توسط انتشارات امیركبیر؛

المعرب در نمایشگاه کتاب عرضه می شود

المعرب در نمایشگاه کتاب عرضه می شود

به گزارش پرسی بلاگ، کتاب المعرب؛ فرهنگ واژگان عربی شده از زبان های غیر عربی به روش الفبایی توسط انتشارات امیرکبیر در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «المعرب؛ فرهنگ واژگان عربی شده از زبان های غیر عربی به روش الفبایی» توسط انتشارات امیرکبیر در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود. این کتاب یک فرهنگ لغت است و از کتاب معروف «المعرب من الکلام الأعجمی علی حروف المعجم» برگردان شده است.
در بخشی از معرفی این کتاب می خوانیم:
این کتابی است که در آن از واژه های عربی شده ای یاد می نماییم که در زبان تازی، قرآن کریم، سخنان پیامبر (ص)، صحابه و تابعین و در چکامه ها و گزارش های تازیان آمده است تا با این کتاب وام واژه ها از واژگان سره عربی بازشناخته شوند. در شناخت این واژه ها سودی ارزشمند نهفته است، چونکه با این کار از واژه های مشتق و ساخته شده از ریشه عربی پاسداری می شود تا چیزی از زبان عربی در زبان های دیگر و از سایر زبان ها در زبان عربی درنیاید. وام واژه ها چون در اصل خود عربی نبوده اند، آنها را غیر عربی دانسته اند. اما بعد از عربی گرداندن آنها، عربی شده اند. ازاین رو وام واژه های عربی شده هم اکنون عربی ولی در اصل خود عجمی هستند.
به طور کلی «المعرب» یک اثر ذوقی و خلاقانه است. همینطور این کتاب یک اثر پژوهشی و ادبی خیلی مهم است و فرهنگ لغتی که به این شکل کلمات را جمع آوری کرده باشد به ندرت پیدا می شود. «المعرب» و نسخه برگردان شده آنکه از انتشارات امیرکبیر انتشار یافته است، همچون کتاب هایی هستند که برای پژوهشگران و مترجمان زبان عربی و حتی مفسران قرآن و روایات کتاب هایی مرجع و پرکاربرد محسوب می شوند.
کتاب «المعرب» اثر فاخر «ابومنصور موهوب بن احمد» معروف به «جوالیقی» ادیب، لغت شناس و معرب شناس بغدادی قرن ششم است. او از اساتید مدرسه نظامیه بغداد بوده و کتاب های بسیاری در زمینه صرف و نحو، لغت و ادبیات از او به جا مانده است.
کتاب «فرهنگ واژگان عربی شده از زبان های غیر عربی به روش الفبایی» که از کتاب المعرب برگردانده شده توسط سید حمید طبیبیان ترجمه شده است. او نویسنده، مترجم، فرهنگ نویس و استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.


منبع:

1402/02/28
05:27:09
5.0 / 5
297
تگهای خبر: انسانی , بین المللی , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ