اهدای جایزه ۷۵ هزار دلاری

برنده جایزه كاندیل عرضه شد، انتخاب بهترین تاریخ نگار سال

برنده جایزه كاندیل عرضه شد، انتخاب بهترین تاریخ نگار سال

پرسی بلاگ: پروفسور دانشگاه هاروارد بعنوان برنده بزرگ ترین جایزه كتاب در زمینه تاریخ انتخاب گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از آسوشیتدپرس، پروفسور مایا جاسانوف بعنوان برنده جایزه ۷۵ هزار دلاری كاندیل كه به بهترین اثر تاریخی سال تعلق می گیرد، شناخته شد.
این كتاب كه با عنوان «محافظان سپیده دم: جوزف كنراد» نوشته شده تلفیقی از تاریخ، بیوگرافی، سفر و نقد ادبی است و زندگی جوزف كنراد نویسنده مطرح را روایت می كند. در این اثر منحصر به فرد دانشگاهی، زندگی كنراد بعنوان پیشگامی در درك جهان مدرن كه به مسایلی چون مهاجرت، تروریسم و انقلاب ارتباطات توجه دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.
اسم برنده این رقابت شب پیش در مراسمی كه در موزه هنرهای زیبای مونترال برگزار شد، اعلام و مارك گیلبرت رییس هیات داوران در این باره اظهار داشت: این كتاب پرتره جذابی از فردی متفاوت و دوران او را روایت می كند. مایا جاسانوف در دنیای كنراد پرسه می زند و به بازآفرینی آن زندگی می پردازد. دست یافتن به این زندگی و دنیا، نیازمند تحقیقات جدی و چشمی توانا برای بازگویی جزئیات است و باید بتوانی روحی مشابه روح كنراد را در خودت زنده كنی تا بتوانی این روایت فوق العاده تاریخی را به زبان آوری. خوشبختانه قلم جاسانوف همانند كنراد، جادویی است.
جاسانوف برای آن كه بتواند این كتاب را بنویسد از شرق آسیا تا اروپا را با یك كشتی طی كرده و در طول سفری هزار مایلی، در رود كنگو تلاش كرده است تا به جهان كنراد نزدیك شود. این كتاب با اقبال منتقدان معتبر از وال استریت ژورنال و نیویورك تایمز تا اكونومیست و اسپكتیتور و از گاردین تا فایننشال تایمز روبه رو شد و نویسندگان مطرحی چون جان لوكره و جف دیور و كلر تامالین زبان به تحسین آن گشودند.
خانم جاسانوف استاد تاریخ در دانشگاه هاروارد است و پیشتر برای دومین كتابش یعنی «تبعید آزادی» در سال ۲۰۱۱ یكی از فینالیست های این جایزه شده بود. اولین كتاب وی «لبه امپراتوری» هم در سال ۲۰۰۵ موفق به كسب جایزه داف كوپر شد.
دو فینالیست دیگر این جایزه هم هر یك، جایزه ای ۱۰ هزار دلاری دریافت نمودند كه شامل كارولین فریزر تاریخ نگار برنده جایزه پولیتزر برای نگاه تاریخی اش به زندگی لورا اینگلز وایلدر نویسنده «خانه كوچك در چمنزار» و سم وایت برای تحقیقات بین رشته ای اش درباره نقش تعیین كننده آب و هوا در موفقیت و شكست اولین شهرك ها در آمریكای شمالی، بودند.
جایزه بین المللی كاندیل به یاد پیتر كاندیل یكی از معتبرترین تاریخ نگاران و محققان دوران و از جانب دانشگاه مك گیل تاسیس شده است.
سال پیش دانیل بیر برای «خانه مرده: تبعید صرب ها در دوران تزارها» بعنوان برنده این رقابت برگزیده شده بود.
جوزف كنراد نویسنده بریتانیایی-لهستانی كه سال ۱۹۲۴ درگذشت، در اواسط دهه ۱۸۷۰، شاید برای فرار از خدمت سربازی روسیه، به كشتیرانی تجاری فرانسه پیوست و در سال های ۱۸۷۵ و ۱۸۷۶ سه بار به جزایر هند غربی سفر كرد. وی تا سال ۱۸۹۴ كه در انگلستان مستقر شد و وقت خویش را به ادبیات اختصاص داد، به استرالیا، نقاط مختلف اقیانوس هند، برونئی، آمریكای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام سفر كرد.
كنراد ابتدا بعنوان نویسنده داستان های پسربچه های دریانورد شناخته شده بود، اما امروز او را نویسنده ای می دانند كه آثارش نشان دهنده آگاهی عمیق معنوی و تكنیك ماهرانه داستان سرایی است. «دل تاریك»، «لرد جیم»، «نوسترومو»، «فریای هفت جزیره» و «حماقت خانه آلمای» همچون كتاب های وی است.

1397/08/26
15:48:56
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: آثار , بین المللی , كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ