توسط خانه كتاب؛

كتاب جدید عبدالحسین آذرنگ باعنوان نشر كتاب و تمدن چاپ شد

كتاب جدید عبدالحسین آذرنگ باعنوان نشر كتاب و تمدن چاپ شد

به گزارش پرسی بلاگ كتاب نشر كتاب و تمدن نوشته عبدالحسین آذرنگ توسط موسسه خانه كتاب منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «نشر كتاب و تمدن» نوشته عبدالحسین آذرنگ اخیرا توسط موسسه خانه كتاب انتشار یافته است.
آذرنگ در این كتاب چگونگی پیدایش نشر جدید در عصر نوزایی در سده ۱۵میلادی/۹ قمری و تكوین و تحول آن در عرصه جهانی تا روزگار ما به زبانی غیرفنی را تشریح كرده است.
«پیدایش نشر چاپی: زمینه ها و تاثیرها»، «پیامدها و واكنش ها در عصر پسانوزایی»، «پیشگامان در عرصه نشر»، «تاثیرها بر نشر و تاثیرگذارها»، «عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۱)»، «عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۲)»، «جنبش روشنگری و نشر»، «نشر در سده ۱۸م»، «سلسله تحولات دیگری در نشر»، «نشر در سده ۱۹م»، «رویدادهای اثرگذار بر نشر سده ۱۹م»، « ادبیات در سده ۱۹م»، «نشر انگلستان و فرانسه در سده ۱۹م»، «نشر سده ۱۹م در چند كشور دیگر»، «نشر در سده ۲۰م»، «چند رویداد و جنبه تاثیرگذار»، « وضعیت نشر در چند كشور» و... همچون بخش های كتاب «نشر كتاب و تمدن» هستند.
نیكنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه كتاب در مقدمه این كتاب نوشته است:
«تاثیر دو سویه نشر و تمدن بر كسی پوشیده نیست. بررسی ها نشان داده است كه همواره در طول تاریخ، پیوندی عمیق بین نشر و تمدن برقرار بوده است. نشر كه در واقع با اختراع خط و نوشتن شروع شد ابزاری است برای حفظ و انتقال هر گونه پیام در زمان حال و آینده. نیاز بشر به برقراری ارتباط، قبل از خط و نوشتن هم وجود داشت، اما این ارتباط به صورت شفاهی بود و محدودیت هایی را در برداشت؛ به صورتی كه انتقال اطلاعات بدون تماس حضوری مقدور نبود؛ بنابراین با اختراع خط و چاپ و بر طرف شدن این محدودیت ها، اهمیت نشر نمایان شد.
موسسه خانه كتاب بر مبنای سیاست ها و برنامه های خود، از سال های ابتدایی تاسیس، همواره توجه ویژه ای به صنعت نشر داشته و تحولات این حوزه را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داده است. از دیگر اهداف خانه كتاب این است كه بتواند در رفع مشكلات و چالش های پیش روی صنعت نشر نقش آفرینی كند و در این راه تلاش كرده با همكاری پژوهشگران و محققان برتر این حوزه، راه را بر تلاشگران این صنعت هموار سازد.»
آذرنگ هم در مقام مولف، در یادداشت ابتدایی كتاب نوشته است:
«آشنایی دقیق تر با پیوندهای میان نشر، تمدن و فرهنگ، بخصوص برای جامعه هایی ضروری تر است كه نشر توسعه یافته ندارند؛ چونكه این جامعه ها اغلب از نیمه ها یا اواخر تاریخ دوره جدید به قافله تمدن رایج كنونی پیوسته اند و مراحل و تحولاتی را از سر نگذرانده اند كه نشر توسعه یافته سپری كرده تا به مرحله توسعه یافتگی آن دست یافته است. سیر نشر از گام های كوچ و كوتاه آغازین، از دوره گذراندن آزمون و خطاهای مكرر، سپس غلبه یافتن بر مانع ها و چالش ها و گاه حتی به بهای گزاف، تا آن مرحله جدیدی كه توانسته است مسائل و مشكلات خویش را درست بشناسد، برای آنها چاره بجوید و بیاید و سپس تأثیر نتیجه تلاش ها و راه یابی ها را بر پیشرفت تمدن و فرهنگ ببیند، از پرماجراترین رویدادهای تاریخ فرهنگی بشر در عصر جدید، بعد از پیدایش و گسترش نوزایی تا عصر ماست. آشنایی عمیق تر با این ماجرا می تواند به همه كسانی كه بگونه ای در فعالیتهای نشر و پیرا نشر دست دارند، این آگاهی و خودآگاهی را ببخشد كه نشر تمدن ساز و فرهنگ آفرین چه ارمغان هایی برای بشریت آورده است و چگونه و تا كجاها می تواند در راه آینده او تأثیر بگذارد.»
این كتاب با ۵۵۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان انتشار یافته است.

1398/09/25
14:33:19
5.0 / 5
4332
تگهای خبر: صنعت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ