ارج نامه ای برای زنده یاد شیخ الاسلامی

همیشه پرسش گران را با آغوش باز می پذیرفت

همیشه پرسش گران را با آغوش باز می پذیرفت

به گزارش پرسی بلاگ مرحوم شیخ الاسلامی همیشه پرسشگران را با آغوش باز می پذیرفت. او دانش مهمی هم در ترجمه داشت، اما این جنبه مهم از کار علمی استاد تحت الشعاع تخصص های اصلی در هندسه فکری اش قرار گرفت.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: محمد جواد گودینی، استاد دانشگاه، پژوهشگر تاریخ اسلام و نویسنده کتاب هایی چون «صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنی امیه»، «تاملی بر زندگانی ابوالاسود دؤلی و شرح گزیده ی اشعارش»، «بررسی تحلیلی صلح امام حسن (ع) و آغاز خلافت اموی» و… به مناسبت درگذشت استادش حجت الاسلام والمسلمین علی شیخ الاسلامی یادداشتی را با عنوان «مقام استاد: ارج نامه مرحوم دکتر شیخ الاسلامی» برای مهر ارسال کرده است. حجت الاسلام والمسلمین علی شیخ الاسلامی، استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات روز پنجشنبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران دارفانی را وداع گفت. این یادداشت را در ادامه بخوانید:
نخستین بار زمانی که به سال ۱۳۸۲ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شدم، با استاد فرهیخته مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی که سال ها مسئولیت دانشکده را بر عهده داشت و اخیرا ریاست دانشکده را واگذار کرده بود، از نزدیک آشنا شدم و آنچه در اولین دیدارم با مرحوم استاد شیخ الاسلامی به یاد دارم، اخلاق نیک و پسندیده، روحیه صمیمی و فروتنی مثال زدنی این استاد بزرگوار ادبیات فارسی و عرفان نظری است. مرحوم استاد شیخ الاسلامی با وجود مقام علمی برجسته و تجربه سال ها ریاست بر دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، به دانشجویان (از جمله دانشجویان جدید الورود) لطف فراوانی مبذول کرده و با گشاده رویی و مهرورزی فزاینده ای رفتار می کرد.
به یاد دارم سالهای نخست تحصیلم در دانشگاه تهران همواره به دروس ادبیات فارسی علاقه نشان می دادم و می کوشیدم در کنار رشته ام (زبان و ادبیات عربی) در زمینه ادبیات درخشان فارسی و بخصوص ادبیات عرفانی هم مطالعه کرده و از کلاس های اساتید گروه ادبیات فارسی هم بهره جویم و از خرمن دانش اساتید نامدار ادبیات فارسی و بخصوص مرحوم دکتر شیخ الاسلامی خوشه چینی کنم. استاد شیخ الاسلامی برایم بهترین گزینه بود و سخنان جذابش و برخورداری همزمانش از علوم اسلامی و ادبیات فارسی و بخصوص ادبیات عرفانی مرا به وجد می آورد.
با علاقه ای وافر و قلبی شیدا سخنان پرارزش استادم را می شنیدم و بر صحیفه قلبم حک می کردم؛ به صورتی که حالا بعد از گذر سال ها از دوران دانشجویی ام، خاطرات فراوانی از استاد بزرگوار مرحوم دکتر شیخ الاسلامی در ذهن دارم. نکته جالب توجه این که مرحوم استاد همه پرسش کنندگان را (چه دانشجویان ادبیات و چه دانشجویان رشته های دیگر در مقاطع متعدد تحصیلی) را با آغوش باز می پذیرفت و با بردباری، حوصله و تسلط کامل بر علوم دینی و ادبی پاسخ های عالمانه را می اظهار داشت که نشان از عمق نکته سنجی و اشراف گسترده اش بر ژرفای ادبیات فارسی ارزیابی می شود. درس حافظ شناسی و سخنان دلپذیر استاد شیخ الاسلامی در این خصوص، از نکات ناب عرفانی سرشار بود و دانشجویان را با وادی عشق الهی و ادبیات پرجاذبه عرفانی و حافظ این بزرگ شاعر ایران زمین آشنا می کرد.
به یاد دارم در بزرگداشت حکیم فردوسی شاعر حماسه سرای پارسی و از بزرگان ادبیات حماسی جهان و هومر شرق به سال ۹۵، مرحوم دکتر شیخ الاسلامی چه نیکو جایگاه این سراینده بزرگ ادب پارسی را توصیف کرد و میان عشق و دلدادگی اش به سرزمین ایران و محبت سرشارش به دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) نکاتی عالمانه و پرارزش ایراد فرمود و گفتمان اعتدالی این شاعر پرآوازه را شرح کرد و توجه همگان را به رویکرد عقلانی و دوستی راه و مرام خاندان رسالت(ع) از جانب حکیم فردوسی جلب نمود.
به باور نگارنده این سطور، دکتر شیخ الاسلامی خدماتی شایان و ارزشمند به ادبیات پارسی و بخصوص ادب عرفانی کرده که برای دهه ها از خاطر ادب دوستان محو نخواهد شد. خدمات مرحوم استاد تنها در بخش آموزش ادبیات پارسی و عرفان نظری، نگارش کتاب و مقاله در این حوزه خلاصه نمی گردد و استاد ارجمند در زمینه ترجمه هم دستی داشته و از مترجمان برجسته هم بوده که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ شاید به این علت که جایگاه وی در ادب پارسی و عرفانی آنچنان والا و بزرگ است که دیگر جنبه های علمی و مهارتی استاد را تحت الشعاع قرار داده است و کمتر به آن پرداخته شده است.
در آخر این وجیزه مختصر درگذشت استاد والامقام و چهره ماندگار کشور و استاد بی بدیل ادب عرفانی سرزمینان مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی را به همه ادب دوستان و شیفتگان ادب پارسی در سرتاسر گیتی و بخصوص خانواده داغدار آن استاد گرامی تسلیت گفته و از خداوند بزرگ رحمت و لطف بی انتها را برای استادم خواستارم.


منبع:

1400/02/26
13:51:37
5.0 / 5
1004
تگهای خبر: آموزش , انسانی , ترجمه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ