ادبیات دیگران؛

خالد خلیفه رمان نویس سرشناس سوری درگذشت

خالد خلیفه رمان نویس سرشناس سوری درگذشت

به گزارش پرسی بلاگ، خالد خلیفه نویسنده سوری در ۵۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ناسیونال، خالد خلیفه، رمان نویس سوری روز شنبه این هفته در ۵۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.
یاروب علیسه دوست این نویسنده، روزنامه نگار سوری، با بیان این خبر گفت وقتی او خبری نداده و به خانه اش رفتند، او را بی جان روی مبل یافتند. علت مرگ وی سکته قلبی اعلام گردید و این خبر در محافل ادبی عرب باعث عزاداری شد.
خلیفه برای خلق آثار ادبی اش که دربرگیرنده فیلمنامه هم می شود، شهرت داشت. وی در این آثار به بررسی پیچیدگی های تاریخی، فرهنگ، ایمان و سیاست که تشکیل دهنده جامعه معاصر سوریه است پرداخته است.
خلیفه که سال ۱۹۶۴ در حلب متولد شد، در سالهای تحصیل در دانشگاه حلب به انتشار اشعارش در روزنامه های محلی پرداخت و از استعداد خود برای خلق فیلم نامه های درام های تلویزیونی سوریه همچون «رنگین کمان»، «زندگی نامه خاندان جلالی» و «خاطرات» بهره گرفت.
خلیفه نخستین رمانش «نگهبان فریب» را سال ۱۹۹۳ منتشر نمود و با چهارمین رمانش که سال ۲۰۰۶ با عنوان «در ستایش نفرت» منتشر گردید به لیست نهایی جایزه بین المللی داستان عربی (بوکر عربی) راه پیدا کرد. این رمان که بیشتر از یک دهه از زندگی یک خانواده سوری در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ درگیر نبرد شدید بین افراط گرایان و مقامات سوری را دربرمی گیرد، به زبان های مختلف همچون انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی ترجمه شد.
وی با رمان «بدون چاقو در آشپزخانه های این شهر: یک رمان» هم در لیست نهایی جایزه بین المللی داستان عربی در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. این رمان که در جریان جنگ داخلی سوریه انتشار یافته، نشان داده است که چگونه یک کشور و جامعه از انسانیت فاصله می گیرد. این رمان وی برنده مدال نجیب محفوظ سال ۲۰۱۳ هم شد.
خلیفه با وجود چشم اندازهای تیره و تاریک رمان هایش، نسبت به آینده زادگاهش حلب خوش بین بود و از آن بعنوان شهری یاد می کرد که در طول صدها سال دوره های آشفتگی زیادی را پشت سر گذاشته؛ از زلزله گرفته تا تهاجم… اما همواره مقاومت خویش را حفظ نموده است.
«مردن کار سختی است» از کتاب های خلیفه است که به فارسی ترجمه و انتشار یافته است.

1402/07/10
15:08:18
5.0 / 5
216
تگهای خبر: آثار , انسانی , بین المللی , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ