در گفت وگو با پرسی بلاگ تشریح شد

تولید شبه ویروس آنفلوآنزای طیور برای نخستین بار در انستیتو پاستور ایران

تولید شبه ویروس آنفلوآنزای طیور برای نخستین بار در انستیتو پاستور ایران

به گزارش پرسی بلاگ، عضو هیات علمی بخش آنفلوآنزا و ویروس های تنفسی شایع انستیتوپاستور ایران از تولید شبه ویروس آنفلوآنزای طیور به منظور ارزیابی توان خنثی کنندگی آنتی بادی های ساخته شده با واکسن های آنفلوآنزای فوق حاد طیور برای نخستین بار در ایران اطلاع داد.


دکتر فاطمه فتوحی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به مطالعه " تولید شبه ویروس آنفلوآنزا به منظور ارزیابی توان خنثی کنندگی آنتی بادی های ساخته شده با واکسن های آنفلوآنزای فوق حاد طیور" که برای نخستین بار در ایران با همکاری بخش ویروس شناسی مولکولی انستیتو پاستور ایران انجام شده است، اظهار داشت: شبه ویروس فوق حاد طیور برای نخستین بار در ایران با موفقیت ساخته شده است و از آن برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی خنثی کننده در سرم جوجه های واکسینه شده با واکسن تجاری با موفقیت استفاده شده است.
وی ادامه داد: از این روش ایمن میتوان جهت آزمایش اندازه گیری آنتی بادی های خنثی کننده ویروس جهت بررسی کارایی واکسن های وارداتی آنفلوآنزای فوق حاد طیور و هم واکسن های تولید داخل بهره برد.
این ویروس شناس افزود: ویروس آنفلوآنزا از بیماری های شایع دستگاه تنفسی بوده که بیشتر در فصول سرد سال سبب بروز اپیدمی می شود و در بعضی موارد بیماری به صورت همه گیری بروز می کند. مهم ترین پاندمی آنفلوآنزا در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ میلادی رخ داد که مرگ حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا را به همراه داشت و آخرین پاندمی مشاهده شده هم در سال ۲۰۰۹ بود که بر خلاف اپیدمی های قبلی، گسترش و شیوع آن بسیار سریع صورت گرفت.
او با تکیه بر این که عامل اصلی مولد پاندمی های آنفلوآنزا ویروس نوع A است، خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوآنزای نوع A طیف وسیعی از میزبان ها همچون انسان، پرندگان و انواع گونه های پستانداران شامل خوک، اسب، سگ و... را آلوده می کند، اما مخزن همه ویروس های آنفلوآنزا طیور هستند. به واسطه برخورداری از ژنوم چند قطعه ای، امکان بازآرایی ژن ها و تولید ویروسی انسانی با پروتئین سطحی که هیچ سابقه ایمنی از آن در انسان ها نیست، وجود دارد. معمولاً خوک با داشتن رسپتورهای متعدد، بعنوان میزبان حد واسط ویروس های بازارایی شده در نظر گرفته می شود.
وی ضمن اشاره به این که آنفلوآنزا از مهم ترین بیماری های ویروسی طیور است، اظهار نمود: در طیور اهلی عمدتا ایجاد سندرم هایی با طیف گسترده ای از عفونت های فاقد علامت تا بیماری تنفسی و افت تولید تخم مرغ می کند و در نهایت بیماری شدید و حاد سیستمیک با مرگ و میر نزدیک به ۱۰۰ درصد به همراه خسارات اقتصادی بسیار به همراه دارد. بیماری آنفلونزای فوق حاد طیور جزء بیماری های قابل انتقال بین انسان و پرندگان است و می تواند بعنوان بیماری مشترک، سلامتی و بهداشت یک جامعه را تهدید کند.
عضو هیات علمی بخش آنفلوآنزا و ویروس های تنفسی شایع انستیتوپاستور ایران، توضیح داد: آلودگی انسان با آنفلوآنزای فوق حاد طیور (H۵N۱) نخستین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی در هنگ کنگ مشاهده شد. از زمان ظهور باردیگر آن در ژانویه سال ۲۰۰۳ تا سوم مارس سال ۲۰۲۳، تعداد ۸۷۳ مورد عفونت H۵N۱ تایید شده در انسان گزارش شده که میزان مرگ و میر آن بیشتر از ۵۰ درصد بوده است.
وی ادامه داد: هر زمان که ویروس آنفلوآنزای مرغی در طیور در گردش باشد، خطر مبتلا شدن به عفونت پراکنده و خوشه ای کوچک از موارد انسانی به سبب قرار گرفتن در معرض طیور آلوده یا محیط های آلوده وجود دارد. خوشبختانه هنوز انتقال این ویروس از انسان به انسان گزارش نشده است.
فتوحی افزود: طی عفونت طبیعی آنفلوآنزا و یا بعد از واکسیناسیون در بدن میزبان، آنتی بادی ها بر ضد پروتئین سطحی ویروس که هماگلوتینین نامیده می شود، تولید می شوند. برای تشخیص و اندازه گیری آنتی بادی در سرم از تست ممانعت از هماگلوتیناسیون و یا اِلایزا استفاده می شود که هیچکدام نشان دهنده وجود آنتی بادی های خنثی کننده ویروس نیستند.
او تصریح کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی روش استاندارد برای این کار تست خنثی سازی ویروس (VNT) است. در این روش برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی خنثی کننده ویروس، رقت های متوالی از سرم مورد مطالعه تهیه شده و با حجم مساوی از ویروس با تیتر مشخص مخلوط شده و یک ساعت در ۳۷ درجه گرماگذاری شده سپس تعداد مشخص سلول هدف اضافه شده و به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در انکوباتور قرار می گیرد. وجود آثار صدمه سلولی یا عدم وجود آن روزانه با میکروسکوپ بررسی می شود تا معلوم شود آیا سرم مورد مطالعه واجد آنتی بادی خنثی کننده ویروس می باشد یا خیر.
وی با اعلان اینکه تحقیق و توسعه پیرامون واکسن ویروس های نوپدید و بازپدید همیشه ضروری می باشد، خاطرنشان کرد: ما به صورت مداوم با تهدیدات قوی آنها به منظور زندگی خود روبرو می باشیم. بررسی اثربخشی واکسن های ساخته شده در حیوانات واکسینه شده و جامعه انسانی یکی از مهم ترین لزوم های چنین مطالعاتی است و برای این کار انجام تست خنثی سازی ویروس ضروریست که مستلزم استفاده از ویروس زنده است.
وی ادامه داد: با این وجود، کار با ویروس های بسیار بیماری زا باید در سطح بالایی از ایمنی زیستی (سطح ۳ یا بالاتر) صورت بگیرد هم برای حفاظت از پرسنل لابراتوار و هم حفاظت از محیط اطراف و جامعه. این امکانات همیشه در دسترس نیست و به علاوه از نظر کار آزمایشگاهی سخت بوده و وقت گیر می باشد. بنا بر این تحقیقات پیرامون ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا سایر سویه های پاندمیک بخاطر نیازمندی به تجهیزات ایمنی خاص تحت تأثیر قرار می گیرد.
او افزود: برای رفع این مشکل و راه اندازی روش خنثی سازی ایمن، میتوان از ساخت یک شبه ویروس بهره برد که هماگلوتینین ویروس آنفلوآنزای فوق حاد طیور را روی سطح خودش بیان کند و بتوان از آن برای روش های خنثی سازی استفاده نمود. سیستم شبه ویروسی به شکل گسترده در مطالعات ویروس های بسیار بیماری زا، همچون ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و SARS-CoV-۲، استفاده شده است و دسترسی به روش خنثی سازی در مقابل این ویروس ها را بیشتر می کند.
وی در خاتمه تصریح کرد: در مورد سیستم شبه ویروسِ ویروس آنفلوانزا فقط هماگلوتینین کافی است و هیچ احتمالی برای نوترکیبی وجود ندارد. این ویروس ها واجد یک چرخه تکثیری هستند و ویروس جدید تولید نمی کنند؛ ازاین رو نشت ویروس از لابراتوار هم محتمل نیست.
بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران؛ نخستین بار گزارشی از تولید سودوویرس (شبه ویروس) آنفلوآنزا با بهره گیری از ویروس وزیکولر استوماتیس (VSV) در سال ۱۹۷۲ منتشر گردید. در سالهای اخیر مقالاتی در مورد سودو ویروس های حاوی H۵ و H۷ با بهره گیری از وکتورهای رتروویروسی انتشار یافته است. تولید شبه ویروس فوق حاد طیور برای نخستین بار در ایران در انستیتو پاستور ایران با موفقیت انجام شده است.
از سودوویروس تهیه شده برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی خنثی کننده در سرم جوجه های واکسینه شده با واکسن تجاری با موفقیت استفاده شد. از این روش ایمن میتوان جهت آزمایش اندازه گیری آنتی بادی های خنثی کننده ویروس جهت بررسی کارایی واکسن های وارداتی آنفلوانزای فوق حاد طیور و هم واکسن های تولید داخل بهره برد.
آزمایشات خنثی سازی ویروس بر مبنای شبه ویروس هایی که H۵ را بر روی سطح خود بیان می کنند، بعنوان جایگزین های مطمئن و ایمن برای تشخیص آنتی بادی های خنثی کننده آنفلوآنزای پرندگان شناخته شده اند. همه این فرآیندها برای سنجش خنثی سازی مبتنی بر سودوویروس را میتوان در لابراتوار های معمول BSL-۲ انجام داد و اغلب لابراتوار های مجهز به امکانات کشت سلولی پستانداران این نیاز ایمنی زیستی را برآورده می کنند.



1402/03/21
10:18:27
5.0 / 5
301
تگهای خبر: آثار , انسانی , بازار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ