كریمی در گزارش پرسی بلاگ مطرح كرد؛

سالها مردم هیئت آمدند حالا ما بین شان می رویم

سالها مردم هیئت آمدند حالا ما بین شان می رویم

به گزارش پرسی بلاگ محمود كریمی در تشریح جزئیات پویش حسینیه سیار در دهه اول محرم اظهار داشت: این روزها كه عده ای از مردم امكان حضور در جلسات عزاداری را ندارند وظیفه ما مداحان است كه به خیابان برویم و روضه خوانی نماییم.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: مدتی پیش بود که محمود کریمی مداح دوده (ع) با حضور در مسجد جامع فاطمیه و نشستی مشترک با مداحان و مسئولان هیئت های محله تسلیحات تهران، پیشنهاد برگزاری پویش حسینیه سیار را بیان نمود. کریمی ضمن طرح پیشنهاداتی، اعلام نمود محرم امسال جلسات عزاداری دهه اول محرم در حسینیه امام زاده علی اکبر (ع) و هیئت رایت العباس برگزار نمی شوند که همین مساله موجب شد عده زیادی از مخاطبان این هیئت توقع گزینه جایگزین داشته باشند.
در فرصت کوتاهی که دست داد، با کریمی درباره محرم امسال و پویش حسینیه سیار به گفتگو نشستیم. این مداح دوده (ع) ضمن تشریح جزئیات پویش مذکور و بیان چرایی برگزار نشدن جلسات چیذر، نکات جالب دیگری را هم مطرح کرد؛ همچون این که سال ها مردم به هیئت ها آمده اند، و حالا در شرایط شیوع کرونا، زمان آن است که مداحان و هیئت ها پیش مردم بروند.
در ادامه مشروح گفتگو با این مداح دوده (ع) را می خوانیم؛
* آقای کریمی چرا محرم امسال برنامه ای در حسینیه امام زاده علی اکبر (ع) محله چیذر یا دیگر حسینیه ها ندارید؟ چرا برای جلسه بزرگ چیذر، جایگزینی در نظر گرفته نشد؟
راستش برای برگزاری جلسات محرم روش های گوناگونی را بررسی کردیم و هدف مان این بود که هیچ مشکلی برای عزاداران پیش نیاید ولی باتوجه به این که بافت قدیمی محله چیذر و اطراف امامزاده علی اکبر (ع) جوابگوی حجم بالای جمعیت نبود و در رفت وآمدها خصوصاً وقت بازگشت شان از هیئت، ازدحام ایجاد می شد و این اتفاق هم، خلاف پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مربوط به کرونا بود، تصمیم دیگری گرفتیم.
البته یک مساله مهم و دقیق هست که باید آنرا متذکر شوم؛ و آن مساله، این است که دستگاه سیدالشهدا (ع) آن قدر پویا و سیال است که در هر موقعیتی می تواند بهترین تأثیرگذاری را داشته باشد و راهگشایی کند؛ به این صورت که عزیزانی که با حفظ پروتکل، جلسه برگزار می کنند، بهترین کار را انجام می دهند و کسانی هم که احتمال عدم حفظ پروتکل ها را می دهند و جلسه برگزار نمی کنند هم، هوشمندانه عمل کرده اند. این دو رویکرد هیچ تناقضی با هم ندارند و هردو ان شاءالله در پیشگاه امام حسین (ع) پذیرفته هستند.
* چرا جلسات محرم امسال را بدون حضور مخاطب، با بهره گیری از پخش زنده فضای مجازی برگزار نکردید؟
عزاداری سیدالشهدا (ع) مصداق بارز تعظیم شعائر است. به قول حضرت امام (ره) محرم هیاهو می خواهد. پس همه باید در این عزای عظیم حضور و به صورتی شراکت داشته باشند. در جلسات مجازی این اتفاق نخواهد افتاد و به قول معروف، آن تعاملی روحی انجام نخواهد شد. یعنی آن حظ و بهره ای که شامل همه می شود از این نوع مجالس مجازی، به دست نمی آید.
* خب به پویش پرچم و حسینیه سیار برسیم.
پویش پرچم و تکیه های سیار هم در همان راستای تعظیم شعائری است که صحبت شان را کردیم. در این پویش وقتی نه فقط در تمام شهر، بلکه در تمام کشور، بالای درب منازل، پرچم عزا زده می شود، چه فضایی ایجاد می شود؟ هرکس که از کوچه و خیابان عبور کند، آن شورشی را که به قول معروف در خلق عالم است، به عینه می بیند. در نتیجه انسان های غافل و بی تفاوت هم بطور قطع تحت تأثیر این فضا قرار می گیرند.
اما در مورد پویش تکیه های سیار، هدف واقعی این است که تمام محله ها و شهرها و حتی روستاها از برکت روضه سیدالشهدا (ع) بهره ببرند؛ بدون آن که از لحاظ بهداشتی و سلامتی کمترین خطری متوجه شان باشد؛ به این صورت که تمام شهر، بدون آن که نیاز باشد از خانه و محل کارشان بجای دیگر بروند، در اجرای پویش و این عزاداری مشارکت دارند.
* یادم هست در جلسه عید غدیر درباره ساعت و مدت اجرای پویش هم صحبت ها و پیشنهاداتی عنوان شد، دراین زمینه نتیجه قطعی حاصل شد؟
بله. قبل از همه موارد مطرح شده برای اجرای پویش، ساعت برگزاری مراسم و برنامه های آن عنوان شد که ساعت ۲۳: ۳۰ بعنوان نقطه اختتام برنامه ها در نظر گرفته شد. یعنی برنامه های پویش در هر محله ای که باشد، تا این ساعت به انتها برسند تا مراتب آسایش مردم و همسایگان یک محله رعایت شود.
در دومین محوری هم که برای پویش در نظر گرفته شد باردیگر روی مساله آسایش مردم تاکید داریم که طبق آن بنا شد صدای نوحه و روضه خودرویی که حسینیه سیار شمرده می شود، به حدی باشد که فقط ساکنان کوچه و خیابانی که خودرو از آن عبور می کند، از آن بهره مند شوند. همین طور قرار شد قبل از ورود تکیه سیار به یک محله، ضمن تذکر رعایت موارد بهداشتی پروتکل کرونا، ورود خودرو از پیش اطلاع رسانی شود و متولیان پویش هم از مردم بخواهند دنبال تکیه سیار حرکت نکنند. دراین زمینه تاکید زیادی شده که تذکرهای بهداشتی و درخواست عدم حرکت به دنبال خودرو، بسیار محترمانه و خاضعانه مطرح شوند.

* شما محرم های پیش هم تلاش هایی برای احیای سنت های قدیمی عزاداری داشتید. مثلاً سبک و شیوه چهارپایه خوانی را در چند مرحله اجرا کردید که به نظرم ریشه از دغدغه شما برای ارتباط با گذشته و قطع نشدن ریشه های شعائر عزاداری امام حسین (ع) است.
بله و چه استعدادهای نهفته و پنهانی که از همین تکیه های عزا و عزاداری های عمومی مردم در کوچه و خیابان بر می خیزد و برکات زیادی با خود دارند!
شکر خدا تمام کوچه محله ها، مداحان بسیار عالی و مخلصی دارند؛ چه پیر غلام چه جوان که دقیقاً با سلایق شهر و روستایشان منطبق هستند و می توانند در کوچه ها و خیابان ها ذکر مصیبت سیدالشهدا (ع) را بگویند و مردم هم استفاده کنند. بله. در شرایط فعلی ناشی از بیماری خطرناک کرونا، جلسه ای به قول شما بزرگ تعطیل می شود اما در عوض هزار جلسه دیگر در کشور برپا می شود و جلوه نور امام حسین (ع) همه جا را می گیرد.
* خودتان هم در تکیه های سیار حضور خواهید داشت؟
بله خب من هم بعنوان یک نوکر کوچک هر جا چنین محملی ببینم می روم. در این تکیه ها هم به وظیفه خودم عمل می کنم. من وظیفه ام روضه خوانی اربابم سیدالشهدا (ع) است و چه بهتر که حالا در این روزها که مردم امکان حضور حداکثری در جلسات را ندارند، من و امثال من، به کوچه و خیابان برویم و برای مردم روضه خوانی نماییم. سالیان سال مردم آمدند، حالا وقت آن است که ما برویم...
حالا هم که این حرف ها را زدیم، بر خودم لازم می دانم امسال که محرم در حسینیه هم جوار امام زاده علی اکبر (ع) برنامه نداریم، بجای همه سال های گذشته از مردم محله چیذر و همسایه های امام زاده علی اکبر (ع) که ما را تحمل کردند و پذیرای برنامه های هیأت رایت العباس بودند، تشکر و به خاطر مزاحمت هایمان عذرخواهی کنم.
* کمی هم درباره جزئیات پویش حسینیه سیار صحبت نماییم.
توضیح شیوه خارج شدن از منزل جهت استفاده از حسینیه سیار، مثل پیشنهاد پهن کردن زیرانداز یا سجاده و یا استفاده از صندلی های همراه مقابلِ درِ منازل هم از دیگر موارد مطرح شده در پیشنهادات مربوط به پویش بود. در این بند از پیشنهادات پویش، موارد دیگری هم مثل همراهی با نوای حسینیه سیار با سینه زنی یا نجوا کردن و یا اسفند دود کردن هم مطرح شدند.
یکی از پیشنهاداتم در جلسه عید غدیر و موارد برگزاری پویش یاد شده، «بام حسینیه» بود که طبق آن قرار شد مردم هرشب ساعت ۲۱ روی پشت بام ها با نوای طبل و سنج و آلات عزاداری، به مدت ۱۰ دقیقه ذکر حسین حسین را هم نوایی کنند. مساله جدیدی که باید دراین زمینه به اطلاع همشهریان عزیز برسانم این است که نوای طبل و سنج سه ضرب در پایگاه اینترنتی فطرس (هیأت رایت العباس) بارگذاری شده و عزاداران مشتاق شرکت در برنامه بام حسینیه می توانند بجای تهیه طبل و سنج و انتقالشان به پشت بام، از این فایل صوتی استفاده کنند.
* ظاهراً ملاحظاتی هم درباره شعارنویسی روی خودرو ها مطرح شده است!
بله. نوشتن شعار روی شیشه یا بدنه خودرو های عزاداران هم یکی از مواردی است که برای پویش در نظر گرفته شده اما به شرطی پسندیده است که حاوی مفاهیم پرمعنا و عمیق باشد. شعار پیشنهادی برگزارکنندگان پویش، «ما ملت امام حسینیم» از گفته های شهید حاج قاسم سلیمانی است. درباره فرم و ظاهر شعارهایی هم که روی خودرو ها نوشته می شوند هم، به نظرم تذکر این نکته بی لطف نیست که این شعارها نباید دید عقب وسایل نقلیه را مختل کنند.
* جناب کریمی بحث مان را جمع بندی کنیم!
برپایی این پویش به هیچ عنوان به معنای رد برنامه های عزاداری دیگر عزیزان و همشهریانمان نیست بلکه برای مردم یا سالمندانی که امکان رفتن به هیأت ویژه امسال را ندارند، یاری رسان است.
در این پویش، به مردم پیشنهاد شده پرچم های عزا را تا جایی که امکان دارد، سر در منازل نصب کنند تا شهرمان چهره محرّمی تری به خود بگیرد. بدین سان کوچه و خیابان ها تبدیل به حسینیه شده و می توانیم در هر نقطه ای از شهر از مردم بخواهیم برای رفع بیماری و گرفتاری ها دعا کنند.


منبع:

1399/05/31
20:27:24
5.0 / 5
372
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ