این سم خطرناک را به خانه راه ندهید

این سم خطرناک را به خانه راه ندهید

خوزستان یک کارشناس ارشد سم شناسی اظهار داشت: دیوکسین ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و موجب ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می شوند و می توانند موجب ایجاد اختلال در هورمون ها و بروز سرطان نیز شوند.



محمد شاطرپور اظهار نمود: دیوکسین یا دی اکسین (Dioxins) گروهی از ترکیبات شیمیایی بسیار سمی کلردار هستند که از راه های مختلف وارد بدن می شوند. دیوکسین ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و موجب ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می شوند و می توانند موجب ایجاد اختلال در هورمون ها و بروز سرطان نیز شوند.

به گزارش پرسی بلاگ به نقل از وبدا دزفول، وی درباب منشأ این مواد سمی اضافه کرد: اوراق کردن و بازیافت محصولات الکترونیکی، فرآیندهای سوزاندن همچون روشن کردن آتش در حیاط ها و یا سوزاندن زباله های تجاری و شهری خصوصاً مواد پلاستیکی، پدیده های طبیعی همچون کارهای آتشفشانی و آتش سوزی جنگلها، سیگار کشیدن، فرآیندهای صنعتی همچون سفید کردن خمیر کاغذ و ذوب آن با بهره گیری از کلر، استفاده از سوخت ها همچون چوب، ذغال یا نفت و همین طور تولید برخی علف کش ها و آفت کش ها از عوامل تولید این سم خطرناک هستند.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار داشت: این مواد سمی دارای قابلیت درنوردیدن مسافت طولانی در آب یا هوا هستند و زمانی که توسط ماهی و سایر ارگانیسم ها بلعیده یا جذب شوند وارد زنجیره غذایی می شوند.

وی اضافه کرد: در حقیقت غلظت این مواد سمی در حیوانات بیش از گیاهان، آب، خاک یا رسوبات است. دی اکسین ها در حیوانات بیشتر در چربی بدن آنها تجمع می کنند.

شاطرپور اظهار داشت: دیوکسین ها در محصولات بهداشتی زنان خصوصاً تامپون ها (نوعی نوار بهداشتی)، بطری های پلاستیکی آب و چربی بدن حیوانات مثل چربی ماهی های آب شیرین وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات عملی مقابله با این سم بیان کرد: تغییر رژیم غذایی، انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی، استفاده از میوه ها، سبزیجات و غلات و همین طور جدا کردن چربی در هنگام پاک کردن گوشت از اقدامات مؤثر بر کنترل این سم است.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول درباب عوارض دیوکسین ها اظهار داشت: بروز سرطان، سقط جنین در زنان باردار، ناتوانی های مادرزادی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، اختلالات پوستی، کاهش باروری، دیابت، ناتوانی در یادگیری و مشکلات ریوی از عوارض این مواد سمی هستند.

وی به کلیه شهروندان به ویژه کدبانوهای خانه سفارش کرد که بمنظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از قرار دادن ظروف پلاستیکی در دستگاه های مایکروویو اجتناب و از قرار دادن بطری های پلاستیکی آب در فریزر نیز اجتناب کنند.




1400/06/30
17:45:08
5.0 / 5
1041
تگهای خبر: الكترونیكی , تولید , سیستم , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ