توسط نشر مركز منتشر شد؛

عرضه ترجمه مرض تا به موت در کتابفروشی ها

عرضه ترجمه مرض تا به موت در کتابفروشی ها

پرسی بلاگ: کتاب مرض تا به موت نوشته سورن کیرکگور با ترجمه صالح نجفی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «مرض تا به موت؛ شرحی روان شناختی از نظر مسیحی به قصد علوبخشیدن و بیدارکردن» نوشته سورن کیرکگور بتازگی با ترجمه صالح نجفی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.
کیرکگور فیلسوف موحد دانمارکی است که دغدغه و چالش اصلی اش مساله ایمان بوده و در پی این درگیری درونی کتاب «ترس و لرز» را درباره ی حضرت ابراهیم (ع) و مساله قربانی کردن اسماعیل (به بیان کیرکگور اسحاق) نوشت. نشر مرکز تا حالا کتاب های «یا این یا آن» (دوجلدی)، «مفهوم آیرونی؛ با ارجاع مدام به سقراط»، «مفهوم اضطراب» و «تکرار؛ جستاری در روان شناسی تجربی» را با ترجمه صالح نجفی از این فیلسوف چاپ کرده است.
فیلسوف مضطرب دانمارکی رساله «مرض تا به موت» را برای تعالی دادن به روح مخاطبش و بیدارکردن او نوشته است. او این کتاب را با نام مستعار «آنتی کلیماکوس» نوشت و در آن گفت بزرگ ترین خطری که انسان را تهدید می کند، خود اوست چون چنان در دنیا گم می شود که گویی اتفاقی نیافتاده و همه چیز عادی است. کیرکگور می گوید چیزهای دیگر وقتی از بین بروند، رد و نشانی از خود به جا می گذارند اما آدمی وقتی در این دنیا گم می شود، طوری گم می شود که ردی از خود به جا نمی گذارد.
«آنتی کلیماکوس» در مقام نویسنده کتاب «مرض تا به موت»، یک مسیحی معتقد و موحد است و باور دارد غایت انسان در جهان، رسیدن به حیات ابدی است. این مهم هم از مسیر پاسخگویی مستقیم به خداوند حاصل می شود. اگر انسان بتواند خود حقیقی اش را کشف کند، به کمال مطلوب و آن هدف حیات ابدی رسیده است. کیرکگور با این اسم مستعار و کتاب یاد شده، در پی پاسخ به این پرسش بوده که چرا انسان ها در رسیدن به این هدف ناتوان اند. فردیت و خودآگاهی دوکلیدواژه مهمی هستند که فیلسوف دانمارکی در این رساله به آنها پرداخته است.
بدنه اصلی رساله کیرکگور ۲ بخش دارد که عبارت اند از «مرض تا به موت یاس است» و «یاس گناه است». بخش اول، دربرگیرنده ۳ فصل است که به ترتیب عبارت اند از: A) این که یاس مرض تا به موت است، B) همگانی بودن این مرض (یاس)، C) صورت های این مرض (یاس).
دومین بخش کتاب هم خود شامل دو فصل «A) یاس گناه است» و «B) استمرار گناه» است.
اما نسخه پیش رو از این کتاب ۷۷ صفحه پیش پرده دارد که شامل «یادداشت مترجم»، «مقدمه والتر لوری بر ترجمه مرض تا به موت»، «مقدمه تاریخی هاوارد وی. هانگ و اِدنا اچ. هانگ» و «مقدمه الستر هنی بر مرض تا به موت» می شود و تازه بعد از این مطالب است که «دیباچه» و «مقدمه» خود کیرکگور قرار دارد. او، این رساله خودرا با این کتیبه به زبان آلمانی آغاز نموده است:
«خداوندا، دیدگانی کم سومان بخش
از برای چیزهای بی قدر
و دیدگانی پرنور
در فراخنای حقیقت خویش.»
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
هیچ کاره های روده دراز و مجلس گرم کن های پرچانه هیچگاه احساس نیاز به خلوت داشتن نمی کنند و به پرنده هایی چون مرغ عشق می مانند که اگر دمی تنها شوند و مدتی تنها مانند درجا جان به جان آفرین تسلیم می کنند. همانطور که برای خواباندن بچه های خردسال باید لالایی خواند، اینان به نغمه های آرام بخش و تخدیرکننده زندگی جمعی نیاز دارند تا بتوانند بخورند و بیاشامند، نماز بخوانند و عاشق بشوند و هرکار دیگری. فقط در قرون وسطی نبود که آدمیان از این نیاز به خلوت داشتن آگهی داشتند. در عصر باستان هم مردمان برای معنای خلوت داشتن حرمت قایل بودند. در فضای جامعه گراییِ بی منتهای روزگار ما آدم ها چنان از خلوت و تنهایی گریزانند که کاربردی برای آن به جز تنبیه و مجازات قانون شکنان نمی شناسند (آخ! چه لطیفه نغزی): خلوت سلول های انفرادی. اما راست همین است؛ در روزگار ما روح داشتن به راستی جرم است و در نتیجه کاملا منطقی است که در این زمانه انسان هایی که دلباخته خلوت و تنهایی اند در زمره مجرمان و جانیان جای گیرند.
شخص ناامید تودار، امیدباخته ای که راز دل با کسی در بین نمی گذارد، ساعت به ساعت می زید، در ساعت هایی که هرچند ممکنست زندگی وی در هوای ابدیت نگذرد به هر روی با وجه ابدی وجود او رابطه دارند چونکه او دلمشغولِ رابطه خود خویش با خودش است. اما راستش او از این حد برنمی گذرد. به اینجا که می رسد، ذوق خلوت و اشتیاق تنهاییش که فرو می نشیند، آنگاه گویی از خویش برون می آید _ حتی هنگامی که به درون خانه می رود و پیش همسر و خانواده می نشیند یا هنگامی که سرش را با کاروبار ایشان گرم می کند. گذشته از نیک سیرتی و وظیفه شناسی، آن چه او را شوهری چنین نرم خوی و پدری چنان دلسوز می گرداند اعترافی است که درباره ی ضعف خویش نزد خویش کرده است، در کنج خلوت باطن خویش، در نهانخانه توداریِ خویش.
این کتاب با ۲۰۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان انتشار یافته است.

1402/12/12
14:56:12
5.0 / 5
228
تگهای خبر: بازار , ترجمه , سلول , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ