مدیركل منابع طبیعی فارس:

طرح مقابله با حریق در فارس اجرا می شود

طرح مقابله با حریق در فارس اجرا می شود

فارس مدیرکل منابع طبیعی فارس با تکیه بر اهمیت جلوگیری از حریق های احتمالی در عرصه های منابع طبیعی استان در بهار تابستان پیش رو، از اجرای طرح مقابله با حریق در سه فاز اطلاع داد.


عبدالحسن صمدنژاد دوشنبه ۶ اردیبهشت در سومین جلسه ستاد پیشگیری و اطفاء حریق منابع طبیعی فارس اظهار داشت: اقدامات و تدابیر مهمی برای جلوگیری از وقوع حریق در مناطق تحت مدیریت در بهار و تابستان سال جاری در نظر گرفته شده و خیلی از این اقدامات هم در حال انجام می باشد.
او ضمن اشاره به تشکیل ستاد مدیریت اطفای حریق منابع طبیعی در سطح استان اظهار داشت: هم اکنون طرح مقابله با حریق در اراضی ملی در سه فاز قبل، حین و پس از آتشسوزی طراحی و تدوین شده و مراحل چاپ این طرح جامع برای اولین بار در کشور هم در حال انجام می باشد و می تواند منبع خوب و جامعی در حوزه آتشسوزی در کشور به حساب آید.
صمدنژاد همینطور ضمن اشاره به شروع فصل گرما، کاهش بارندگی و پوشش گیاهی خشک در عرصه های منابع طبیعی تصریح کرد: برپایه اقدامات انجام شده، مراتع فارس به سه بلوک بحرانی، نیمه بحرانی و کم خطر تقسیم و در این راستا هم نقشه راههای دسترسی به مناطق صعب العبور و ارتفاعات به تفکیک شهرستان ها برای کل استان تهیه و استخراج شده تا در صورت وقوع حریق مسیر دسترسی به خط آتش در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.
او با اشاره به اینکه هریک از ادارات منابع طبیعی شهرستانها مکلف به دریافت تعهد نامه از بهره برداران و دامداران برای حفاظت از مراتع اقدامات پیشگیرانه هستند، خاطرنشان کرد: برای حفاظت صحیح از منابع طبیعی و جلوگیری از وقوع حریق های احتمالی در عرصه ها چاره ای جز مشارکت گرفتن از مردم، گروهها و سازمانهای مردم نهاد نداریم.
بیمه نامه بی نام برای نیروهای عملیاتی اطفاء حریق صادر می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای دستورالعمل صدور بیمه نامه بی نام برای نیروهای عملیاتی اطفاء حریق عرصه های طبیعی استان اطلاع داد و اضافه کرد: افرادی که در شرایط وقوع آتشسوزی در عرصه های منابع طبیعی مبادرت به اطفای حریق می کنند، لازم است ضمن استفاده از امکانات و تجهیزات لازم از حداقل پوشش حمایتی و پشتوانه لازم بیمه ای برخوردار شوند.
او همینطور با تکیه بر تشکیل گروههای امداد طبیعت در فضای مجازی در تمام شهرستانها خواهان انجام فعالیت های گسترده برای پیشگیری و مقابله با حریق از جانب تشکل های مردمی و علاقه مندان به طبیعت شد.
صمدنژاد اظهار داشت: عمده ترین علت وقوع آتش سوزیها عوامل انسانی بخصوص گردشگران، چوپانان و بهره برداران است که گاهی باعث ایجاد حریق های گسترده و صدمه های جبران ناپذیری به طبیعت شده اند.
او همینطور از گردشگران طبیعت دوست استان خواست در زمان ورود به تفرج گاه ها و مکان های تفریحی از روشن کردن آتش جلوگیری کرده ودر صورت لزوم پیش از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان کامل حاصل کنند، چونکه گاهی یک زغال نیمه افروخته امکان دارد سبب ایجاد حریقی گسترده در عرصه ها شده و صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند.




منبع:

1400/02/06
13:49:02
5.0 / 5
967
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ