سینماادبیات جدید با پرونده فلینی روی پیشخوان آمد

سینماادبیات جدید با پرونده فلینی روی پیشخوان آمد

به گزارش پرسی بلاگ شماره جدید مجله سینما و ادبیات با پرونده ای درباره سینمای ایتالیا و فردریكو فلینی كارگردان این سینما انتشار یافته و روی پیشخوان آمد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، هفتادویكمین شماره مجله «سینما و ادبیات» ویژه دی و بهمن ۹۷ اخیرا انتشار یافته و روی پیشخوان آمده است.
این شماره با بخش «سینمای جهان» آغاز می شود كه بخش اول آن پرونده مربوط به فدریكو فلینی كارگردان ایتالیایی است. «زندگی و آثار فدریكو فلینی به همراه گوشه هایی از تاریخ سینمای ایتالیا»، «هشت و نیم: تجلیل خلاقیت هنری»، «گفت وگو با فدریكو فلینی»، «شعر ملال: درباره زندگی شیرینِ فلینی»، «كارناوالسك و رم فلینی»، «گفت وگوی چالی رز و مارتین اسكورسیزی درباره فدریكو فلینی»، «نگاهی روانكاوانه به سه فیلم فدریكو فلینی/پرسه فانتزی و رقص رویاها در حرمسرای ال اس دی»، «امكان های تخیل اجتماعی در سینمای فدریكو فلینی»، «جادوی فلینی، سینمای همه چیز»، «فلینی مجنون و آخرین فیلم او آوای ماه» و «مروری بر دوگانه هشت و نیم و جولیتای ارواح» عناوین مطالبی هستند كه در این پرونده چاپ شده اند.
بخش دوم «سینمای جهان» این مجله «فیلم ها و احساس» نام دارد كه در آن هویت، طبقه و محرومیت در سینمای معاصر تركیه؛ بازنمایی استعمارگرایی در سینمای تركیه، مسئله كردها در سینمای تركیه و دیگر موضوعاتی درباره سینمای تركیه مورد بررسی قرار گرفته اند. «سینه فیل» عنوان بخش دیگر فصل «سینمای جهانِ» این مجله است كه ۴ مقاله را با این عناوین در بر می گیرد:
سینما دیركت، «سینما دیركت» و اداره ملی فیلم كانادا، میشل بُرُو بنیانگزار «سینما دیركت» و "«سینما وریته» و «سینما دیركت»". آخرین بخش مربوط به فصل «سینمای جهان» هم «مطالب آزاد» است كه در آن، مطلبی از امید روحانی درباره ژان لوك گدار و سینمایش چاپ شده است.
دومین فصل، «سینمای ایران» است كه ۳ بخش اصلی دارد: سینمای ایران، گریز از مركز و اكران و الان. در بخش اكران و الان، مطلب «نگاهی به دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت» چاپ شده است. اما در بخش ابتدایی این فصل، میزگرد فرزاد موتمن، امیرحسین ثقفی و جواد طوسی درباره «تاثیرپذیری در سینمای ایران» و گفتگوی جواد طوسی با مسعود كیمیایی چاپ شده است. همینطور مطالبی درباره كپی كاری و بینامتنیت در سینما. در كل بخش «سینمای ایران» از این فصل درباره مفاهیمی چون تاثیرپذیری و كپی كردن از دیگران است. در بخش «گریز از مركز» هم موضوعاتی چون مركزگرایی، دیالكتیك شیزوفرن، خصوصیت های شهری و معماری و گفتگویی با كریم لك زاده چاپ شده است.
«شعر و داستان» سومین فصل شماره ۷۱ مجله پیش روست كه كمترین حجم را هم بین فصول دیگر دارد. در این فصل دو مطلب چاپ شده است؛ «سفید یخچالی» از علی مشایخی و «غیرلازم ها» نوشته تاتیانا تولستایا با ترجمه احمد اخوت.
فصل «نقد و بررسی» این شماره از «سینما و ادبیات» ۵ بخش دارد كه به ترتیب عبارت اند از: ادبیات و نقد و بررسی، رمان فارسی: ۱۴۰۰، هیروگلیف، مطالب آزاد و گوشه ها. در این فصل و این بخش ها به میزگردی درباره «ادبیات به حاشیه رانده شدگان» با حضور مهسا محبعلی، هوشیار انصاری فر، حسین نمكین و كیهان خانجانی، و مطالبی از ابوتراب خسروی، سهیل سمی، احمد اخوت و همینطور میزگرد دیگری درباره رمان فارسی در آستانه سال ۱۴۰۰ برمی خوریم كه با حضور ابراهیم دمشناس، شهریار وقفی پور، امیرحسین خورشیدفر و خلیل درمنكی برگزار شده است. در این فصل همینطور مطالبی درباره رمان فارسی در دهه ۹۰ و ترجمه چند داستان و مطلب خارجی هم چاپ شده است.
فصل پایانی این مجله، «نقد كتاب» است كه در آن به این ۳ مطلب برمی خوریم: یادداشتی بر آقارضا وصله كار، مكثی بر كتاب گرسنگی و نگاهی به كتاب «زمان مهرشده».
این مجله با ۲۵۷ صفحه و قیمت ۱۲ هزار تومان روی پیشخوان مطبوعات آمده است. قیمت نسخه دیجیتال این مجله ۶ هزار تومان است.

1397/11/08
16:18:08
5.0 / 5
4720
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , ترجمه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ