یك هفته با كتاب؛

تعطیلی كتابخانه ملی و رونق كم اخبار كتاب و نشر

تعطیلی كتابخانه ملی و رونق كم اخبار كتاب و نشر

آخرین هفته مردادماه، از حیث اخبار حوزه كتاب و نشر هفته ای كم رونق و كم خبر بود كه تعطیلی باردیگر كتابخانه ملی به خاطر كرونا هم مهر تائیدی بر این كم رونقی زد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: همچنان که در هفته های کم خبر حوزه کتاب و نشر به سر می بریم، چهارمین هفته از مردادماه ۹۹، تنها ۸ خبر برگزیده و مهم را در خود جا داده است. تذکر این نکته لازم است که مقصود از اخبار حوزه کتاب و نشر، خبرهایی به جز انتشار آثار چاپ اولی و تجدیدچاپی هستند و بیشتر به رویدادهای در رابطه با حوزه کتاب و ادبیات مربوط می شوند.
گزارش «یک هفته با کتاب» هفته پیش با محوریت خبر آغاز تابستانه کتاب و افتتاح یک کتابخانه عمومی در متروی تهران، در بر گیرنده ۱۱ خبر بود و ۳ خبر از گزارش این هفته بیشتر داشت. گزارش این هفته خبر اختتام طرح تابستانه را در خود جا داده و همین طور خبر تعطیلی باردیگر کتابخانه ملی را که مدتی پیش بعد از مدتی تعطیلی به خاطر کرونا، بازگشایی شده بود.
از ۸ خبر گزارش این هفته ۲ خبر مربوط به رونمایی ها و ۲ خبر هم مربوط به انتشار فراخوان های ادبی هستند. دیدار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با آزادگان اهل قلم و فروش حق انتشار ترجمه عربی یکی از کتاب های دفاع مقدس به ناشری لبنانی از دیگر خبرهای مهم این هفته بودند که در گزارش مرورشان می نماییم.
در ادامه مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» آخرین هفته مردادماه ۹۹ را از نظر می گذرانیم؛
تعطیلی کتابخانه ملی
طبق اطلاعیه ای که این هفته کتابخانه ملی منتشر کرد، برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و ادامه داشتن وضعیت قرمز شهر تهران، تالارهای کتابخانه ملی از سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ تا اعلام تغییر وضعیت توسط ستاد کرونا بر طبق مصوبه شورای معاونین تعطیل شدند.
پایان طرح تابستانه کتاب
طرح حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی ها با عنوان تابستانه کتاب ۹۹ که از روز شنبه ۱۸ مرداد همزمان با عید غدیر خم شروع شده بود، روز پنجشنبه ۳۰ مرداد در کتابفروشی های کشور به انتها رسید.
دیدار دهقانکار با آزادگان اهل قلم
ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن با بیژن کیانی مدیرمسئول انتشارات پیام آزادگان و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ملاقات و گفتگو کرد.
رونمایی از «آبشار اندیشه» و «مقتل نوجوان»
مراسم رونمایی از دو کتاب «آبشار اندیشه» و «مقتل نوجوان» اثر علی شعیبی روز دوشنبه ۲۷ مرداد، در کتاب فروشی چاپ و نشر بین الملل اجرا شد.
رونمایی از رمان «ماه خاتون»
رمان «ماه خاتون» نوشته مجید پورولی کلشتری هم چهارشنبه ۲۹ مرداد در کتابفروشی چاپ و نشر بین الملل رونمایی گردید.
انتشار فراخوان مهرواره فصلی شعر آیینی تابستان
فراخوان اولین مهرواره فصلی شعر با عنوان «اشک ماه» با محوریت شخصیت حضرت امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و دیگر موضوع های در رابطه با ماه محرم، در آستانه ماه محرم و آئین های سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، منتشر گردید. این رویداد، ویژه تابستان ۹۹ است و توسط انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می شود.
نخستین مهرواره فصلی شعر «اشک ماه» برای دو گروه سنی نوجوانان (۱۴ تا ۱۸) و (۱۸ تا ۲۲) سال و در چارچوب های آثار کلاسیک و آزاد (نیمایی، سپید) برگزار می گردد
انتشار فراخوان پویش ادبی کاروان آفتاب
فراخوان پویش ادبی«کاروان آفتاب» با موضوع قیام عاشورا، ویژه کودکان و نوجوانان توسط حوزه هنری کودک و نوجوان منتشر گردید. پویش یاد شده با همکاری موسسه سپهر سوره هنر و با هدف شناسایی، جذب و پرورش کودکان و نوجوانان مستعد کشور انجام می شود.
این رویداد ویژه کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال است و شامل بخش های شعر و داستان است که در موضوعات قیام عاشورا، شخصیت های عاشورا، خانواده، امید، ایثار و فداکاری و موضوع آزاد اثر می پذیرد.
فروش حق انتشار ترجمه عربی خاطرات سرباز کوچک امام
همزمان با ۲۶ مرداد که سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی است، آژانس ادبی تماس، امتیاز ترجمه و انتشار کتاب «همه سیزده سالگی ام» شامل خاطرات دوران نوجوانی آزاده ایرانی، مهدی طحانیان را به انتشارات دارالحضاره در لبنان واگذار کرد.

1399/05/31
21:27:12
5.0 / 5
1969
تگهای خبر: آثار , بیماری , ترجمه , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ