حقایقی در مورد قلیان و اثرات ناگوار آن بر سلامت

حقایقی در مورد قلیان و اثرات ناگوار آن بر سلامت

به گزارش پرسی بلاگ استعمال قلیان در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته و این روند در مقایسه با سیگار بخصوص در نسل جوان و زنان شدت بیشتری گرفته است. طبق مطالعات صورت گرفته بیشتر از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در دود سیگار و قلیان شناسایی شده كه از آن میان بیماری زایی بیشتر از ۴۰۰ ماده و سرطان زایی ۷۰ ماده تایید شده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا از نظر تاریخی تا اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم مصرف قلیان با توتون بسیار تند و طبیعی بیشتر در میان افراد مسن شایع بود اما با افزودن مواد معطر به توتون قلیان در اوایل دهه ۱۹۹۰ مصرف قلیان به شدت در میان جوانان افزایش یافت. صنایع دخانی هم نقش قابل توجهی در ترویج مصرف قلیان داشته اند و تولید تنباكوی عطردار و طعم دار كلیدی ترین تاكتیك این صنایع در ایجاد جذابیت و جذب مشتری بوده است.

از مهم ترین عوامل گسترش مصرف قلیان در جوامع می توان به افزودن مواد معطر و اسانس برای كم كردن سختی و تندی دود توتون و ایجاد جذابیت برای مصرف كنندگان، استفاده خانوادگی و گروهی از قلیان بعنوان یك وسیله برای گذراندن اوقات فراغت و همینطور باورهای غلط در مورد كم ضرر بودن یا بی ضرر بودن قلیان به خاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن اشاره نمود. این در شرایطی است كه آب فقط برای كم كردن دمای دود حاصل از زغال گداخته بوده و به دلیل مقاومت ایجاد شده، شدت پك زدن به میزان عمق تنفسی و حجم ورودی به ریه ها را زیاد می كند.

تركیبات موجود در تنباكوی معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد افزودنی، اسانس و تركیبات شیمیایی است كه به علت ایجاد بو و طعم میوه ها و گیاهان پرفایده خیلی از جوانان و افراد را با ایجاد تصور ذهنی غلط نسبت به مفید بودن مصرف آن گمراه می كند. در بررسی های انجام شده روی این نوع تنباكوها، مقادیر بسیار زیادی مواد سمی و سرطان زا بخصوص تركیبات بنزن، هیدروكربن های معطر چند حلقوی و فلزات سنگین شناسایی شده است. لازم به ذكر است مواجهه با بنزن طی ۳ تا ۱۵ سال سبب بروز سرطان به خصوص سرطان خون می شود و بیشتر این راه جذب بنزن از راه تنفس است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف ۵ تا ۱۰ پاكت سیگار یعنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار را وارد ریه فرد می كند. میزان مواجهه با دود قلیان هم برای اطرافیان معادل ۵ تا ۱۰ سیگار برآورد شده است. همینطور تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در كنار جمع قلیان كش ها برای اطرافیان و خصوصاً كودكان بسیار صدمه رسان است. رسوب بقایای دود قلیان روی فرش و دیواره های محل مصرف قلیان و لوازم شخصی باعث انتقال سموم سرطان زا به اطرافیان از راه تماس پوستی می شود كه جذب بسیار بالایی دارد.

بنابر اعلام دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات، بررسی های سیستماتیك از نتایج تحقیقات انجام شده، نشان داده ارتباط مفهوم داری بین مصرف قلیان و سرطان های ریه، دهان، مری، معده، مثانه، بیماری های انسداد مزمن ریوی، بیماری های قلبی-عروقی، سكته مغزی، ناباروری مردان، رفلاكس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان وجود دارد.




1398/03/17
14:34:08
5.0 / 5
5098
تگهای خبر: بیماری , تولید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ