توسط نشر بان

چاپ جدید فلسفه هنر از دیدگاه ماركس منتشر گردید

چاپ جدید فلسفه هنر از دیدگاه ماركس منتشر گردید

به گزارش پرسی بلاگ چاپ چهارم (دوم ناشر) فلسفه هنر از دیدگاه ماركس نوشته میخائیل لیف شیتز و ترجمه مجید مددی توسط نشر بان منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نشر بان دومین چاپ خود از كتاب «فلسفه هنر از دیدگاه ماركس: با جستارهایی درباره تأثیر ایدئولوژی بر هنر» نوشته میخائیل لیف شیتز و ترجمه زنده یاد مجید مددی را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۴۸ صفحه و بهای ۳۴ هزار تومان روانه كتابفروشی ها كرد. چاپ نخست نشر بان از این كتاب در پاییز ۹۶ با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۱۶ هزار تومان انتشار یافته بود.
این كتاب پیش تر در دو نوبت هم توسط انتشارات آگاه انتشار یافته بود: نخست در سال ۱۳۸۱ با شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه و بهای دو هزار تومان، دوم در سال ۱۳۸۶ با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای دو هزار و ۵۰۰ تومان. این كتاب در زبان اصلی هم در سال ۱۹۳۳ انتشار یافته بود.
«فلسفه هنر از دیدگاه ماركس» اولین كتاب به زبان فارسی است كه دیدگاه های زیبایی شناسی كارل ماركس را برای مخاطبان مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. این كتاب به علت نوآوری در روش و شیوه تحقیق در رویكرد به مبحث زیبایی شناسی ماركس از اصالت خاصی برخوردار می باشد و بعنوان یكی از منابع مهم و دقیق در حوزه زیبایی شناسی چپ به حساب می آید.
نویسنده در این كتاب با تاكید بر تغییر دیدگاه های ماركس درباره هنر و تكامل نظریه انقلابی او، از دوره شعر سرایی رمانتیك عاشقانه تا آستانه نوشتن كتاب سرمایه، به اثبات این نكته می پردازد كه او پیوسته و در سرتاسر آثارش، به تكمیل و تكامل نظریه زیبایی شناختی خود مشغول بوده و این نظریه بخش مهم و در عین حال جدایی ناپذیری از منظومه فكری و دستگاه فلسفی ماركس را شامل می شود.
پیشگفتار «فلسفه هنر از دیدگاه ماركس» به قلم تری ایگلتون است. كتاب همینطور سه پیوست دارد كه عناوین آن به ترتیب از این قرار است: «لئو تولستوی و دوران او» نوشته لنین، «درباره هنر: در پاسخ آندره دپره» نوشته لوئی آلتوسر و «ادبیات به مثابه فرم ایدئولوژیك» نوشته اتین بالی بار و پی یر ماشری.
میخائیل لیف شیتز (۱۹۰۵-۱۹۸۳)؛ فیلسوف، زیبایی شناس و منتقد روسی است. او نویسنده مقاله ها و كتاب هایی فراوان درباره زیبایی شناسی ماركسیستی همچون «ماركس و انگلس درباره هنر» (۱۹۳۳) و «لنین درباره هنر و فرهنگ» (۱۹۳۸) است. لیف شیتز از ۱۹۲۵ در مراكز و مؤسسات تحصیلات عالی مسكو به تدریس فلسفه و زیبایی شناسی اشتغال داشت. آثار او گستره وسیعی را، از بررسی فرهنگ معاصر بورژوایی تا تاریخ زیبایی شناسی و پیوند میان مسئولیت سیاسی و تولید هنری، در بر می گیرد. از زمان جنگ به این سو، بیشتر آثار لیف شیتز در زمینه فرهنگ مدرن روسیه و اروپا بود.

1398/03/05
14:21:12
5.0 / 5
4689
تگهای خبر: آثار , ترجمه , تولید , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ