تدوین دیپلم رشته محیط بانی، ضرورتی برای آینده تربیت محیط بان در كشور

تدوین دیپلم رشته محیط بانی، ضرورتی برای آینده تربیت محیط بان در كشور

به گزارش پرسی بلاگ رئیس مركز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان اظهار داشت: مركز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان به منظور پرورش محیط بانان زبده و داشتن فرصت كافی و مناسب برای آموزش و انتخاب برترین ها از بین متقاضیان شغل محیط بانی، با همكاری دفتر دوره متوسطه كار و دانش وزارت آموزش و پرورش، امكان سنجی ایجاد دیپلم رشته محیط بانی را بعنوان یك اولویت تا آخر سال جاری در دستور كار خود قرار داده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، آرش یوسفی محیط بانی را شغلی پرزحمت و طاقت فرسا دانست و اضافه كرد: محیط بان باید در گام نخست، عشق و علاقه نسبت به طبیعت و تنوع زیستی داشته باشند ولی ماندگاری و موفقیت در این شغل، مستلزم كسب دانش، مهارت و تجربه است كه نیازمند آموزش مستمر در زمان پیش از ورود به محل خدمتی و همینطور حین خدمت است.

وی حضور مداوم محیط بانان در اكوسیستم ها، مواجهه با سختی های طبیعی، دوری از خانواده، شرایط آب و هوایی متغیر و... را همچون دشواری ها و عوامل غیرقابل پیشبینی این شغل برشمرد و اظهار داشت: از جانب دیگر، این افراد گاهی برای حفاظت از طبیعت در درگیری با شكارچیان غیرمجاز و سایر متخلفان حاضر در عرصه های تحت حفاظت، جان خویش را از دست می دهند كه تابحال بیشتر از ۱۳۰ شهید محیط بان و ۳۰۰ جانباز در راه حفاظت از محیط زیست فداكاری و جانفشانی كرده اند.

یوسفی اظهار داشت: بر مبنای آمارها از ۷۰۰۰ پست تعریف شده محیط بانی، تعداد ۳۰۰۰ پست دارای تصدی بوده و حدود ۴۰۰۰ پست بلاتصدی در حوزه محیط بانی داریم كه با برنامه ریزی منسجم و هدف دار از راه نظام آموزش و پرورش، می توان نسبت به آموزش، تربیت و جذب دانش آموزان مستعد و علاقمند برای پرورش محیط بانان شایسته اقدام نمود.

وی اضافه كرد: برپایه مطالعات صورت گرفته توسط این مركز و با عنایت به تفاوت ها و كاستی های فراوانی كه میان وضعیت فعلی آموزش، استخدام و به كارگیری این نیروها در ایران و سایر كشورهای پیشرو وجود دارد، امروزه و بعد از گذشت چندین دهه، لزوم بازبینی در ساختار و محتوای محیطبانی بیشتر از پیش مطرح شده و در نظر داریم با همكاری وزارت آموزش و پرورش، استاندارد ویژه محیط بانی را در ساختار كار و دانش (دوره دوم متوسطه) تدوین نماییم تا از راه آن نسبت به تربیت و استخدام نیروی كارآزموده و زبده اقدام نماییم.

رییس مركز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان اظهار داشت: جذب نیروی آموزش دیده در رشته محیط بانی خیلی از چالش های كنونی و مخاطرات این شغل حساس را می كاهد و بر این اساس، بررسی مبحث "ایجاد رشته محیط بانی" باتوجه به موافقت كمیته سرمایه انسانی سازمان، در دستور كار این مركز قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، وی ابراز امیدواری كرد: تا آخر سال جاری امكان سنجی ایجاد رشته محیط بانی در شاخه كار و دانش، تدوین شده و در صورت تصویب آن، از سال تحصیلی آینده به صورت پایلوت در چند استان كه محیط بان بیشتری نیاز دارد اجرایی شود.





منبع:

1398/10/07
20:38:59
5.0 / 5
4520
تگهای خبر: آموزش , اطلاع رسانی , انسانی , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ