فریدون صدیقی مطرح كرد؛

رسانه های ما کنشگر نیستند واکنشی هستند

رسانه های ما کنشگر نیستند واکنشی هستند

به گزارش پرسی بلاگ، یک روزنامه نگار پیشکسوت اظهار داشت: در رویدادهای مختلف شاهد فعالیت به هنگام شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان خارجی هستیم. اما رسانه های ما کنشگر نیستند بلکه واکنشی هستند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، فریدون صدیقی روزنامه نگار پیشکسوت در آستانه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات ایران در رابطه با ارزیابی خود از وضعیت رسانه های کشور اظهار داشت: کارکرد ثمربخش هر رسانه ای در گرو وجود مخاطب است، این در مورد انواع رسانه های چاپی و برخط هم صدق می کند. صرف نشر به منزله حضور رسانه محسوب نمی شود و ارتباط تنگاتنگی میان کارکرد رسانه با داشتن مخاطب یا فقدان آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: اگر روزنامه های ما در شرایط کنونی، مخاطب لازم، کافی و ثمربخش را ندارند که اقتصاد آنها را حفظ کند& لزوماً به صورت کامل به علت حضور رسانه های مجازی نیست، بلکه قطعا و یقین فضای زیست رسانه ها عامل عمده و مؤثر بر شرایط فعلی یک روزنامه است. چون که باید فرصت و مجال ورود به موضوعات مختلف و متنوعی که به پرسش های مخاطب پاسخ می دهد، فراهم باشد. نحوه ساخت و پرداخت رسانه به مسایل عامل مهمی در پاسخگویی به نیاز مخاطب است. وقتی رسانه فرصت عرضه موضوعات مهم جامعه را داشته باشد ضروری است در فضا و فرصت مناسب به درستی به مسائل بپردازد و ساخت و پرداخت عنصر مهم در فعالیت حرفه ای رسانه است و خطوط قرمز فعالیت رسانه ها نشر آزاد را محدود و حداقلی کرده است.
این روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه اظهار داشت: اگر روزنامه های ما جایگاه پیشین خویش را از دست داده اند به آن معنا نیست که این جایگاه توسط سایت ها و خبرگزاری ها به دست آمده و آنها الان از موقعیت بالنده و خوبی برخوردار می باشند بلکه اغلب سایت ها و خبرگزاری ها وابسته به نهادهای دولتی هستند و آنها هم همان ملاحظات ویژه دیگر رسانه ها را اعمال می کنند البته به جز معدود سایت های تخصصی عموم رسانه ها در این شرایط قرار دارند. رسانه کارکرد مشخصی دارد که شامل اطلاع رسانی، تحلیل رویدادها و سرگرمی است و مادامی که کارکردهای خویش را حفظ کند می تواند جایگاه خویش را حفظ کند و هم اکنون به زعم من اطلاع رسانی به هنگام و دانش افزایی جامع و مانع در رسانه ها نداریم حتی رسانه ها نمی توانند وظیفه سرگرم کردن مخاطب را هم ایفا کنند هر چند در این رابطه تا حدودی بین رسانه های موجود شاید وجه قالب روزنامه های ورزشی کارکرد سرگرمی دارند.
صدیقی اظهار داشت: رسانه های ما هم اکنون کنشگر نیستند؛ بلکه واکنشی هستند و در رویدادهای مختلف شاهد اطلاع رسانی به هنگام و تفسیر و تحلیل رویدادها از جانب شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان خارجی هستیم در حالیکه اگر رسانه های ما کارکردهای خویش را به درستی حفظ و نیاز مخاطبان به درستی تأمین کنند مخاطب را نزد خود نگه می دارند در حالیکه با زمان سوزی در رسانه مخاطب در انتظار نمی ماند و از منابع دیگر نیاز خویش را تأمین می کند در واقع مسأله اصلی اینست که رسانه های ما مرجعیت را از دست داده اند. فضای مجازی، شهروند خبرنگار و شخص رسانه زمانیکه رسانه ها در جایگاه و مرجعیت درستی قرار داشته باشند دیگر رقیب آنها محسوب نمی شوند و مسأله اصلی حفظ جایگاه و مرجعیت رسانه ها است. اگر رسانه ها بتوانند به هنگام اطلاع رسانی کنند دیگر فضای مجازی رقیب و تهدید کننده نیست.
وی در انتها اظهار داشت: روزنامه ها نباید از آزادی بیان و آزادی پس از بیان محروم شوند. اگر مردم روزنامه نمی خرند برای اینست که به زعم آنها روزنامه حرفی برای گفتن ندارد. قانون فعلی مطبوعات به درستی مورد اعتنا نیست و سلیقه فردی و دستگاهی بر فعالیت رسانه ها حاکم است باید از رسانه ها سلیقه زُدایی نماییم تا هر شخص و نهادی کارکرد رسانه ها را مخدوش نکند و ضروری است سایه و پنجه سلایق را از رسانه ها برداشت و بعد به اصلاح اشکالات قانونی پرداخت. در هر حال حاضر به قانون مطبوعات پایبند نیستیم و فراقانون و شخصی عمل می نماییم.


منبع:

1402/11/24
08:48:36
5.0 / 5
250
تگهای خبر: اجتماعی , اطلاع رسانی , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ