در دفتر پاسداشت زبان فارسی؛

سومین جلسه سعدی خوانی توسط قدمعلی سرامی

سومین جلسه سعدی خوانی توسط قدمعلی سرامی

پرسی بلاگ: سومین جلسه از سلسله جلسه های سعدی خوانی با حضور قدمعلی سَرّامی، نویسنده، شاعر ایرانی در عرصه زبان و ادبیات فارسی، شنبه 11آذر توسط دفتر تقدیر زبان فارسی حوزه هنری انجام می شود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، سومین جلسه از سلسله جلسه های «سعدی خوانی» با حضور قدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در عرصه زبان و ادبیات فارسی، با هدف ارائه ظرفیتهای زبانی و ادبی سعدی در آثارش، شنبه ۱۱ آذرماه توسط دفتر تقدیر زبان فارسی حوزه هنری انجام می شود.
قدمعلی سَرّامی در این نشست بوستان سعدی را شروع خواهدنمود و به شرح و تحلیل آن خواهد پرداخت. سعدی یکی از رکن های اصلی شعر و زبان ادبیات فارسی و دارنده زبانی فصیح در کلام و نگاهی خلاق در شعر و رویکرد تعلیمی و تربیتی متعادلی در پرداخت به مسائل و امور انسانی است و مقبولیت زیادی هم از جانب طیف های مختلف اجتماعی دارد. به همین خاطر، دفتر تقدیر زبان فارسی حوزه هنری، این سلسله جلسات را با هدف ارائه ظرفیتهای زبانی و ادبی سعدی در آثارش، برای علاقه مندان به این شاعر و ادیب بزرگ زبان و ادبیات فارسی برگزار می نماید.
سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در عرصه زبان و ادبیات فارسی است. او عضو هیأت امنای بنیاد فردوسی و یکی از پنج استاد برتر شاهنامه پژوه ایران به انتخاب اولین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ در سال ۱۳۹۰ است. وی ۸ بهمن ۱۳۲۲ در شهر رامهرمز به دنیا آمد. او دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه تهران دریافت کرده و تا حالا ده ها کتاب در حوزه های مختلف پژوهشی، شعر و کودک و نوجوان منتشر نموده است.
قدمعلی سَرّامی از استادانی است که در محضر استادان پیشکسوت و برجسته زبان و ادبیات فارسی تلمذ کرده که همچون آنها می توان عبدالحسین زرین کوب، ذبیح الله صفا، حسن مینوچهر، پرویز ناتل خانلری، بدیع الزمان فروزانفر، جلال الدین همایی و بهرام فره وشی را نام برد.
وی از سال ۱۳۵۳ تا حالا در مراکز آموزش عالی کشور، از جمله: دانشگاه تهران (دانشکده هنرهای زیبا)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد تهران، آزاد زنجان، سنندج و اردبیل درسهای مربوط به ادبیات فارسی، ادبیات کودک و نوجوان، نمایش کودکان، مدیریت خلّاق را در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تدریس کرده است.
از آثار سَرّامی در حوزه پژوهش، کتاب «از رنگ گل تا رنج خار» است که به شکل شناسی داستان های شاهنامه می پردازد و مورد تشویق شورای کتاب سال قرار گرفته است. از دیگر کتاب های دکتر سَرّامی، می توان به: «باز هم اندرخم یک کوچه ایم» جستارهایی درباره ی ادبیات و فرهنگ ایران، «ای گدایان خرابات» نگاهی به سی و سه غزل حافظ از نظر نقدی کل گرا، ساختارگرا و پساساختارگرا (مشترک با دکتر مهری تلخابی)، رمزگشایی از دیوان حافظ (مشترک با دکتر محمود صادقی زاده)، عرفان در آینه ذهن انسان، آینده پاینده باد با موضوع امید در شعر شاعران بزرگ ایران (مشترک با اشرف چیتگرزاده) اشاره نمود. «شیرین تر از پرواز» هم از آثار او برای کودکان و نوجوانان است که شورای کتاب کودک در سال ۱۳۶۷ آنرا شایسته تقدیر دانست و «مرضیه محبوب» آنرا بصورت تئاتر عروسکی در تئاتر شهر اجرا کرد.
کتاب «عشق است اگر حقیقتی است» نوشته «مهری تلخابی» هم پژوهشی در باب شعرهای سَرّامی است که نویسنده کوشیده است که در آن با بهره بردن از نظرات شالوده شکنی، بینامتنیت و نقد کهن الگویی امکانات متنوع شعر این شاعر را بررسی کند. کتاب «زیر پل رنگین کمان» اثر نیره سادات علوی نیز داستان زندگی سرامی است.
قدمعلی سَرّامی بیش از صد ترانه برای آهنگسازان مطرح ایرانی ساخته و ساخت و اجرای چند برنامه تلویزیونی و رادیویی و نوشتن متن برای چند برنامه را نیز در کارنامه دارد و از سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۹ نیز عضو هیأت تحریریه روزنامه اطلاعات بوده و در این دوره زمانی ده ها مصاحبه و ویژه نامه تهیه کرده است.
قابل توجه است، کتاب «مثنوی مینوی» آخرین و تازه ترین اثر قدمعلی سَرّامی است که در آن نگاهی دیگرگون به زندگی ایرانیان داشته و توسط اننتشارات ترفند انتشار یافته است.
این نشست ها، هر دو هفته یکبار، شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ توسط دفتر تقدیر زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی انجام می شود.


منبع:

1402/09/09
23:18:57
5.0 / 5
225
تگهای خبر: آثار , آموزش , اجتماعی , انسانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ