره‌ی اوست.



منبع:

1398/07/18
18:46:07
5.0 / 5
4346
تگهای خبر: آثار , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ