الواح هخامنشی در قزوین رونمایی گردید

الواح هخامنشی در قزوین رونمایی گردید

در مراسمی با حضور مسؤلان استانی و كشوری تعداد ۴۰ قطعه لوح هخامنشی بازگشتی از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیكاگو و گورِ عصر آهن سگزآباد در قزوین رونمایی گردید.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، آئین رونمایی از ۴۰ قطعه لوح هخامنشی «بازگشتی از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو» و گورِ عصر آهن سگزآباد عصر پنجشنبه با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار، رئیس موزه ملی ایران، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی و تعدادی از مسؤلان در موزه شهر قزوین واقع در دولتخانه صفوی برگزار گردید. علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در این مراسم اظهار نمود: این الواح شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران پارسال هستند که با عنایت به آمادگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای نمایش و معرفی در استان های مختلف، طی مذاکرات صورت گرفته و بعد از بررسی کارشناسان اداره کل موزه ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری به صورت امانی در اختیار این اداره کل قرار گرفت.
وی اضافه کرد: این الواح حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی، چگونگی جابه جایی کالاها، غلات، میوه ها، حیوانات، هزینه های سفر و گزارش های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل و نوع بایگانی ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همینطور مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند و تاریخ گذاری آنها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می شود. در ادامه این مراسم از اسکلت یافت شده یک زن و اشیا همراه آن در گور سه هزار ساله تپه های باستانی سگزآباد رونمایی گردید. خزائلی در ادامه با اشاره نمایش یک گور کشف شده در محوطه قبل از تاریخ سگزآباد متعلق به عصر آهن اظهار نمود: گور به معرض نمایش گذاشته شده در موزه شهر قزوین یک از گورهای کشف شده در این گورستان است که در آن اسکلت بانویی در حدود ۵۰ ساله به چشم می خورد که به صورت چمباتمه ای دفن شده است و اشیا تدفینی همراه جسد مبین قدمت سه هزارساله آن است.
محوطه قره تپه سگزآباد یکی از سه محوطه مهم دشت قزوین است که توسط گروه دیرینه شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته و بر مبنای آخرین یافته ها، استقرار در این محوطه تاریخی بین ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ قبل از میلاد را در بر می گیرد.
تعداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط مؤسسه شرق شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از ۸۴ سال در پاییز سال قبل استرداد شد و برای نخستین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.


منبع:

1399/04/05
23:00:52
5.0 / 5
3053
تگهای خبر: صنعت , مجلس , مراسم , هدایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ