مدیریت مصرف خون، هزینه های بیمار و اقتصاد جامعه را می كاهد

مدیریت مصرف خون، هزینه های بیمار و اقتصاد جامعه را می كاهد

به گزارش پرسی بلاگ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: با مدیریت و پایش مصرف خون، ضمن كاهش هزینه های بیمار می توان به اقتصاد جامعه كمك موثری كرد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر علی اكبر پور فتح اله در سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در قزوین با بیان اهمیت مدیریت خون بیمار، چالشها و راهكارها و نقش آن در اقتصاد سلامت اظهار داشت: باید به سمت مدیریت خون بیمار برویم تا به جای اینكه روی انتقال خون تمركز شود روی خود بیمار تمركز داشته باشیم.

وی ادامه داد: چالش دیگر نظام سلامت افزایش جمعیت سالمندی است كه از یك سو هزینه سلامت را بالا می برد و نیاز به خون و فرآورده های آن در درمانهای مربوط به این گروه از جمعیت روبه افزایش است و از جانب دیگر با پیری جمعیت، اهدا كنندگان زیادی از اهدای خون بازنشسته می شوند و جایگزین ندارند كه باید برای آن تدبیری اندیشید.

دكترپور فتح اله یادآورشد: آمارهای جهانی نشان داده است دو سوم خون مصرفی در اروپا در افراد بالای ۵۰ سال مصرف شده است در صورتیكه با پیری جمعیت، تعداد اهدا كننده به شدت كاسته می شود.
وی تصریح كرد: طب ما باید به سمت اقتصادی شدن برود و با هزینه موثر را انجام دهیم كارآیی بالا می رود.
پورفتح اله تصریح كرد: یكی از موثرترین روشها برای ذخیره سرمایه ها، توجه به سه مبحث "كم خونی، خون ریزی و انتقال خون" است كه باید جدی گرفته شود چونكه هم اكنون بیشتر از ۲۷درصد جمعیت دنیا گرفتار كم خونی هستند و ۳۹درصد بیماران كه جراحی شده اند از كم خونی رنج می برند.

وی اظهاركرد: خون ریزی در واقع فریاد بیمار در مقابل پزشك است و باید بیمار به آن توجه كند و هر چقدر این خونریزی كمتر شود خیلی از مشكلات همچون عفونت بیمارستانی و مصرف خون كم شده و مدیریت منابع صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان كرد: اگر كم خونی درمان نشود در جراحی ها نیاز به انتقال خون بیشتر می گردد و عوارض و هزینه ها هم افزایش می یابد.

دكتر پورفتح اله اظهار نمود: سالانه بیشتر از ۱۵۰میلیون تزریق خون در دنیا صورت می گیرد كه اگر آنرا مدیریت نماییم پیشرفت بزرگی در اقتصاد سلامت تولید می گردد بنابراین باید نتایج تزریق گلبول قرمز را بررسی كنید و بدانید وقتی تزریق خون صورت می گیردگاهی برای بیمار فاجعه آفرین است.

وی ادامه داد: بررسی روی ۸ هزار بیمار نشان داده است تزریق چه پیامدهایی داشته و خطر مرگ را تا شش برابر بالا برده است.
دكترپور فتح اله تصریح كرد: در جهان سالانه ۲۰میلیارد دلار در سه بخش خون گیری، خون ریزی و انتقال خون هزینه می گردد كه اقتصاد نظام سلامت ایجاب می كند كه خون بیمار مدیریت شود.لذا پزشكان باید بدانند هر تزریق خون را نباید اهدای زندگی تلقی نمود چونكه هر مورد تزریق می تواند توام با عوارض باشد.

وی ادامه داد: باید به بیماران آموزش داد كه مطالبه گر باشند و از پزشك بپرسند چرا به تزریق خون احتیاج دارد و نتایج آنرا از پزشك بپرسد.


به گزارش وبدا، وی اظهار داشت: توجه به تعرفه گذاری خدمات مدیریت خون بیمار، گواهی صلاحیت تجویز خون، ادغام مدیریت خون بیمار با كمیته های انتقال خون بیمارستانی و آموزش همگانی برای بیماران و پزشكان تجویزكننده خون از برنامه هایی است كه به مدیریت انتقال خون كمك می نماید.

گفتنی است، سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار با حضور علی اكبر پور فتح اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، محمد حسین برادران، مدیركل انتقال خون استان، منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشكی قزوین و ۳۵۰پزشك، پرستار و كارشناس بانك خون در دانشگاه علوم پزشكی قزوین برگزار گردید.


دبیرخبر: سولماز خوان


1397/10/27
22:20:02
5.0 / 5
4486
تگهای خبر: آموزش , بیمارستان , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ