مستور در مراسم رونمایی دربست عشق آباد :

نویسنده زبان نوجوانان را خوب می شناسد

نویسنده زبان نوجوانان را خوب می شناسد

پرسی بلاگ: مصطفی مستور می گوید كه نویسنده مجموعه داستان دربست عشق آباد زبان نوجوانان را خوب می داند و داستان نویس موفقی است، امیدوارم كه در ادامه رمان بلند و حجیم بنویسد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، آیین رونمایی مجموعه داستان «دربست عشق آباد» نوشته سمیرا آرامی، بعدازظهر جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در چهارچوب نهمین نشست از سلسله جلسات كتاب جمعه نیماژ در كافه كتاب نیماژ برگزار گردید. این نشست با حضور نویسنده اثر، مصطفی مستور، مریم حسینیان، احمد ابوالفتحی و تعدادی از نویسندگان صورت گرفت.
در ابتدای این مراسم مصطفی مستور؛ نویسنده، درباره سالیان گذشته و آشنایی اش با داستان های سمیرا آرامی اظهار داشت: در حدود ۱۵ سال پیش من در جشنواره داستان مشهد داور بودم كه خانم مریم حسینیان هم آنجا بودند و دبیر آن جشنواره آقای هادی مظفری بود. یادم هست كه داستان های رسیده خیلی چنگی به دل نمی زدند اما من از یكی از داستان های خیلی خوشم آمده بود و وقتی گفتم این داستان حتما باید جایزه بگیرد خانم حسینیان گفتند این نویسنده یعنی سمیرا آرامی با دبیر جایزه نسبتی دارند و امكان دارد حرف و حدیث پیش بیاید اما به نظر من نادیده گرفتن آن داستان و تعلق نگرفتن جایزه به آن به علت نسبت نویسنده اش با دبیر جایزه كاملاً بی مفهوم بود چون داستان خوب، داستان خوب است و باید مورد تقدیر قرار بگیرد.
نویسنده رمان «استخوان خوك و دست های جذامی» در ادامه ضمن اشاره به توجه ویژه داستان های آرامی به مسائل اجتماعی و به خصوص كودكان و نوجوانان خاطرنشان كرد: همان موقع من سمیرا آرامی را خیلی تشویق كردم كه داستان نویسی را ادامه بدهد چون حس كرده بودم او به صورت غریزی در داستان نویسی یك استعداد ویژه است و علاوه بر این زبان نوجوانان را خیلی خوب می داند و روایت می كند. البته این داستان ها را به صورت یك جا در این كتاب هنوز مطالعه نكردم كه البته این كار را خواهم كرد اما مطمئن هستم كه در این ۱۵ سال این استعداد را به لحاظ فنی رشد و پرورش داده است. بسیار امیدوار هستم سمیرا آرامی در ادامه رمانی حجیم هم بنویسد و ما شاهد موفقیت های بیشتر این داستان نویس باشیم.
در ادامه این مراسم مریم حسینیان، داستان نویس و مدرس داستان نویسی در معرفی سمیرا آرامی اظهار داشت: سمیرا آرامی محصول یك كارگاه داستان نویسی از میان دانش آموزان بسیار مستعد مشهد بود كه جالب است بدانید اتفاقات عجیبی در آن كارگاه افتاد و استعدادهای خیلی خاصی مثل سمیرا آرامی از دل آن كارگاه بیرون آمدند و بعضی از داستان های اوبسیار بی نقص بودند، درخشیدند و جوایز گوناگونی هم گرفتند. زمان هایی یك نویسنده اتفاقی در داستان هایش رقم می زند كه انطباق خاصی با دیدگاه های روانشناسی پیدا می كند و من همینجا دعوت می كنم داستان های مجموعه «دربست عشق آباد» را با رویكرد روانشناختی هم بخوانید. راویان كودك در این مجموعه داستان برای كودكان و درباره كودكان قصه نمی گویند بلكه راویانی هستند كه از رنج روایت می كنند و در این كتاب با همین خصوصیت چهار داستان بسیار شاخص وجود دارد. بدون این كه نویسنده نگاهش را به مخاطب تحمیل كند این رنج روایت می شود. ما در روانشناسی رشد اعتقاد داریم از ۶ سالگی تا ۱۱ سالگی به بعد شروع تفكر منطقی است، شروع پذیرش استدلال و آغاز دوست یابی و ما این نمود را در همه داستان ها مشاهده می نماییم.
وی اضافه كرد: همینطور طبقات اجتماعی اهمیت زیادی در داستان ها پیدا می كنند. طبقاتی كه زیر خط فقر قرار دارند، آدم هایی كه در منجلاب فقر دست و پا می زنند. موقعیت هایی كه گرایش به ظلم و زن ستیزی پیدا می كنند. اما این نگاه كودكانه و شیرینی اش و انتخاب هوشمندانه راوی كودك، فضا را بسیار تلطیف كرده است. اصولا روانشناسان وقتی می خواهند حال درونی یك كودك را بررسی نمایند هیچ وقت با خود كودك حرف نمی زنند و همیشه حال مادر كودك را جویا می شوند. یعنی نبض كودكان در دستان مادرشان است. در دو داستان از این مجموعه ما رنجی مادرانه می بینیم و فكر می كنم این دو داستان جزو بهترین داستان های كتاب هستند. اندوه مادر و تلخی زندگی را بیشتر حس می نماییم و این اتفاق كوچكی در یك داستان كوتاه نیست.
حسینیان افزود: مواجه كودك با مساله شر خیلی اهمیت دارد. به رغم طراوت و شادی آور بودن داستان ها و همچنین تصویری و دیالوگ محور بودنشان اما مواجهه راوی كودك با شرارت بسیار اهمیت دارد. چقدر این مورد تكان دهنده است كه ما در برخورد با كودكان در بعضی موارد از قرون وسطی هم حتی عقب تر رفته ایم. بین قرن ششم تا پانزدهم در قرون وسطی تعریف جامع و روشنی در اروپا درباره كودك هست؛ كاملاً مرزبندی وجود دارد. همیشه كودكان در نقاشی ها با لباس راحت و گشاد و همیشه در حال تماشای یك بزرگسال به چشم می خورند. قانون همیشه از كودكان حمایت می كند اما به واسطه القای دیدگاه های كاتولیك كودك را مظهر حلول شیطان می دانستند و شیطنت كودكان را این چنین تحلیل می كردند، اما در آن دوران عطوفت والدین مانع سركوب كودكان می شده است اما پس از چندین قرن، در قصه های سمیرا آرامی كه برگفته از متن اجتماع هستند با سركوب گری كودكان روبه روییم و این یك تكانه حسی برای مخاطب است.
این منتقد همینطور با اشاره به زیرساخت های روانشناسانه شخصیت های این كتاب اظهار داشت: این مجموعه داستان به رغم این كه روایت هایی با دیدگاه كودكانه انتخاب می كند، اما تحلیل هایش به شدت ما را به فضایی ظالمانه هدایت می كنند. خواهش می كنم كسانی كه این داستان ها را می خوانند نگاهی جدی به زیرساخت های روانشناختی هم داشته باشند. ما از كودكی تا بزرگسالی همواره در حال سیستم رشد پویا هستیم؛ در بعضی داستان های مجموعه ما شاهد یك رشد پویا برای كودكان هستیم. امیدوارم علاوه بر این كه این مجموعه داستان را با لذت می خوانید چون فضای شادی دارد و مخاطب را غرق اندوه نمی كند، این زیرساخت های تكان دهنده داستان های سمیرا آرامی را هم همیشه مد نظر داشته باشید.
احمد ابوالفتحی؛ نویسنده و منتقد درباره داستان های كتاب «دربست عشق آباد» ضمن اشاره به درخشان بودن سومین داستان این مجموعه اظهار داشت: طنز موجود در داستان های بسیار گیراست؛ نوع خاصی از طنز كه آشكارا می تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند. توان در قصه گویی كه در تك تك داستان ها می توانید این توان را ببینید. هر سطر داستان می تواند آبستن یك پرسش تازه و یك چالش باشد. این اتفاقی است كه در قلم هر نویسنده توانایی باید رخ بدهد و در این داستان ها رخ داده است.
وی اضافه كرد: آنچه كه آشكار است این است كه همه این قابلیت های تكنیكی بدون دغدغه نیستند و برخاسته از نوعی رنج هستند. مساله زن و پسرخواهی والد در داستان ها تراژدی تولید می كنند. طنزهای دردناك روایت را پرورش می دهند و كودك همسری در دل یكی دو داستان این مجموعه تبدیل می شود به اوجی كه شاید تا انتهای عمر مخاطب دست از سرش بر ندارد. چگونه مساله مهاجرت یك زن به سرزمینی دیگر محور داستان قرار می گیرد؟ خوشحالم كه بخصوص در چند مجموعه داستانی كه سال ۱۳۹۸ مطالعه كردم به واقع می توانم بگویم ما از فضاهای آپارتمانی گذر كرده ایم.
این نویسنده و منتقد همینطور با اشاره به گذر ادبیات داستانی معاصر ایران از فضاهای لوكس شهری اظهار داشت: در این داستان ها ما دیگر محدود به فضاهای لوكس شهری نیستیم. نه درگیر بازی های پیچیده فرمی هستیم و نه فرم را یكسره كنار گذاشته ایم. این اتفاقی است كه بالاخره اعتماد مخاطب را به داستان فارسی بر خواهد گرداند. سمیرا آرامی كم فروشی نمی كند و از این مورد خوشحالم كه نویسندگان ما كم فروشی نمی كنند و تمام خون كلمه را تا آخرین قطره برای مخاطب عصاره می گیرند و این درخت بزودی برای داستان فارسی ثمر خواهد داد.
سهند آدم عارف، مجری و منتقد هم در انتها این مراسم با اشاره به روبه رشد بودن مسیر داستان نویسان ایرانی و تنوع فضاهایی كه در این حوزه به وجود آمده است ابراز امیدواری كرد كه مخاطبان ایرانی به داستان ایرانی اعتماد بیشتری كنند و به خصوص مجموعه داستان های ارزشمندی كه منتشر می شود، بیشتر از پیش خوانده و دیده شوند.
حسین لعل بذری، مصطفی انصافی، آرش منصور گرگانی، هادی مظفری، مهدی اشرفی، از دیگر حاضران در این مراسم بودند.


منبع:

1398/09/23
17:35:22
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: اجتماعی , تولید , جشنواره , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ