باتجلیل از غرفه كتاب جمهوری اسلامی ایران؛

بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب مینسك پایان یافت

بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب مینسك پایان یافت

به گزارش پرسی بلاگ بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب مینسك طی مراسمی روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ با تجلیل از غرفه كتاب جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم پایانی بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب مینسك، در فضای مركزی غرفه ملی، اهدای جوایز برندگان برنامه «با هم كتاب می نویسیم، ۱۰ سال بعد می خواهیم كشورمان، بلاروس را چگونه ببینیم» انجام شد.
این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ آثاری از ۳۰ كشور دنیا، گرد هم آورده بود. نویسندگان مشهور خارجی تازه های ادبی خویش را در این فضا عرضه كردند. روسیه بعنوان میهمان افتخاری و آمریكا، غرفه مركزی سالن بودند. این همایش سال جاری از مرزهای مجموعه نمایشگاهی در بزرگراه پابدیتلی هم فراتر رفت. برای مثال، در این روزها در كافه و رستوران ها هم منوی ادبی پیشنهادی عرضه شد و فروشگاه كتابفروشی «مشعل» در مینسك هم دیدارهایی را با بعضی از نویسندگان سازماندهی كرد.
الكساندر كارلوكویچ، وزیر اطلاع رسانی بلاروس، در مصاحبه مطبوعاتی خود به مناسبت افتتاح این نمایشگاه اظهار داشته بود: كتاب، فضایی وسیع برای برقراری ارتباط، آشنایی و دوستی است. بلاروس، كتابی گشوده و در دسترس همگان است. با آمدن به نمایشگاه كتاب و سر زدن به همه غرفه ها می توانید آثار مورد علاقه خویش را پیدا كرده و دنیای جدیدی را كشف كنید.
در سال ۲۰۱۹ در بلاروس حدود ۱۰ هزار عنوان كتاب و كتابچه با تیراژ كلی برابر ۲۴ میلیون نسخه به چاپ رسیده است. وزیر اطلاع رسانی بلاروس درباره این مسئله اشاره كرد: هر نمایشگاه، یك سال تمام از تلاش و كوشش ناشران كتاب، نویسندگان، روزنامه نگاران و خبرنگاران است.
بیست و هفتمین نمایشگاه و بازار بزرگ بین المللی كتاب مینسك از روز ۵ لغایت ۱۰ فوریه در ساختمان اداری واقع در بزرگراه پابدیتلی، ۱۴ برگزار گردید. حدود ۴۰۰ بخش از ۳۱ كشور دور و نزدیك تازه های خویش را عرضه كردند.
در روز افتتاحیه این گردهمایی اهالی فرهنگ، از چندین پروژه بین المللی انتشاراتی رونمایی و دیدارهایی با نویسندگان انجام شد. دومین روز نمایشگاه، روز نویسندگان با عنوان «اندیشه ها با صدایی بلند» بود. مراسم اصلی آن، سمپوزیوم بین المللی ادیبان با نام «نویسنده و زمان: ادبیات بعنوان بخشی از گفت وگوی فرهنگی» بود كه بیشتر از ۵۰ نویسنده از ۲۳ كشور برای ششمین بار به این برنامه آمدند. معرفی كتاب های ولادیمیر كاروتكویچ به مناسبت نودمین سالروز تولد این نویسنده انجام شد. نویسندگان كتاب ها (آندری كورول، رئیس دانشگاه دولتی بلاروس، ایگور مارزالوك، رئیس كمیسیون دائمی آموزش، علوم و فرهنگ اتاق نمایندگان، ایوان آنتونوویچ، جامعه شناس و دیپلمات) و بسیاری افراد دیگر اندیشه های خویش را با صدایی بلند با دیگران در بین گذاشتند.
سومین روز از نمایشگاه «بلاروس، كتابی گشوده» نام داشت كه توجه بر روی مجموعه مضامین در رابطه با بلاروس، همچون كتاب ها و نویسندگان متمركز بود. علاوه بر آن، جمع بندی نتایج پنجاه و نهمین مسابقه ملی «هنر كتاب» انجام شد. روز چهارم خصوصا برای والدین و كودكان آنها جالب بود چونكه آنها توانستند در برنامه ها و رونمایی از منابع خیلی از ادبیات كودكان حضور پیدا كنند. در این روز نمایش هایی از كتاب های نویسندگان مختلف، سخنرانی های تعاملی، مسابقات ادبی و كارگاه های آموزشی برپا شد و بحث و گفت وگویی شامل نمایش فرمت های جدیدی از كتاب ها، اعطای جوایز به برندگان مسابقه ادبی «گل اول» صورت گرفت. همینطور برنامه «با هم كتاب می نویسیم، ما می خواهیم بلاروس ۱۰ سال دیگر را چگونه ببینیم» جمع بندی شد. برگزار كنندگان این برنامه، وزارتخانه های اطلاع رسانی و آموزش بودند. روز پنجم نمایشگاه با اهدای جوایز به شركت كنندگان گردهمایی كتاب به پاس غرفه های برتر به اتمام رسید.
همچنین در آخرین روز نمایشگاه، رئیس دفتر ریاست جمهوری بلاروس همراه با وزیر اطلاع رسانی این كشور در زمان بازدید از غرفه كتاب جمهوری اسلامی ایران از تلاشهای رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران و خانه دوستی ایرانی ها در راه اندازی این غرفه تشكر كرده و گفتند كه غرفه ایران یكی از زیباترین و بهترین غرفه های سال جاری این نمایشگاه است.
رایزن فرهنگی كشورمان هم با اشاره به نقش مهم این نمایشگاه در عرصه فرهنگی بلاروس به تأثیر برگزاری آن در تقویت رشته های دوستی دو ملت، اشاره و با اهدای سردیس های كوچكی از حكیم عمر خیام و سعدی شیرازی به رسم یادبود، از حمایت و پشتیبانی وزیر اطلاع رسانی و مسؤلان برگزاری نمایشگاه قدردانی كرد. لازم به ذكر است كه رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در بلاروس با بهره گیری از كتب ارسالی از انتشارات صدرا در روسیه، كتاب های نفیس موجود در رایزنی، كتابهای آموزشی بنیاد سعدی و حضور هنرمند خوشنویس، آقای كسری كركزی كه به نگارش خوشنویسی برای مردم بلاروس اقدام كد، تلاش وافری داشت تا حضوری در خور شان و نام فرهنگ عظیم ایران زمین در این نمایشگاه داشته باشد.

گفتنی است كه در ایام برگزاری این نمایشگاه، در سالن های سینما و تئاتر و در كانال های تلویزیونی بلاروس، فیلم هایی با موضوعات كتاب پخش گردید و در سالن های تئاتر نمایشنامه هایی با مجموعه مضامین در رابطه با كتاب اجرا شدند.

1398/11/24
19:15:32
5.0 / 5
4038
تگهای خبر: آثار , آموزش , اطلاع رسانی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ