مسوول مركز مشاوره بیماری های رفتاری كرمان:

بین ویروس HIV با ایدز، ۲۰ سال فاصله است!

بین ویروس HIV با ایدز، ۲۰ سال فاصله است!

پرسی بلاگ: ایسنا/كرمان مسوول مركز مشاوره بیماری های رفتاری كرمان با اشاره به اینكه HIV با ایدز 20 سال فاصله دارد، در صورتیكه زود تشخیص داده شود، اشاره كرد: فاز پیشرفته ویروس HIV، ایدز است و می توانیم با درمان این سیكل را قطع نماییم و هیچوقت HIV تبدیل به ایدز نشود و فرد مبتلا می تواند زندگی طبیعی و عادی داشته باشد.


دكتر"ابراهیم رنجبر" امروز ۱۹ آذرماه در بازدید تعدادی از خبرنگاران از مركز مشاوره بیماری های رفتاری كرمان اظهار نمود: هر دانشگاه علوم پزشكی یك مركز مشاوره بیماری های رفتاری دارد و در شهرهای كوچك نیز یك پایگاه دراین زمینه در مراكز بهداشت یا مراكز جامع سلامت وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه خدمات مركز داوطلبانه و رایگان است و همه اطلاعات و اقداماتی كه برای افراد انجام می شود، محرمانه است و محدودیت جمعیتی نداریم و هركس از هر جایی بیاید، می پذیریم اشاره كرد: مراجعان برخی دواطلبانه به ما بازگشت می كنند، بعضی از انتقال خون، مراكز درمانی دولتی و خصوصی و برخی مراكز ترك اعتیاد به ما معرفی می گردند.
پزشك درمانگر ایدز مركز بهداشت شهرستان كرمان با اشاره به اینكه مركز مشاوره بیماری های رفتاری از سال ۹۲ در كرمان شروع به كار كرده، اظهار داشت: هم اكنون ۲۱۷ نفر بیمار زنده داریم كه ۱۸۵ نفر از آنها فعال هستند(یعنی هر سه ماه بازگشت دارند) و برخی غیرفعال و تعدادی زندانی هستند كه آنجا مراقبت دارند.
وی با اشاره به روند مبتلاشدن به HIV در میان آقایان و بانوان اضافه كرد: از شروع اپیدمی تا سال های اخیر ۹۰ درصد مبتلایان را آقایان تشكیل می دادند اما در پنج سال اخیر ابتلای بانوان بیشتر شده برای اینكه راه انتقال عوض شده است؛ در گذشته بیشتر مبتلایان با تزریق از سرنگ مشترك مبتلا می شدند اما امروزه بوسیله روابط جنسی پرخطر.
رنجبر با اشاره به اینكه امسال بیشتر آمار مبتلایان معادل ۶۰ درصد مربوط به آقایان است، اظهار داشت: ویروس HIV هیچ علامتی ندارد و شاید تا ۲۰ یا ۳۰ سال علامتی از خود نشان ندهد و در مرحله پیشرفته بیماری یعنی ایدز، بروز عفونت ها را دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ضرورت اطلاع رسانی درست درباره این بیماری اظهار داشت: HIV از ابتدا بد معرفی شده و بنا بر این و برای فرار از اَنگ بیماری، افراد مبتلا از بازگشت خودداری می كنند.
مسوول مركز مشاوره بیماری های رفتاری كرمان اظهار داشت: ما در جاهای مختلف برای آموزش و اطلاع رسانی HIV كار می نماییم.
وی با اشاره به اینكه HIV با ایدز ۲۰ سال فاصله دارد، در صورتیكه زود تشخیص داده شود، اشاره كرد: فاز پیشرفته، ایدز است و می توانیم با درمان این سیكل را قطع نماییم و هیچوقت HIV تبدیل به ایدز نشود و فرد مبتلا می تواند زندگی طبیعی و عادی داشته باشد.
پزشك درمانگر ایدز مركز بهداشت شهرستان كرمان با اشاره به اینكه یكی از موارد مطرح شده درباره انتقال ویروس استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترك عنوان می شود كه این می تواند نماد هرگونه وسایل نوك تیز و برنده مشترك همچون در تتو، خالكوبی، دندانپزشكی و... باشد اظهار نمود: با درمان فرد مبتلا به HIV، تعداد ویروس كم و راه انتقال كاهش یافته و می تواند با مراقبت، در كنار دیگر افراد زندگی عادی داشته باشد.




منبع:

1398/09/19
21:44:40
5.0 / 5
4394
تگهای خبر: آموزش , اطلاع رسانی , بیماری , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ