ادبیات جهان؛

دومینیک باربریس برنده جایزه رمان آکادمی فرانسه ۲۰۲۳ شد

دومینیک باربریس برنده جایزه رمان آکادمی فرانسه ۲۰۲۳ شد

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، دومینیک باربریس با رمان راهی از دوست داشتن برنده جایزه رمان آکادمی فرانسه در سال ۲۰۲۳ شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از فیگارو، جایزه رمان آکادمی فرانسه به دومینیک باربریس برای رمان «راهی از دوست داشتن» که در انتها ماه آگوست توسط گالیمار انتشار یافت، تعلق گرفت. او با ۱۴ رای در مقابل ۶ رای آنتوان سنانک برای «صلیب خاکستر» از انتشارات گراسه و ۴ رای سارا چیچه برای «کیمیاها» از انتشارات سویی برنده میدان رقابت شد.
این رمان نویس با همراهی تیمش و آنتوان گالیمار اظهار داشت: خدا می داند که این پاداش نشان دهنده چیست. این رمان که در آغاز سپتامبر جایزه کتابفروشان نانسی لو پوینت را دریافت کرده بود، یازدهمین رمان این رمان نویس ۶۵ ساله است. وی در کامرون متولد شده و در بروکسل و سپس در نانت زندگی کرده است. این رمان در رابطه با کشف یک عکس قدیمی است که به راوی اجازه می دهد تا به زندگی مادلین، عمه اش بپردازد و بار دیگر آنرا کشف کند. داستان این رمان در دهه ۱۹۵۰ می گذرد که مادلین به دنبال شوهرش به کامرون می رود و دنیایی بسیار متفاوت با دنیای خودش را کشف می کند.
اولیویه مونی منتقد در رابطه با این اثر نوشت: رمان جدید دومینیک باربریس بیشتر از هر زمان دیگری با بهترین ظرافت و شکنندگی خلق شده است. در بخشی از کتاب آمده است: امروز آیا دیگر اثری از این دنیا باقی مانده که خاطره غمی رازگونه را به من بباوراند؟ برخی طوری زندگی می کنند که انگار در گمنامی محو شده اند. آنها دیگر به کسی علاقه ای نداشتند. وقتی کوچک بودند، فقط در کریسمس پرتقال داشتند. شاید هیچ کلمه ای برای توضیح وجود نداشته باشد. نمی دانم چرا امروز این همه غم و اندوه برای من به بار آورده است. وقتی غروب می شود از همه اینها چه می ماند؟ سه برابر هیچ، یک توپ گمشده، چند آهنگ، شعری از آندره هاردلت. زنی از آنجا گذشت. به آرامی.
این سومین سال پی در پی است که کتابی از گالیمار برنده جایزه رمان آکادمی فرانسه می شود و بعد از فرانسوا هانری دزرابل برای «استاد من و فاتح من» و جولیانو دا امپولی برای «جادوگر کرملین» بار دیگر اثری از این ناشر جایزه رمان آکادمی فرانسه به ارزش ۱۰۰۰۰ یورو را دریافت می کند.
سال ۲۰۲۰ اتین دومونتتی برای رمان «آزمایش بزرگ» از انتشارات استوک بعنوان برنده این آکادمی انتخاب شده بود و سال ۲۰۱۹ لوران بینه با رمان «تمدن ها» این جایزه را به خانه برده بود.
جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه از مهم ترین جوایز آکادمی فرانسه و جوایز ادبی این کشور است. این جایزه که سال ۱۹۱۸ تاسیس شد هر سال از جانب فرهنگستان زبان فرانسه به یک نویسنده اهدا می شود.


منبع:

1402/08/07
11:11:17
5.0 / 5
218
تگهای خبر: فروش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ