شناسایی خلاءهای فرهنگی فضای مجازی؛

حوزه هنری بر مدار دیجیتال

حوزه هنری بر مدار دیجیتال

حوزه هنری دیجیتال بعنوان شتاب دهنده کسب و کار و شناسایی خلاءهای فرهنگی فضای مجازی فعالیت خویش را شروع کرد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مفهوم استارتاپ و استفاده از آن در جهان قدمتی صد ساله دارد. اولین استارتاپ های جهان در کشور آمریکا و محله معروف سیلیکون ولی راه اندازی شد. آی بی ام یکی از معروف ترین استارتاپ های جهان در حوزه ساخت نرم افزار است که میتوان به آن اشاره نمود. استارتاپ در ایران ولی صنعتی نوپا به حساب می آید و اولین استارتاپ های ایرانی در دهه هفتاد شمسی شکل گرفتند. ایجاد استارتاپ های ایرانی اما در این دهه همچنان نقشه راه روشنی نداشت.
اوایل دهه نود شمسی با ورود اسپانسرهای مالی و پس از آن ورود شتاب دهنده ها صنعت استارتاپ های ایرانی توانست نقشه راه خویش را پیدا کند. نقش راهی که سبب شد استارتاپ ها در سالهای اخیر رشد قابل قبولی داشته اند که آینده روشنی را برای این حوزه نشان می دهد، اما برخلاف رشد بالای این استارتاپ ها عموم مردم آشنایی چندانی با عملکرد آنها ندارند.
کارشناسان این حوزه معتقدند تا زمانی که تمام سطوح مردم با استارتاپ ها آشنایی نداشته باشند نمی توان به آینده آنها امیدی داشت و این شرکت ها به غول های فناوری تبدیل نخواهند شد. شروع دهه نود شمسی با ورود شتاب دهنده ها به حوزه استارتاپ ها حوزه هنری هم با ایجاد یک استودیو استارتاپ به دنیای استارتاپ ها ورود کرد.
حوزه هنری دیجیتال بعنوان شتاب دهنده کسب وکارهای فرهنگی با جمع کردن ایده ها و جوان های بااستعداد و فعال در حوزه های مختلف در کنار هم آغاز به فعالیت نموده و توانسته است با ایجاد زیرساخت برای کسب وکارهای نوپا زمینه ترویج بهتر دستاوردهای این کسب و کارها را در فضای مجازی فراهم سازد.
اهداف حوزه هنری دیجیتال برای فعالیت کسب و کارهای فرهنگی:
تسهیل دسترسی مخاطبان به محصولات از راه ایجاد بسترهای لازم
طراحی و اجرای اقدامات هدفمند و برنامه ریزی شده برای حضور پیشرو در فضای مجازی
شبکه سازی و تعامل با فعالان فضای مجازی کشور
فراهم کردن زیرساخت های نوین و لازم در حوزه فرهنگ و هنر
نوآوری در ایجاد کسب و کارها و بسترهای فرهنگی هنری
خدماتی که حوزه هنری دیجیتال به کسب کارهای نوپا در حوزه فرهنگی - هنری در جایگاه یک شتاب دهنده کسب و کارها فرهنگی عرضه می دهد طیف وسیعی را شامل می شود که همچون آن میتوان به مدیریت دانش، مشاوره و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری اشاره نمود چونکه کشف و پرورش استعدادها در فضای فرهنگی - هنری همواره نیازمند مدیریت دانش است.
حوزه هنری دیجیتال با شناسایی خلأهای فرهنگی فضای مجازی، منابع اطلاعاتی لازم را مانند آموزش های مدون در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد. طراحی و تدوین برنامه های آموزشی، رایزنی برای تأمین اساتید و مشاوره آموزشی همچون خدمات حوزه هنری دیجیتال به کسب وکارهای نوپای فرهنگی - هنری در زمینه مدیریت دانش است.
مشاوره به فعالان حوزه فرهنگی کشور برای ورود موفق به فضای مجازی یکی از وظایف مهم حوزه هنری دیجیتال بعنوان یک شتاب دهنده است. در این حوزه حوزه هنری دیجیتال به عرضه برنامه های پژوهشی، عرضه خدمات رشد به گروههای استارتاپی مانند: منتورشیپ، مشاوره کسب و کار، در اختیار گذاشتن منابع محتوایی (آثار هنری) و خدماتی (فضای کار، نمایشگاه، سالن های همایش و…) می پردازد.
حوزه هنری دیجیتال بعنوان شتاب دهنده کسب و کارها در حوزه کسب وکارهای فرهنگی و هنری پروژه های مهم و متنوعی را در زمینه های مختلف به ثمر رسانده است که شامل مکتب مهر، آرت آرتیست، کلینیک دیتا، باشگاه مخاطبان، گالری های آنلاین، آکادمی دیجیتال می شود.
مکتب مهر؛ وب سایتی آموزشی تعاملی است در زمینه های مختلف فرهنگی هنری که به شکل تخصصی در زمینه آموزش و شبکه سازی میان هنرجویان رشته های مختلف و اساتید فعالیت می کند. از مزایای وبسایت مکتب مهر میتوان به آموزش های آفلاین و آنلاین آن اشاره نمود، این آموزش ها در سطح های مختلف برگزار شده و هنرجو چه در اول راه باشد و چه به دنبال دوره تکمیلی بگردد نیازهای خویش را می تواند در مکتب مهر برطرف کند.
آرت آرتیست؛ وب سایتی است که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می کند. این وبسایت با ایجاد بستری مناسب توانسته است آثار هنری در زمینه های مختلف همچون نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط و… را به معرض نمایش گذاشته و امکان فروش این آثار را فراهم نموده است. این وبسایت همینطور با داشتن مجله هنری به عرضه مقالات آموزشی و پژوهشی و اعلام فراخوان ها در زمینه هنر می پردازد و بالابردن اطلاعات بازدیدکنندگان سایت را دور از نظر نگذاشته است.
حوزه هنری دیجیتال با عنایت به رسالت خود به جز خدمات مشاوره ای و محتوایی، در توسعه وبسایت های فعال در حوزه فرهنگی و هنری همچون وبسایت های ویکی حوزه، بزنگاه، سماوا، موسیقانو، سایت مرکز معماری همکاری کرده است.
موسیقانو؛ حوزه هنری با داشتن استودیوهای مجهز و هنرمندان بنام مانند حسام الدین سراج، صدیق تعریف، همایون شجریان، حجت اشرف زاده و… توانست به یکی از کانون های موسیقی بعد از انقلاب تبدیل گردد. پلت فرم موسیقانو هم باتکیه بر همین موسیقی فاخر به عرصه موسیقی وارد شد و با عرضه قانونی موسیقی در بازار موسیقی ایران فعالیت خویش را شروع کرده است.


منبع:

1400/11/19
23:08:07
5.0 / 5
551
تگهای خبر: آثار , آموزش , آنلاین , استارتاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ