در جلسه كمیته كشوری ایمن سازی با واكسن مطرح شد

سیستم رصد بیماریها در کشور ارتقا یابد

سیستم رصد بیماریها در کشور ارتقا یابد

به گزارش پرسی بلاگ، معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن سازی با واکسن، در عین حال اظهار داشت: تجربه کووید 19 به ما ثابت کرد که سیستم رصد و پیشگیری در کشور و سیستم مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در سومین جلسه کمیته کشوری ایمن سازی، با ابراز خرسندی از حضور دانشمندان رشته های مختلف در کنار یکدیگر در این کمیته، به ‎عنوان یکی از کمیته های بسیار مهم حوزه سلامت کشور، از زحمات دکتر علیرضا مرندی، برای سال ها تلاش دراین زمینه تقدیر کرد و انتخاب دکتر محمدمهدی گویا را به ریاست کمیته کشوری ایمن سازی تبریک گفت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلان اینکه شرایط دو سه سال اخیر بحران کرونا بخش های مهم و نیازمند برنامه ریزی مجدد برای رفع نقایص حوزه سلامت و پیشگیری را به خوبی متذکر شده است، بر اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن سازی اصرار کرد و اظهار داشت: کووید ۱۹ هنوز تمام نشده و بیماریهای مشابه آن نیز بسیار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: تاثیر کووید ۱۹ بر افزایش شیوع بیماری هایی که قبل از این به خوبی با واکسن کنترل شده بودند و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و دیگر بیماری هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن سازی در مورد آنها تصمیم گیری می شود.
فرشیدی، ایمن سازی را یکی از بخش های بسیار مهم مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریها دانست و افزود: این مرکز وظایف دیگری هم دارد و باید از توانمندی همه دانشگاه ها و موسساتی که به هر شکلی در حوزه پیشگیری در زمینه سلامت فعال می باشند، برای تقویت آن استفاده نمائیم.
وی با اشاره به تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی سیستم سلامت است، اظهار داشت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که سیستم رصد و پیشگیری در کشور و سیستم مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر این که مصوبات کمیته کشوری ایمن سازی که با سلامت مردم سروکار دارد، قاطعانه پیگیری می شود، از اعضای کمیته خواست با کار درست و علمی و باتوجه به وضعیت کشور در وضعیت تحریم و دیگر مشکلات موجود، راهکارهایی با قابلیت اجرا را در کمیته تصویب کنند.

پوشش مناسب واکسیناسیون در کشور برمبنای آمارهای سازمان بهداشت جهانی
در ادامه، دکتر شهنام عرشی - سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اهمیت برنامه ایمن سازی در ارتقای سلامت جامعه، خصوصاً کودکان، اصرار کرد و خواهان تقویت بیش از پیش برنامه ایمن سازی در کشور شد.
وی ضمن تشکر از حضور دکتر گویا، به عنوان رییس این کمیته و حسن انتخاب اعضا، بر حمایت کامل مرکز مدیریت بیماریهای واگیر از کمیته کشوری ایمن سازی و تامین شرایط لازم برای تولید مستندات علمی مورد نیاز بمنظور ارائه مشاوره های فنی کمیته اصرار کرد.
دکتر سیدمحسن زهرایی - رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت و دبیر کمیته کشوری ایمن سازی نیز با اشاره به سابقه طولانی واکسیناسیون در ایران، وضعیت امروز پوشش واکسیناسیون کشور را در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته برمبنای آمارهای سازمان بهداشت جهانی، مناسب ارزیابی و گزارشی از برنامه ایمن سازی و موفقیت ها و چالش های پیش روی این برنامه و اقداماتی که در آینده باید انجام شده و نیازمند پیگیری و حمایت همه جانبه است، ارائه کرد.

ضرورت اضافه شدن واکسن های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن سازی کودکان
در ادامه این جلسه، دکتر محمدمهدی گویا - رییس کمیته کشوری ایمن سازی، توضیحاتی درباب وضعیت دو بیماری فلج اطفال و سرخک در کشور ارائه کرد و با اشاره به تهدیدهایی که از طرف کشورهای همسایه وجود دارد، بر لزوم فعالیت بیشتر نظام مراقبت کشور در زمینه بیماریابی فعال، یافتن ویروس در فاضلاب ها و کمپین های در رابطه با واکسیناسیون اصرار کرد.
وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان مهاجر افغانی که سال قبل در مراکز استانها انجام شد، خواهان حمایت دولت از ادامه روند واکسیناسیون این کودکان و حتی والدین آنها و سازماندهی برای اجرای این طرح در سطح گسترده تری شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در آخر این جلسه و باتوجه به مباحث مطرح شده، اعضای کمیته بر ضرورت اضافه شدن واکسن های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن سازی کودکان تاکید کرده و خواهان پیگیری مجدانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای دسترسی هرچه سریع تر به این واکسن ها شدند.
همچنین، ضرورت انجام مطالعات کشوری و تولید مستندات برای تصمیم گیری و اضافه شدن دیگر واکسن ها به برنامه ایمن سازی، مورد تاکید اعضا قرار گرفت.




منبع:

1401/09/21
15:22:02
5.0 / 5
466
تگهای خبر: بیماری , تولید , سیستم , مشاوره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ