قطع سریالی درختان در آذربایجان شرقی

قطع سریالی درختان در آذربایجان شرقی

به گزارش پرسی بلاگ مبحث قطع درختان باغی در خیابان 29 بهمن تبریز و همینطور قطع درختانی در كوی فرشته در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت و برخی از اعضاء معتقد بودند كه درختان عامدانه خشك شدند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، ایرج شهین باهر - شهردار تبریز در صحن علنی شورای شهر تبریز با اشاره به اینكه شهرداری مادر همه درختان شهر به شمار می آید و كاشت هر نهال مبالغ كلان برای شهرداری هزینه به دنبال دارد، بنابراین خویش را ملزم و موظف به حفظ درختان می دانیم.
وی افزود: طی یك سال قبل در ردیف های درآمدی شهرداری به هیچ عنوان به تغییر كاربری -كه لازمه آن از بین بردن باغات است- توجه نشده و محوریت برنامه ها توسعه فضای سبز است كه در همین راستا طی یك سال اخیر 20 پارك بزرگ و كوچك در تبریز افتتاح كرده ایم. اگر درختی پوسیده باشد، شناسایی و برای رفع خطر قطع می گردد تا به خاطر شكستگی در هنگام باد و طوفان حادثه ساز نشود و در صورت نیاز در حد امكان درختان را به جای قطع كردن، جابه جا می نماییم.
وی خاطرنشان كرد: افرادی به دنبال شیطنت و فضاسازی درباره قطع درختان هستند كه من پاسخ آنها را نمی دهم.
«محمد اشرف نیا» - عضو شورای شهر در مورد مبحث قطع درختان در تبریز اظهار داشت: بحث بر سر باغات تا زمانی كه زمین بعنوان سرمایه و ثروت شمرده شود، به همین صورت خواهد بود. باید به زمین و املاك به چشم ابزارِ سرمایه نگاه كرد، نه خود سرمایه! چاره این است كه شهرداری این باغ ها را تملك كند، در غیر این صورت هیچكدام از این جلسات و توضیحات فایده ای نخواهد داشت.
درختان در باغ 29 بهمن، به صورت عامدانه خشكانده شده اند
«سونیا اندیش» - نایب رئیس شورای شهر در این نشست اظهار داشت: اگر شهرداری امكان ورود به مبحث باغات خصوصی را دارد، چرا تا قبل از بروز تهدید و خشكاندن درختان به مبحث ورود نمی كند؟! بر مبنای نقشه ها و تصاویر، درختان در باغ 29 بهمن، به صورت عامدانه خشكانده شده اند در حالیكه در این منطقه به علت وجود قنات، مشكل تامین آب وجود ندارد.
وی افزود: ادعا شده كه درختان خشكیده آفت زده بودند، درخت خشكیده چطور می تواند منبع وجود آفت باشد؟ اگر امروز پاسخ كافی به این سوال دریافت نكنیم، این مورد فردا در مناطق بیشتری تكرار خواهد شد.
همه امكانات لازم برای حفظ باغ 29 بهمن وجود داشته است
«سعید نیكو خصلت» – یكی از اعضای شورای شهر تبریز در مورد قطع درختان در تبریز، اظهار داشت: تبریز به لحاظ تراكم، پرملات ترین شهر كشور به شمار می آید و فضاهای سبز به محاق رفته اند. همه ابعاد قضیه روشن است منتهی ما قصد نداریم كه قبح قضیه را بیشتر از این بیرون بكشیم. همه امكانات لازم برای حفظ باغ 29 بهمن وجود داشته است، بنابراین مشخص است كه خشكاندن و قطع اشجار نمی توانست غیر عامدانه باشد.
فرج محمدقلی زاده، دبیر شورای شهر تبریز با تاكید بر اینكه شهرداری موظف به حفظ فضاهای سبز است، اظهار داشت: در این باره مبنای قانونی وجود دارد. در صورتیكه ثابت شود درختان به صورت عامدانه خشكانده شده اند، این باغ باید طبق قانون به نفع شهرداری مصادره شود. اگر مالكین این تهدید را متوجه باشند، به خود اجازه نمی دهند به تاراج باغ ها بپردازند.
وی افزود: فیلم هایی كه در فضای مجازی وجود دارد نشان داده است كه به اسم هرس درختان قلع و قمع شده اند، آن هم در حضور مدیران شهرداری. اگر در نوبت های قبلی با مقصران برخورد می شد، دیگر كسی جرأت تخطی از قانون را به خود نمی داد.
شكور اكبرنژاد، رئیس شورای شهر هم در واكنش به قطع درختان كوی فرشته، بیان كرد: اگر شهرداری مجوزی برای قطع یا جابجایی اشجار دارد، چرا این كار به صورت شبانه از جانب شهرداری اجرا می گردد تا شائبه های مختلف را به ذهن شهروندان متبادر كند! شهرداری بعد از كسب مجوز باید به صورت كاملا شفاف و حتی با بیان قبلی اقدام نماید تا راه را برای شیطنت های بعدی ببندد.
شهین باهر - شهردار تبریز در پاسخ به این سخنان اكبرنژاد اظهار داشت: قطع شبانه درختان برای خود بنده هم سوال انگیز بود. مدیری كه تصمیم به قطع شبانه درختان گرفته بود، بلافاصله عزل شد. حتما با مدیرانی كه بخواهند با اعمال شیطنت آمیز اعتماد مردم را خدشه دار كند، برخورد می نماییم.
«عبداله عبداله تقی پور» - یكی عضو دیگر شورای شهر تبریز مطرح كرد: گام اول در جهت صیانت از درختان این است كه آمار دقیقی از فضاهای سبز شهر داشته باشیم.
وی در مورد خشك شدن درختان باغی در سه راهی 29 بهمن، بیان كرد: شهرداری طبق مصوبه شورای شهر موظف است برای باغاتی كه مالكان آن قادر به آبیاری باغات خود نیستند، برای آبیاری اقدام نماید. طبیعی است كه هر درختی عمر مخصوص به خویش را دارد. این طور نیست كه حتما درختان تا ابد سر جای خود باقی بمانند. شهرداری در مورد امحای درختان گرفتار آفات باید طبق مصوبه كمیسیون ماده 7 عمل كند. درباره باغ 29 بهمن به هیچ عنوان مبحث تغییر كاربری مطرح نیست و كمیسیون مربوطه تنها به جایگزینی درختان رای داده است.





1397/10/09
14:14:36
5.0 / 5
5013
تگهای خبر: شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ