در جلسه نقد و بررسی كتاب مطرح شد؛

ترجمه کتاب آن یگانه علامه طباطبایی را به جهانیان می شناساند

ترجمه کتاب آن یگانه علامه طباطبایی را به جهانیان می شناساند

به گزارش پرسی بلاگ، حسن سیدعرب در جلسه نقد و بررسی کتاب آن یگانه اظهار داشت: این کتاب نشان داده است نظام فکری علامه طباطبایی نظامی برپایه فلسفه اسلامی است و با ترجمه این کتاب می توانیم علامه را به جهانیان بشناسیم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مراسم رونمایی از کتاب «آن یگانه (سیری در زندگی و نظام فکری علامه طباطبایی)»، با حضور عبدالله نصری استاد فلسفه و نویسنده کتاب، حسن سید عرب پژوهشگر فلسفه اسلامی و محمدرضا اسدی محقق و مترجم روز گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار گردید.
نصری، مؤلف کتاب در ابتدای سخنان خود در این جلسه از تلاشی سخن اظهار داشت که دو دهه است آنرا دنبال می کند و اظهار داشت: من دو دهه است که پروژه ای برای خود طراحی نموده ام و در راه آن حرکت می کنم و آن معرفی متفکران دوران معاصر خود به دیگران است. برخلاف غرب که در رابطه با متفکران فکری خود هزاران اثر می نویسند ما متأسفانه کتاب چندانی در رابطه با متفکران معاصر خود و حتی پیش از آن نداریم و لازم است که از زوایای مختلف و در سطوح متفاوت شخصیت های فکری خویش را معرفی نماییم.
وی اضافه کرد: در آغاز دهه ۸۰ دو جلد کتاب در رابطه با اندیشه های شهید مطهری و ۲۴ جلد کتاب در رابطه با علامه جعفری از من انتشار یافت، سپس در رابطه با آیت الله حائری کتاب در جستجوی حکمت و در رابطه با شهید صدر کتاب صدر حکمت را نوشتم. اینجا بود که جای خالی اثری در رابطه با علامه طباطبایی احساس می شد.
نصری اظهار داشت: یک خصوصیت کتاب «آن یگانه» اینست که هم به زندگی علامه طباطبایی می پردازد و هم به آثار او. بعلاوه این که به نظام فکری علامه پرداختم و تلاش کردم بگونه ای باشد که جامعیت داشته باشد و نظام فکری، کلامی، عرفانی و اندیشه هایش در رابطه با جامعه، علم اخلاق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و …در آن بیان شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این کتاب کوشیده ام بعضی تحلیل هایی که در رابطه با علامه طباطبایی نوشته شده اما درست نبوده است را هم بیان کنم و تجربه نیم قرن کار پژوهشی و دانشگاهی به من ثابت کرده که نه تنها لازم است بدانم چه چیزی را بنویسم بلکه لازم است بدانم چه چیزی را ننویسیم.
حسن سیدعرب سخنران دوم این نشست بود که سخنان خویش را در رابطه با مؤلف کتاب «آن یگانه» شروع کرد و اظهار داشت: عبدالله نصری مؤسس تاریخ شفاهی فلسفه اسلامی در کشور ماست و در کتاب «حدیث اندیشه» معرفی فلسفه اسلامی به معاصران را بر عهده داشته است. نصری بسیاری از اساتید دوره معاصر را به درس دیده است و همینطور خیلی از کسانی که در آثارش معرفی کرده است کمتر می شناسیم.
او در رابطه با این کتاب اضافه کرد: اساس کتاب و نخ تسبیح آن اینست که علامه طباطبایی دارای یک نظام فکری است و متفکری که دارای نظام فکری است یعنی اصول فکری او متناقض نیست و دارای وحدت و یکپارچگی است که یکدیگر را نقض نمی کنند.
وی اظهار داشت: این کتاب نشان داده است نظام فکری علامه طباطبایی نظامی است که بر مبنای نوع شناختی که از فلسفه اسلامی داریم، اهمیت ویژه ای دارد و شکل تدوین کتاب بگونه ای است که حوزه ای از فکر علامه طباطبایی را بدون گزارش نگذاشته است و اگر این کتاب به زبان های دیگر ترجمه شود ما می توانیم علامه را به جهانیان بشناسانیم.
سیدعرب ضمن اشاره به مقدمه ای که نصری در ابتدای کتاب نوشته است اضافه کرد: در مقدمه کتاب صحبت از عالمی به میان آمده که علامه در آن زیست می کرده و مؤلف کتاب این گونه به مخاطب القا می کند که اگر کسی بخواهد با نظام فکری علامه طباطبایی آشنا شود نیازمند آشنایی با عالمی است که او به آن تعلق داشته و نصری در این کتاب موفق شده است مخاطب را به آن عالم دعوت کند.
این پژوهشگر فلسفه اسلامی در آخر سخنان خویش را این گونه تمام کرد که آنچه از میراث فکری علامه باقی مانده است اینست که بدون التزام به تفکر، فلسفه ممکن نیست.
محمدرضا اسدی محقق و مترجم فلسفه سخنران سوم این نشست اظهار داشت: در دورانی به سر می بریم که در آن اندیشمندانی که از سرِ درد دینی به تبلیغ آن بپردازند کم می بینیم. من طباطبایی را مصداق آن خلوت نشینی می بینم که حافظ از آن سخن می گوید و در دوره ما مورد غفلت قرار گرفته است درحالیکه چراغ عقلانیت اسلامی را برافروخته است.
او اظهار داشت: هیچکس به اندازه علامه طباطبایی حق تقدم در این حوزه ندارد چونکه او کوشیده در زمان خودش هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد. در حالیکه در زمانه ما کسی که هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد کم است.
این محقق و مترجم فلسفه با اشاره به اینکه این کتاب در خدمت اینست که نه تنها توصیف بلکه تحلیل هم داشته باشد و نه تنها تحلیل که نقد هم داشته باشد اضافه کرد: از کتاب «آن یگانه» هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص، و حتی خواص الخواص و هم اساتید و متخصصین می توانند استفاده نمایند.
وی در انتها اضافه کرد: از فلسفه اسلامی که در دانشگاه ها و توسط اساتید دانشگاه ها تدریس می شود تا فلسفه اسلامی که در حوزه درس داده می شود و بحث می شود فاصله وجود دارد و باید به وجوه اشتراک و اختلاف آنها پرداخت.

1401/10/21
08:43:23
5.0 / 5
352
تگهای خبر: آثار , ترجمه , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ