حموله مطرح كرد؛

توجه به سرمایه های فرهنگی عامل اثرگذار در رقابت های استراتژیک است

توجه به سرمایه های فرهنگی عامل اثرگذار در رقابت های استراتژیک است

به گزارش پرسی بلاگ، آن چه امروزه در رقابت های استراتژیک جهانی و موازنه های قدرت و نابرابری های سیاسی بعنوان عامل اثرگذار شناخته می شود، توجه به سرمایه های فرهنگی است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، محسن حموله معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت اظهار داشت: آن چه امروزه در رقابت های استراتژیک جهانی و موازنه های قدرت و نابرابری های سیاسی بعنوان عامل اثرگذار شناخته می شود؛ تنها سرمایه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی نیست و توجه به سرمایه های فرهنگی که مزیت رقابتی جهت توسعه پایدار حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد می کنند هم بر این مهم تأثیرگذار است.
وی اضافه کرد: هنر و فرهنگ از نظر بسیاری یک مبحث روشنفکری و تفننی به حساب می آید. نتیجه این تفکر هم این خواهد بود که سهم هنر و فرهنگ در اقتصاد کشور سهمی حاشیه ای است در حالیکه بخش فرهنگ و هنر یک بخش رشد یابنده است و قابلیت توسعه با سرعتی بیشتر از سایر بخش های اقتصادی را دارد.
دبیر سابق شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار داشت: در بیان اهمیت توجه به خلاقیت و نوآوری در اقتصاد دانش بنیان، ذکر این نکته کافی است که سازمان جهانی مالکیت فکری از آژانس های وابسته به سازمان ملل متحد - هر ساله گزارشی با عنوان شاخص نوآوری جهانی منتشر می کند که هدف اصلی آن مطالعه وضعیت اقتصاد دنیا از نظر ظرفیتهای بروز نوآوری و نتایج فعالیتهای خلاقانه و دانش بنیان است.
معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت افزود: این گزارش در سالهای اخیر بعنوان مرجعی اصلی در حوزه نوآوری و خلاقیت مورد استناد قرار گرفته است. در این گزارش بر نقش سرمایه های انسانی و نیروی خلاق در ایجاد فضای رشد و رفاه اقتصادی تاکید شده است.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر، اندیشمندان بر نقش بی بدیل خلاقیت در اقتصاد دانش بنیان تاکید داشته اند تا جایی که برخی آینده اقتصاد جهان را در دست نسل بعد از اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد خلاق می دانند، همینطور ماهیت خدماتی و نرم صنایع خلاق منجر به آن شده تا این محصولات بر خلاف محصولات صنعتی و دارای ماهیت سخت، قابلیت تولید و تجاری سازی در فضاهای محدود و بدون احتیاج به زیرساخت های حجیم و حتی به صورت مشاغل خانگی را هم داشته باشند. این مزیت می تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد خلاق کشور کمک نماید.
این کارشناس حوزه فرهنگی اظهار داشت: هم اکنون صنعت اسباب بازی و سرگرمی بعنوان یک رشته فعالیت در یکی از دفاتر تخصصی وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان دفتر صنایع خلاق و ورزشی مدتی است آغاز به کار کرده و این نشان از اهمیت مبحث دارد که وزارت صمت به این حوزه نگاه ویژه و صنعت و خلاق را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا هر آن چه که سبب تقویت و نشان از دست آورده ای این حوزه باشد؛ بسیار پرارزش است، برگزاری نمایشگاه ها در سطح کشور سبب ایجاد تعامل و هم افزایی بین بخش خواهد شد، همینطور دستگاههای متولی و انجمن های تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی که چندین سال است فعالیت خویش را آغاز کرده اند می بایست از این فرصت ها نهایت بهره برداری خویش را داشته باشند چه از جهت معرفی محصولات جدید و چه از نظر مباحث اقتصادی که اساسا با فروش اسباب بازی حوزه رونق تولید هم بشکلی مرتفع خواهد شد. با عنایت به جلسات کارشناسی و مباحث تخصصی پیرامون صنعت اسباب بازی امید است نسبت به شکل گیری اتحادیه مستقل برای صنعت بازی، سرگرمی و اسباب بازی تسریع و نگاه مساعدی در سطح کشور صورت گیرد. تا بتوان برای تمام بخش های زنجیره ارزش این صنعت گامهای خوبی برداشته شود.
دبیر وقت چندین دوره جشنواره ملی اسباب بازی اظهار داشت: اگر نقش شورای نظارت بر اسباب بازی که توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در دهه ۷۰ تدوین شد و اجرایی گردید به درستی تبیبن می شد هم اکنون ما وضعیت مطلوب تری در این عرصه شاهد بودیم چون که در این شورا دوازده دستگاه مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تکلیف دارند که برای صنعت اسباب بازی اقداماتی را در دستور کار خودشان قرار دهند. بعنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش که یکی از اعضای شورای سیاست گزاری این دبیرخانه می باشد می بایست نسبت به برنامه ریزی ورود این کالا در سطح مدارس اقدام و تدبیر کنند و خود این یک وظیفه تحول بسیار بزرگی در چرخه تولید اسباب بازی و سرگرمی برای تولید کنندگان در بر خواهد داشت و سازمان صدا و سیما نسبت به معرفی این محصولات اگر شرایط و تدابیری را اتخاذ کنند اساسا جامعه مخاطب با دست آورده ای این حوزه بیشتر آشنا خواهد شد.
حموله اظهار داشت: امیدوارم ششمین نمایشگاه اسباب بازی که درحال برنامه ریزی و اجراست، در آینده نزدیک در وسعت بیشتری و با نگاه بین المللی کار خودش را ادامه دهد.
ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی، از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهر با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف تهران، شورای نظارت بر اسباب بازی و شهرداری تهران، همزمان با هفته ملی کودک در برج میلاد تهران برگزار می گردد.

1402/06/31
13:18:31
5.0 / 5
391
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , انسانی , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ